دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722بررسی بحران هویّت در رمان دلبند اثر تونی موریسون99406FAمحمد رضا نوراللهیشیده احمدزادهJournal Article20150513مقالهی پیش رو حاصل پژوهشی در رمان دلبند اثر تونی موریسون است که با هدف بررسی ماهیّت بحران و تجزیه و تحلیل راهکارهای ارائه شده از سوی روشنفکران فمینیستی سیاهپوستان آمریکا انجام شده است. راهکارهای ارائه شده عمدتاً مبتنیبر دگرشالودهسازی اصول نظام خرد ـ مرکز محوری هستند، نظامی که هستهی اصلی تفکر روشنفکری را تشکیل داده و تا چند دههی پیش موفّق به انقیاد تودههای بیشماری از اجتماع شده بود. نتیجهی استیلای این نظام در فرهنگ غرب، هویّتبخشی به گروه کوچک طبقهی حاکم در برابر بیهویّتسازی و به دنبال آن استثمار و استعمار بخشهای عظیمی از جامعه است. از آنجایی که عناصر سهگانهی سازندهی هویّت: نژاد، جنسیّت و طبقهی اجتماعی میباشد، لذا شدّت و کیفیّت استثمار، مرتبط با هویّتی است که طبقهی حاکم برای آنها تعریف میکند. در میان تمامی طبقات جامعه، زنان سیاهپوست کارگر، استثمار را در راستای هر سه محور نژاد، جنسیّت و طبقهی اجتماعی تجربه میکنند. یکی از راهکارهای مؤثر جهت برون رفت از این بحران دگرشالودهسازی اصول نظام استثمار کننده است. برای روشنتر شدن موضوع بحث و رسیدن به نتیجهای ملموس، بحران هویّت و نحوهی غلبه بر آن با نگاه دگرشالودهسازی دریدایی در رمان دلبند، اثر تونی موریسون ـ اولین زن سیاهپوست برندهی نوبل ادبیات ـ مورد بررسی قرار میگیرد.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722تحلیلی بر اشتباهات غیرعمدی دانشجویان ایرانی در استفاده از ساختار جملات «Bǎ把»99409FAرضا میرزاییبرزکیJournal Article20150513ساختار جملات «Bǎ» یعنی جملاتی که در آن از حرف اضافهی «Bǎ» استفاده شده، در زبان چینی مدرن، از پیچیده ترین نکات دستور زبان است. به همین دلیل به یکی از مهمترین موضوعات تحقیقی در داخل و خارج از کشور چین، برای کسانی که در زمینهی آموزش زبان چینی به دانشجویان خارجی فعالیت دارند در آمده است. ساختار جملات «Bǎ» همواره در طول دورهی آموزش زبان چینی برای دانشجویان خارجی یکی از نکات دستوری است که تسلط بر آن به سختی امکان پذیر است. از آنجایی که دانشجویان ایرانی نیز از این مسئله مستثنی نیستند، برای هرچه بیشتر پی بردن به آن دسته از اشکالاتی که دانشجویان ایرانی نسبت به کاربرد ساختار جملات «Bǎ» دارند، با در نظر گرفتن ساختار این جملات از زاویهی دستور زبان «jùfǎ 句法»، کار تجزیه و تحلیل اشتباهات غیرعمدی در کاربرد جملات «Bǎ» انجام شد تا بتواند به اساتید در هنگام آموختن و دانشجویان در حین یادگیری کمک کند.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722بیان مفهوم تمایل نهاد به عمل یا حالت در جملات مصدری ـ یک رکنی روسی در زبان فارسی99412FAمریم مرادیعلی مداینی اولJournal Article20150513در زبان روسی، ویژگی گزاره ای در یک جمله می تواند توسط مصدر و در یک ساختار یکرکنی بیان شود. از آنجایی که مصدر، یک عمل بالقوه را بیان می کند، بنابراین در ابراز معانی غیرمستقیم کاربرد فراوان خواهد داشت. مصدر در جمله یک رکنی با ساختار تک-ظرفیتی می تواند معانی چون: «تمایل به عمل و حالتی که ضروری و مورد نیاز است، تمایل توأم با بی صبری نسبت به عمل یا حالت، تمایل به عمل و حالتی که در آینده امکان پذیر هست یا نیست، تمایل به عملی که مفید و مناسب است، ترس و هراس نسبت به عمل یا حالت، تمایل به عدم انجام عمل یا عدم تحقق حالت و تمایل و استعداد دائم شخص نسبت به عمل یا حالت» را برساند. هدف این مقاله توضیح معانی ذکر شده در ساختار جملات مصدری یک رکنی و بررسی بیان آنها در زبان فارسی می باشد. این دسته از جملات مصدری روسی که بیانگر تمایل نهاد نسبت به عمل یا حالت است، در زبان فارسی به-صورت التزامی در زمان حال قریب الوقوع یا گذشته بیان می شود. نویسنده برای بررسی این جملات از روش های مقایسه تطبیقی و ترجمه استفاده کرده است.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722گفتگومندی و چندصدایی در نخبه اثر هوستون : از زیر عنوان تا فنون روایی99415FAفرزانه کریمیانJournal Article20150513رمان معاصر مجالی است برای شناسندن ناگفتهها و ناشنیدههای متفاوت یا متعارض که از ارزش شناخت شناسی برخوردارست. راویان متعدد در پیشبرد رمان، نه به شکل خطی، که با تناوب، تکثر و تفاوت ایفای نقش میکنند و خواننده با تفسیر و بازسازی خود ارکان به ظاهر منفک و عناصر داستانی را در مجموعهی واحدی به هم پیوند میدهد. به عبارت دیگر، رمان جمع اضداد و نامتجانسها درون وحدت یک اثر ادبی میشود. رمان نخبه از این قضیه مستثنی نیست. نانسی هوستن در این اثر از تکثر صداهای گوناگونی که به تناوب در هم تنیده و از هم جدا میشوند، با بهرهوری از درونمایهی بسیار زیرکانهی موسیقی و بابرقراری هماهنگی میان صدای راویان متفاوت از نقطه های دید مختلف و با ایجاد ضرب آهنگهای پرطنین فضایی کم نظیربرای گفتگومندی شخصیتها ایجاد میکند. به مثابهی یک همنوازی هنرمندانه، هر یک از آنها رشتهی کلام را به دست میگیرند و رمان فضای ارتباطی مناسبی برای گفتگومندیهای عقیدتی و گفتمانی شخصیتها به وجود میآورد. مقالهی حاضر با یافتن راهکارها و شگردهای نویسنده، از زیرعنوان تا فنون روایی با توجه به نکات روایتشناسانه و زبانشناختی در پینمایاندن هر چه بهتر و بیشتر ویژگی چندصدایی و منطق گفتگویی در این رمان است.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722زن سیکسویی در داستان مداوای بی بی هالدر اثر جومپا لاهیری99418FAعلیرضا فرحبخششبنم بزرگیJournal Article20150513الن سیکسو برای خلق گونه ای مستقل از پساساختارگرایی فمینیسم، اجزایی از تفکر فروید و لکان را اقتباس کرد و به تکمیل آنها پرداخت. او که به امکان دگرگونی نظم نمادین پدرسالار خوشبین است، زن را به دریافت تازه ای از خود می رساند و به معانی و ارزش-های زنانه ی متفاوتی قطعیت می بخشد. سیکسو به بازنگری وجوه به خصوصی از مناسبات قدرت در جامعه می اندیشد. به عقیده ی او، چگونگی درک یک فرد از هستیِ مادیِ خود، پیوسته محل مناقشه است و می تواند بازسازی شود یا تغییر شکل بدهد. او معتقد است که نیل به این درک جدید، نیازمند به کارگیری مفاهیم نوینی است برگرفته از پدیده ها و الگوهای تازه ی جنسی، که او خود به تعریف و تشریح آنها پرداخته است. مقاله ی حاضر دو مفهوم دیگری و زنانه را در داستان مداوای بی بی هالدر از مجموعه ی ترجمان دردها بررسی می کند و به تحلیل شخصیت اصلی داستان در نقش یک زن سیکسویی می پردازد. این مقاله نشان خواهد داد که شخصیت اصلی زن، بی بی، چگونه با به چالش کشیدن بنیان های احلیل-محوری در جامعه اش و تجربه ی دیگری و و آبستنیِ سیکسویی، نقش زنانه ی جدیدی را می پذیرد. در ابتدا ضرورت اسطورهسازی و اسطورهشکنی در تفکر سیکسو بیان می شود، سپس با تحلیل سیر روایی داستانِ بی بی و یافتن وجوه تشابهِ این روایت با قصه های اسطوره ای کهن، این مقاله به کاوش در نظریه ی ساختار روایت پراپ می پردازد و شخصیت بی بی را در نقش زنی که قادر است اسطوره ی زنانگی احلیل محورش را بشکند، مورد بررسی قرار می دهد. مقاله ی حاضر به بحث پیرامون این فرض خواهد پرداخت که چنانچه بی بی قادر به شکستن اسطوره ی قصه اش باشد، به یکی از بارزترین ویژگی های زنانگی سیکسویی دست یافته است و یک زن سیکسویی است.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722گی دو موپاسان و دانش پزشکی99421FAمحمدرضا فارسیانمهشید جعفرزاده باکوییJournal Article20150513گی دو موپاسان یکی از بزرگترین نویسندگان قرن نوزدهم فرانسه است که با نوشتن
بیش از سیصد داستان کوتاه به عنوان "پدر داستان کوتاه" شناخته می شود. وی علاوه
بر توصیفات زیبا در آثار خود به بیماری ها و تاثیرات خاص آن بر روی اشخاص
مختلف بسیار اشاره کرده است. در این نوشتار به بررسی بیماری های جسمی و
روحی روانی قهرمانان چند داستان از این نویسنده و تاثیرات این اختلالات بر شخص
و جامعه می پردازیم. امید است بررسی داستا هایی از این دست گامی باشد در جهت
شناخت بیش تر و آشنایی هر چه بهتر با سبک داستان نویسی و آثار این نویسنده.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722برادران کارامازوف انجیل به روایت فئودور99425FAصدرالدّین طاهریJournal Article20150513فئودور میخائیلویچ داستایوسکی را بنیانگذار رمانهای روانشناسانه دانستهاند. گرایشات مذهبی و عرفانی ویژه و دور از واپسگرایی داستایوسکی چهره ادبیات او را رنگی یگانه بخشیده است. این نوشتار نگاهی به بافت هرمنوتیک پختهترین رمان او دارد که سه ماه پیش از مرگش انتشار یافت، و تلاش دارد با واکاوی زندگی نویسنده به ژرفای نگرش دینی او راه یابد. بازیگران درام برادران کارامازوف شارحان اندیشههای فلسفی زمان وی و نمایندگان گرایشات متضاد درون انسانند. شناخت ژرف داستایوسکی از شریعت عیسی او را به پیچیدن قبایی روسی بر تن کتاب مقدس و نشاندن ردایی از نگرش مسیحی بر شانة روایتش از جامعة روس توانا ساخته. برادران کارامازوف نان طلبیدن کلیسا از دیانت را به چالش می کشد، و همزمان ناتوانی ملحدین را در دستیابی به یوتوپیایی خالی از خدا آشکار میسازد.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722بررسی نقش آموزش راهبردهای فراشناختی در خواندن متون مختلف: مقایسهی دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی99429FAکریم صادقیسیما خضرلوJournal Article20150513پژوهش حاضر به بررسی نقش آموزش راهبردهای فراشناختی زبان در ارتقای سطح آگاهی زبان آموزان ایرانی و استفاده صحیح آنها می پردازد. در این پژوهش ١۲٦ دانشجو با دانش زبانی متوسط و پیشرفته در دو گروه آزمایش (تعداد = ٦٩) و کنترل (تعداد = ٥٧) قرارگرفتند. بر خلاف دانشجویان گروه کنترل که هیچگونه آموزشی را دریافت نکردند، فراگیران در گروه آزمایش، تحت آموزش استفاده از راهبردهای فراشناختی زبان قرارگرفتند. در این پژوهش دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی (آموزش زبان انگلیسی، علوم اجتماعی و فنی مهندسی) به منظور بررسی تاثیر رشتهی تحصیلی بر استفاده از راهبردهای فراشناختی زبان بررسی شدند. بررسیهای آماری نشان داد که دانشجویان پس از دریافت آموزش استفاده از راهبردهای فراشناختی، بهنحو بهتری از این راهبردها استفاده کردند. براساس نتایج به دست آمده فراگیران رشتههای مختلف به گونهای یکسان از این راهبردها درانواع متون درک مطلب استفاده کردند. براساس این تحقیق می توان توصیه کرد که معلمان زبان انگلیسی میتوانند آموزش صریح راهبردهای فراشناختی را در کلاس ارائه نمایند تا به دانش آموزان کمک کنند گامی در جهت یادگیری مستقل و آگاهانه بردارند.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722تاثیر نرمافزارهای آموزشی زبان انگلیسی بر انگیزهی پیشرفت دانشآموزان99433FAامیر رضایییحیی گردانیآرش سحرخیزعربانیJournal Article20150513هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر روش تدریس مبتنیبر نرم افزار رایانهای بر انگیزهی پیشرفت زبان انگلیسی دانشآموزان است. جامعهی آماری تحقیق شامل 60 نفر دانشآموز پسر سال سوم دبیرستان میباشد، که در سال تحصیلی 90 - 1389 مشغول به تحصیل بودند. نمونهی مورد مطالعه به روش تصادفی ساده و انتصاب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. روش تحقیق، روش آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل میباشد. در ابتدا پیش آزمونی از هر دو گروه گرفته شد و در ادامه به مدت 8 هفته گروه آزمایش تحت تدریس با روش مبتنی بر نرمافزار آموزشی (ELA، که یک نرمافزار شبیه ساز محیط واقعی است) و گروه کنترل در همان مدت با روش سنتی با همان معلم و کتاب آموزشی مورد تدریس قرار گرفتند. در پایان دورهی آموزشی پسآزمون انگیزهی پیشرفت زبان انگلیسی از هر دوگروه به عمل آمد. ابزار تحقیق، آزمون انگیزهی پیشرفت درسی بوده و روش تحلیل عامل تاییدی و آزمونهای باکس و مانوا برای تجزیه و تحلیل ابزار و دادهها بکار رفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد: 1- روش تدریس مبتنیبر نرمافزار برانگیزهی پیشرفت رغبتی موثر است. 2- روش تدریس مبتنی بر نرمافزار برانگیزهی پیشرفت اجتنابی موثر نیست. 3- روش مبتنیبر بازی بر نگرش نسبت به زبان انگلیسی موثر است.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722سعدی و ماکیاولی: نمایی از همسانی شرایط روزگار و همانندیها میان گفتارهای سعدی و اندیشههای شهریار ماکیاولّی99439FAاحمد خاتمیسعادت آباد بالاتر از میدان سرو خیابان پیک برج تیسفون واحد 301 کدپستی:علیاصغر رحیمیJournal Article20150513سعدی در جای جای آثارش ـ از جمله نخستین باب دو اثر مشهورش، بوستان و گلستان و در بسیاری حکایتهای دیگر این دو اثر، و بخشهایی از مجالساش ـ به حکومت و حکومتداری و حاکمان پرداخته است. از دیگر سو ماکیاولی با کتاب شهریارش نامی آشنا و جریانساز در تاریخ اندیشهی سیاسی و حکومتداری و دنیای سیاست بوده است و کمتر پژوهشگری را در وادی سیاست میتوان یافت که به آرا و عقاید این اندیشمند ایتالیایی، در مقام رد یا تحلیل و بزرگداشت، نپرداخته باشد. با نگاهی دقیقتر به اوضاعواحوال و شرایط اجتماعی حاکم بر روزگار این دو اندیشمند میتوان به شباهتهایی در زندگی آنها دستیافت. سوای نظرگاه فرهنگی که از آن دید فلورانسِ زمان ماکیاولی و شیرازِ عصر سعدی هر دو کانون هنر و فرهنگ و ادب زمان خود بودهاند، از نظر شرایط تاریخی ـ اجتماعی نیز میتوان شباهتهایی بین این دو گوشه از دنیا در برهههای یاد شده یافت؛ ایران نخستین دهههای پس از حملهی مغول را سپری میکند و فلورانس نیز در عصر زندگی ماکیاولی به دلیل بی کفایتی حاکمانش سالهاست که دستخوش ناآرامی و آشوب و هجوم حاکمان پیرامونی است. سعدی و ماکیاولی با دیدن درد مردم بر آناند که الگوی حکومتی مناسبی در پیش نهند که بتواند آرامش و امنیت را برای طبقات مختلف جوامعشان به ارمغان آورد. گرچه ابزاری که برای این منظور به کار میرود متفاوت است، اما به نظر میرسد که دغدغه یکی باشد. این نوشته کوششی است برای نشان دادن گزیدهای از این شباهتها.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722کارکرد مفهوم مادر در ادبیات علمی ـ تخیلی زن ـ مدار: بررسی رمان دروازهای به سرزمین زنان اثر شری تپر99443FAفریبا پرویزیشیده احمدزادهJournal Article20150513مفهوم «مادری» همواره از چالشبرانگیزترین مفاهیم نقد ادبی زن ـ مدار و ادبیات داستانی زنان بوده است. حذف ارتباط میان مادر و فرزند در مباحـث روانکاوانهی زیگموند فروید و ژاک لکان، منتقدان روانکاوی مانند لوس ایریگاری را بر آن داشته است تا به بازخوانی این ارتباط گمشده در دل تاریخ بپردازند. از دیدگاه ایریگاری، بازگشت به مفهوم مادری از روشهای ایستادگی در برابر نظام پدرسالار غرب است ،اما به دلیل سلطهی زبان پدرسالاری بر تمامی علوم این بازنویسی تنها از راه محاکات زبان چنین نظامهایی ممکن است. مقالهی پیش رو به اهمیت مفهوم مادری در نقد فمینیستی و نمونهای از ادبیات علمیـ تخیلی زنان میپردازد. ادبیات داستانی زنان همواره سعی در تمرکز بر تأثیرات سرکوبگرانهی نظام پدرسالار بر مفهوم مادری دارد. شری تپر خالق رمانهایی همچون دروازهای به سوی سرزمین زنان با ارائهی تصویری ضد آرمانی از آیندهی در اسارت مادرسالاری به تقلیدی آگاهانه از روانکاوی فروید و نیز واسازی روایات اسطورهای از ارتباط میان مادر و فرزند دختر دست میزند. میتوان گفت آنچه ایریگاری و تپر را به هم نزدیک میسازد خودداری از ارائهی تصویری معین و قابل توصیف از مفهوم مادری است.دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی200873304220120722تحلیل اسطوره ی «ققنوس» در اندیشه ی ژان ـ ماری گوستاو لوکلزیو و نیمایوشیج: «موندو و داستانهای دیگر» و «ققنوس و مرغِ آمین»99449FAالله شکر اسداللهی0000-0001-6352-2752وحید نژادمحمّدJournal Article20150513در این جستار تلاش بر این است تا با بررسی «اسطوره» و سازه های بنیادین آن، حلقه ی اتصال داستانِ موندو و داستانهای دیگر اثر ژان ـ ماری گوستاو لوکلِزیو ، رُمان نویسِ معاصر فرانسوی و اشعار ققنوس و مرغِ آمین نیمایوشیج نمایان شود. مجموعه ی داستانهای موندو آمیزه ای از افسانه و ماجراست که در بطن رویاپردازی، نویسنده به حقیقت و فلسفه ی وجودی انسان اشاره می کند. حال آنکه نیمای سیاسی و انقلابی، تفسیر هستی را به زبانِ نمادها، در بستر شعر نو سپرده و هنجارشکنانه، شعری آزاد و سَمبولیک خلق میکند. آشنایی نیمایوشیج با فلسفه و ادبیّاتِ معاصر غرب از یکسو و طبیعت گرایی و تاریخستایی لوکلزیو از سوی دیگر، هر دو هنرمند را به سوی شناسایی واقعیت انسانی در بستر تاریخی و اجتماعی و پیامدهای آن رهنمون می کند. در نتیجه، مرگ و تولدِ «ققنوس» و یا به عبارتی اندیشه و ادبیات ققنوس به یک ابزار ذهنی و اصیل در واکاوی اندیشه ی انسانِ تاریخی، حقیقت انسانی و بیانِ احوالات اجتماعی تبدیل شده و در پرتو نظم و نثر واقعیّت انسانِ اسطوره ای را بر ملا می کند. و این امر میسّر نمی شود مگر به بهای صیقل دادن روح و جسمِ انسان در بستر «آفرینش های ادبی».