دانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Semiotic Study of the Subject of Transcendenceخوانش نشانه- معناشناختی کنش استعلایی133610142310.52547/clls.18.27.13FAنعمتالله ایرانزادهدانشگاه علامه طباطبائیحمیدرضا شعیریاستاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-5667-3827نصیراحمد آریندانشگاه علامه طباطبائی0000-0003-3311-0006Journal Article20210428This study examines the process of transcendental movement of the existential subject in the novel “The coin that Suleiman found” based on the existential semiotics approach Eero Tarasti and Shaieri. In existential semiotics, the subject is an actor who is constantly passing between Dasein and Transcendence. This movement continues until it is equipped with the Modal of "knowing" and reaches transcendental Dasein by passing through different Dasein.<br /><br />The main purpose of this study is to see how the ontic subject follows the path of transcendental movement in different Daseins and what force causes it to be thrown from one Dasein to another Dasein. The subject exists in the "realm of nothingness"; in this area, turbulent movement is formed on the axis of "Negation". A system of risk-taking is formed that forces the subject to take the first step to get out of the initial state to reach perfection.<br /><br />The hypothesis of the research is the state of "nothingness" by the intervention of different forces puts the ontic subject on the path of transcendence and transgression and forces him to rebel against his current state and enter the first Dasein. Then, the subject breaks the barrier of several Daseins and reaches perfection by passing through them. Suleiman as the protagonist of this novel goes through the three stages of existential semiotics operation. In the first negative transcendental movement, he enters the Dasein state from the pre-sign. Then, by going through Act-sign, he reaches the post-sign which is the realm of perfectionپژوهشِ حاضر، فرایندِ حرکت استعلایی سوژۀ بُوشی رمان سکه-ای که سلیمان یافت را با رویکرد نشانه- معناشناسی بُوشی ایرو تاراستی و شعیری بررسی میکند. از منظر نشانه- معناشناسی بُوشی، سوژه؛ کنشگری است که پیوسته در حال عبور و مرور میان دازاین و استعلا است. این حرکتِ سوژه تا زمانی ادامه دارد که او مجهز به فعل وجهی(مُدال) «دانستن» شود و با عبور از دازاینهای مختلف، خود را به دازاین استعلایی یا کمال برساند. <br /><br />هدف اصلی پژوهش این است که ببینیم چگونه سوژۀ هستنده(کنشگر اصلی رمان) مسیر حرکت استعلایی در وضعیتهای دازاینی مختلف را طی میکند و چه نیرویی باعث میشود که از یک وضعیتِ هستندگی به وضعیتِ هستندگی جدیدی برسد. <br /><br />فرض اصلی پژوهش این است که سوژۀ هستنده(سلیمان) با دخالت نیروهای متفاوت و افعال وجهی، از وضعیت «هیچ» عبور و در مسیر استعلا قرار میگیرد تا در برابر وضعیت موجود خویش طغیان کند و وارد نخستین دازاین شود. سپس، با گذر از ساحتهای حضور مختلف، به استعلا و کمال برسد. این کنش استعلایی در رمان مورد نظر، گفتمان بوشی تولید میکند. گفتمانی که در آن حضور سوژۀ هستنده از هرچیز دیگر مهمتر است. نتیجۀ پژوهش نشان میدهد که در این رمان با معناهای امن و تضمینشده، دنیای عاری از هر نوع رابطۀ حسی- ادراکی و سوژۀ منجمد مواجه نیستیم، بلکه تولید معنا و فرایند نشانگی متن بازبسته به حضور و حرکت استعلایی سوژۀ هستنده است. سوژهای که دست به کنش استعلایی میزند و باعث تکوین سه نوع نشانه(پیشا-دازاین، دازاین و پسا-دازاین) در متن میگردد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101423_602a224ab8eed82903a766361b5b767d.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Conception of Female Subjectivity in Speculative Novels: A Study of Octavia E. Butler’s Dawn & Parablesمفهوم سوبژکتیویته زن در رمان های گمانه زن: مطالعه سپیده دم و تمثیل های اکتاویا ای. باتلر375610214310.52547/clls.18.27.37FAوفا کشاورزیدانشجوی دکتریسارا کاترین ایلخانیعضو هیأت علمی بازنشستهJournal Article20210903Defining female subjectivity has always been a challenge, from its modern conception by Sigmund Freud to its most recent analysis by contemporary feminist critics. Basing female subjectivity on an inherent lack in the psychology of Freud and later Jacques Lacan, promoted feminist critics like Luce Irigaray and Judith Butler to reinstate the concept in their theories. For Irigaray, females have their own unique subjectivity that is manifested in the difference of their bodies and language from those of males. She contends that this difference should be revealed not bridged or concealed. Judith Butler, believes that it is only through resistance and agency that a true subjectivity is revealed. The present article is a feminist study of women subjectivity in speculative literature. Feminist speculative literature has its primary goal in altering women’s debilitating self-image so that they can act upon such changes and make ideal societies based upon their new self-conceptions. Octavia E. Butler, writer of Dawn and Parable of the Sower and Parable of the Talents, renders a resistant picture of females who go beyond their immediate male dominated environment and perform something that is near to Irigaray and Judith Butler’s conception of female subjectivity.تعریف سوبژکتیویته زن همیشه یک چالش بوده است، از همان دوران مدرن که زیگموند فروید آن را بیان کرد تا جدیدترین تحلیل های منتقدین فمینیست معاصر. مبنای سوبژکتیویته زنان بر اساس فقدان ذاتی که در روانشناسی فروید و بعداً ژاک لاکان ، مطرح می شود، منتقدان فمینیستی مانند لوس ایریگاری و جودیت باتلر را بر آن داشت تا در نظریه های خویش به بازنگری این مفهوم بپردازند. از نظر ایریگاری، زنان دارای سوبژکتیویته منحصر به فرد خود هستند که در تفاوت بدن و زبان آنها با مردان نشان داده می شود. وی ادعا می کند که این تفاوت باید آشکار شود نه اینکه نادیده گرفته یا پنهان شود. جودیت باتلر، معتقد است که تنها از طریق مقاومت و اختیار است که یک سوبژکتیویته حقیقی آشکار می شود. مقاله حاضر یک مطالعه فمینیستی درباره سوبژکتیویته زنان در ادبیات گمانه زن است. ادبیات گمانه زن فمینیستی، هدف اصلی خود را تغییر تصویر ناتوان کننده زنان از خویش بیان می کند و بر آن است تا زنان بر اساس چنین تغییراتی عمل کرده و مطابق با باورهای جدید خویش، جوامعی ایده آل بسازند. اکتاویا ای. باتلر، نویسنده کتاب سپیده دم و تمثیل های بذرپاش و استعدادها، تصویری مقاوم از زنانی ارائه می دهد که از محیط تحت سلطه مردان خود فراتر رفته و کاری را انجام می دهند که نزدیک به تصور ایریگاری و جودیت باتلر از سوبژکتیویته زنان است.https://clls.sbu.ac.ir/article_102143_92492fb1000d7233999639d2c24e170d.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Narrative Aesthetics and Ethics in On Beauty by Zadie Smithزیبایی شناسی روایی و اخلاق در رمان در باب زیبایی زیدی اسمیت577810214210.52547/clls.18.27.57FAفاطمه پورجعفریگروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانلیلا برادران جمیلیدانشگاه آزاد بروجرد0000-0003-3402-9189Journal Article20210810The present study is based on the interaction between aesthetics and ethics and by focusing on the rhetorical narrative theory and the ethical philosophy it aims to investigate the aesthetic representation of ethics in On Beauty by Zadie Smith. On this account, this study relies primarily on James Phelan's rhetorical approach to narratology and Charles Taylor's philosophy of ethics. According to Phelan, the study of narrative aesthetics deals with the analysis of the narrative techniques, employed by the author and the narrator. Free indirect discourse and narrative voice are two techniques that contribute to the aesthetic dimension of the narrative. Through free indirect discourse, the readers are given a chance to enter inside the characters' unconscious mind which is integrated within the narrative flow, while narrative voice is defined by Phelan as the synthesis of style, tone, and ethics. Furthermore, the ethical world of the story is analyzed concerning the characters' various attitudes towards the concept of beauty, and their tendency towards human connection and altruism as ethical goods. Smith’s characters search for their authentic selfhood within the pluralistic context of the globalized world while practicing concern for others. This article aims at exploring the ethical values embedded in the choice of using certain narrative frameworks in Smith’s novel, and their relation to the contemporary tendency in literature towards rejecting postmodern fragmented narrative world.این مقاله بر رابطهی بین زیباییشناسی و اخلاق مبتنی است و با محوریت روایتشناسی بلاغی و فلسفه اخلاق، به بررسی اخلاقیات تنیده در شگردهای روایی رمان در باب زیبایی زیدی اسمیت میپردازد. چهارچوب نظری این تحقیقِ میان رشتهای بر روایتشناسی بلاغی جیمز فیلان و فلسفه اخلاق چارلز تیلور استوار است. فیلان جنبه زیباییشناسی روایت را در بکارگیری شگردهای روایی میداند که دارای دامنۀ اخلاقی بوده و در نهایت منجر به داوریهای اخلاقی مخاطب میگردند. در بررسی زیباییشناسی روایی شگردهای اسمیت در استفاده از گفتمان غیرمستقیم آزاد و آوای روایی و کارکرد بلاغی آنها در انتقال ارزشهای جهان داستانی نویسنده مورد کنکاش قرار میگیرد. در بحث نظام اخلاقی رمان، چگونگی ترسیم هویت شخصیتهای داستان در ارتباط با طرز تلقی آنها از مفهوم زیبایی به مثابه خیری اخلاقی ، و دیدگاه اسمیت در تبیین فضیلت دغدغه مندی برای دیگری بررسی می شود. رمان در باب زیبایی قلمرو واقعیت انسان قرن بیست و یکم است که از یک سو به دنبال بیان هویت اصیل انسانی در بستری متکثر با چالشهایی بنیادین روبروست و از سویی دیگر درصدد کشف تعریفی مناسب برای دیگر دوستی در جامعه چند فرهنگی کنونی میباشد. این مقاله نشان میدهد که چگونه دامنه اخلاقی شگردهای روایی اسمیت، به بازنمایی جهانی میپردازد که در عین تکثر از جهان پاره پاره پسامدرن فاصله گرفته و مخاطب را به ارزیابیهای اخلاقی متناسب با واقعیت معاصر فرا میخواند.https://clls.sbu.ac.ir/article_102142_9bf2bbed3ce4076f58a6201afc966cfd.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Migration, alienation or hybridity, The comparative study of The Enigma of the Return and The Gloppy Landمهاجرت، ازخودبیگانگی یا هیبریدیته (چندرگه شدن) بررسی تطبیقی دو رمان راز بازگشت و سرزمین نوچ7910010142510.52547/clls.18.27.79FAدومینیک کارنوا-ترابیدانشیار دانشگاه شهید بهشتیمرضیه خزائیدانشجوی دکتری در رشته زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210523Thanks to migration and mass media such as television and cyberspace, we live in a transnational and transcultural world where cultural and identity signifiers constantly come into contact and are interwoven. The offshoot is the formation of a new culture and identity no longer rooted in one land and nation; rather they have been redefined and hybridized so that their survival and growth are secured in the contemporary world. Influenced by this transnational world, the literature narrates the life story of deterritorialized people who have migrated in search of a better life. Dany Laferrière’s The Enigma of the Return (2009) and Keivan Arzaghi’s The Gloppy Land (2011) richly illustrate the outcomes of accepting and rejecting this hybridity. Drawing on Homi Baba's postcolonial theory and Jacques Lacan's theory of alienation, we undertake a comparative study of these two novels. The analysis exhibits how migrants such as Dany and Arash's father struggle and experience alienation due to their reluctance to accept the laws governing the host country and its cultural signifiers, in addition to the rejection of the existing reality or grief over separation from their homeland. On the other hand, characters like Dany and Sanam embrace hybridity and consider migration a means for attaining success [in their life]. Thus, Dany realizes his driving ambition to be a famous writer, whereby he not only becomes a member of the host country, but also uses it to fight and return to his native land.دنیای امروز به لطف ابزارهای ارتباط جمعی مانند رسانه، فضای مجازی و مهاجرت تبدیل به جهانی فراملیتی شده است که در آن دالهای فرهنگی و هویتی پیوسته در حال اختلاط و پیوند با یکدیگر هستند. نتیجۀ این امر ایجاد هویت و فرهنگی هیبرید است که ضامن بقا و رشد ما در جهان امروز میباشد. ادبیات امروز متاثر از همین فضا روایتگر داستان زندگی مردم بی سرزمینی است که در جستجوی زندگی بهتر مهاجرت کرده اند. راز بازگشت اثرِ دنی لاَفریر و سرزمین نوچ رمانِ کیوان ارزاقی به خوبی این فضا، نتایج پذیرش و عدم پذیرش هیبریدیته را به تصویر میکشند. بررسی تطبیقی این دو رمان با تکیه بر نظریه پسااستعماری هومی بابا و نظریه ژاَک لَکان درباره از خودبیگانگی کمک کرد تا نشان دهیم چگونه مهاجرینی چون پدر دنی و آرش بدلیل عدم توانایی در پذیرش دالهای فرهنگی و قوانین حاکم بر سرزمین میزبان، بخاطر انکار واقعیت یا غم جدایی دچار بیماری و ازخودبیگانگی میشوند، در حالیکه صنم و دنی با پذیرش هیبریدیته، از مهاجرت فرصتی برای دستیابی به موفقیت میسازند. درنتیجه، دنی با تحقق آرزوهایش به نویسنده مشهوری بدل میشود که میتواند از طریق نوشتن نه تنها عضوی از اعضای سرزمین میزبان شود، بلکه به سرزمین مادریش هم بازگردد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101425_935053846ebf2d78dccbcd33d9b90be9.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Comparative Application of Lukács’ Concept of Class Consciousness in Houshang Golshiri's "The Conquest of Moghan" and Herman Melville's "The Story of Wall Street"کاربست تطبیقی مفهوم آگاهی طبقاتی لوکاچ در داستان های «فتحنامۀ مغان» هوشنگ گلشیری و «داستانی از والاستریت» هرمان ملویل10112410142110.52547/clls.18.27.101FAعبدالباقی رضایی تالار پشتیاستادیار ادبیات انگلیسی دانشگاه گلستانبهزاد پورقریباستادیار زبان و ادبیات انگلیسی - دانشگاه گلستان0000-0002-6162-7312Journal Article20210730From philosophy and politics to literary criticism, György Lukács paved the ground for the notion of "class consciousness."In the realm of comprehending the idea of "consciousness," there are genuine and false genres, making it impossible to grasp it precisely. However, the literature gives a more accurate knowledge of this category by offering objective instances based on lived experience. To explain this subject, two tales were chosen. In these stories, one may find indications of class consciousness in the lives of the main characters in a metaphorical sense. The stories analyzed in this paper are two revolutionary stories in which the main characters clearly show the emergence of class consciousness with numerous components. The research approach is formal and comparative, with a dialectical conceptual framework. The findings demonstrate that "Barat" in the Moghan Conquest and "Bartleby" in "A Wall Street Story" are not only socially engaged individuals, but also participate in the process of becoming conscious. The protagonist of Golshiri's story is in the process of both generating and destroying consciousness, whereas Melville's topic is in the process of establishing a unique consciousness from a fresh perspective. "Barat" views the birth of awareness as a political revolution, but this consciousness stays in the unproductive realm, which "Bartleby" views as the basis for the relations of capitalist production. The similarity between the two lies in the belief that the consciousness of the individual extends to the collective.«آگاهی طبقاتی» گئورگ لوکاچ از فلسفه و سیاست به نقد ادبی راه یافت. گونههای اصیل یا کاذبی در حوزه شناخت مفهوم «آگاهی» وجود دارد که شناخت دقیق آن را دشوار میکند اما ادبیات با ارائه نمونههای عینی و مبتنی بر تجربه زیسته فهم دقیقتری از این مقوله به دست میدهد. در تبیین این موضوع دو داستان برگزیده شد. در این داستانها میتوان نشانههای آگاهی طبقاتی را در وجه استعاری در زندگی شخصیتهای اصلی داستان مشاهده کرد. داستانهای بررسی شده در این مقاله دو داستان انقلابیاند که در شخصیتهای اصلی، ظهور آگاهی طبقاتی با مؤلفههای بسیاری به وضوح دیده میشود. روش تحقیق صوری، تطبیقی و روششناسی مفهومی آن دیالکتیکی است. نتایج نشان میدهد «برات» در فتحنامۀ مغان و «بارتلبی» در «داستانی از والاستریت» علاوه بر این که درگیر فرایند صیرورت آگاهیاند؛ به سوژههای فعال اجتماعی بدل میشوند. قهرمان داستان گلشیری درگیر فرایند ساختهشدن و انهدام همزمان آگاهی است و سوژۀ داستان ملویل در فرایند شکلگیری آگاهی خاص از منظری جدیدی است. «برات» عرصۀ ظهور آگاهی را انقلاب سیاسی میداند، این آگاهی در ساحت غیرمولّد باقی میماند و «بارتلبی» این عرصه را زمینه مناسبات تولید سرمایهداری میداند. شباهت این دو در این باور است که آگاهی از فرد به جمع تسری می یابد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101421_525036898de048e411af18a5bd1f4677.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220A New Look to the Manner of the Un/intelligible Female Gender Identity and Roles Construction in Selected Plays by Tennessee Williamsنگاهی نو به نحوه ساخت هویت و نقش جنسی غیر/مفهوم زنانه در نمایشنامه های منتخب تنسی ویلیامز12514410214410.52547/clls.18.27.125FAنیلوفر امین پورگروه ادبیات انگلیسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانجلال سخنورگروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانزهرا بردباریگروه ادبیات انگلیسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران0000-0002-3507-2413Journal Article20210914Judith Butler efforts to highlight the significant role of the cultural heterosexism in the construction of female gender identity and roles by referring to repetitive acts through abjection, continuity among sex, gender, and sexual desire, interpellation, and exclusion of female gender . Tennessee Williams in his masterpieces depicts the method of gender constructedness years before Butler and beyond her theory. This research intends to study the nominated plays by Williams and Butler’s theory of female gender construction to reveal a better understanding of female characters and a more genuine understanding of the manner of cultural heteronormativity in such constructedness. Butler argues that parodic acts terminate in the binaries of man/woman, male/female, and masculine/feminine which reassures the bipolarity of the heterosexist cultures. In the plays, the concept of abjection can be traced, for both heterosexual and homosexual female gender identity and roles. According to Butler, the male gender subject is the only accountable case that are not the constituent part of cultural constituent in defining the inferior female gender identity. The situation of female subjects in these plays demonstrates that female gender individual has a share in the construction of heteronormativity. Some female identities receiving and doing the reiterative cultural acts, take the function of the hegemony of heterosexism and behave other female gender identities as the minor personalities who should be defined as the lower-rate gender identity and roles; besides, the identical female individual represents heteronormativity and restricts herself in the binaries to construct her own gender identity and roles.در مبحث هویت های جنسی و چگونگی ساختار آن تحت سلطه هژمونی فرهنگی، جودیت باتلر از بنام ترین منتقدین پساساختارگرای فمینیست عصر حاضر است. وی در تبیین پدیداری این هویت جنسی زنانه، فرهنگ مردانه دوگانه را دخیل می پندارد و با اعمال مباحثی نظیر آلوده انگاری، سه گانه همگون جنس/جنسیت/تمایل جنسی و واپس زدگی ، در توصیف جایگاه تابع زنانه اقدام می کند. وی همچنین معتقد است در طی روند انجام عمل تکرار و تمرین، این هویت دوگانه قابل قبول و معتبر شکل می گیرد ولی امکان دگرگونی و واکنش معکوس در بستر این امر مکرر وجود دارد. نکته قابل تامل در ارتباط با این پدیده ، نگرش عمیق و دقیق در نمایشنامه های تنسی ویلیامز است که در سالهای دورتراز بیان این نظریه به شیوه ای استادانه و خلاق شخصیتهایی را ترسیم می کنند که همگی بیانگر چگونگی تشکیل هویت جنسی زنانه مطابق و یا متفاوت با نگاه جودیت باتلر هستند. این شخصیت ها نه تنها وامدار ساختار فرهنگی منطبق با نظریه باتلر هستند ، که از لایه های عنوان شده در این فرضیه فراتر رفته و گونه های متنوع تری از تشکیل هویت جنسی زنانه را به معرض نمایش می گذارند. هدف پژوهش حاضر بررسی نمایشنامه های منتخب تنسی ویلیامز در طول دوره شکوفایی این نمایشنامه نویس بزرگ قرن سیستم آمریکا از دیدگاه نظریه ساخت هویت جنسی زنانه جودیت باتلر از طریق واکاوی شخصیتهای مونث دگرجنسگرا و همجنسگرا ودر جهت نمایان ساختن کاستیهای نظریه میباشد.https://clls.sbu.ac.ir/article_102144_70db10c11e2143d003e64312059a4c86.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220The Metamorphosis by Franz Kafka ; a metaphor of a social realityمسخ اثر فرانتس کافکا، استعاره از یک واقعیت اجتماعی14516210142010.52547/clls.18.27.145FAصبا کاظمیاندانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی/ دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20210704Metamorphosis, the most prominent work of Kafka (1833 – 1924), is one of the most controversial contemporary stories in 20th century Europe. After its publication in 1915, the story was the subject of debate for critics, and it was discussed from many perspectives. It narrates an imaginary event occurring in social realities of the time, and it shows an industrial society as a result of political and social changes in Europe. An industrial society, besides its advantages, willy-nilly brought with it unpleasant consequences. The study, explores the social and economic condition of Europe in the early 20th century and explains Gunter Andres theory, attempts to show that huge insect in the story is a metaphor that on the one hand appeared in the story in its common sense and has all the characteristics of an insect. On the other hand, based on the textual evidence, it represents one of the issues of modern and recently industrialized society. It compares the metamorphosis of a human to an insect to the human condition in bourgeoisie society.مسخ برجستهترین اثر کافکا (1833 – 1924) و از بحث برانگیزترین داستانهای معاصر اروپا در قرن بیستم است. این داستان که پس از انتشار (1915) توجه منتقدان را به خود جلب کرده و از زوایای گوناگون بررسی شده، اتّفاقی خیالی را در بستری از واقعیتهای اجتماعی، در روزگاری روایت میکند که تحولات سیاسی، اجتماعی اروپا به شکلگیری جامعه ی صنعتی انجامیده است؛ جامعهای که در کنار مزیتهایش، خواهناخواه پیامدهای ناخوشایندی نیز به دنبال داشت. این پژوهش درصدد است تا با بررسی اوضاع و احوال اجتماعی و اقتصادی اروپا در اوایل قرن بیستم، بر پایه فرضیۀ گونتر آندرس(Gunter Andres) نشان دهد که حشره ی عظیمالجثه ی داستان مسخ، استعارهای است که از یکسو به معنای مصطلح و متعارفش در داستان ظاهر شده و ویژگیهای واقعی یک حشره را دارد و از سوی دیگر بنا بر قراین مستخرج از متن، یکی از آسیبهای جامعۀ مدرن و صنعتی شده را بازنمایی میکند و استحاله ی انسان به حشره را برابر با وضعیتی انسانی در جامعۀ بورژوازی قرار می دهد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101420_a5743c59168915fa457c75c99ed1d3b2.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Problems of the Iranian German learners with learning the German language as a foreign language. An error-analytical examination of the German vocabulary of the Iranian German learners at level B of the CEFRبررسی تحلیلی دانش زبان آلمانی زبان آموزان ایرانی در مقطع ب از چهارچوب مرجع مشترک اروپا با نگاهی ویژه به خطاهای زبان آموزان ایرانی در به کارگیری واژگان و ترکیبات ثابت واژگانی در زبان آلمانی16318410156510.52547/clls.18.27.163FAسیما مقتدرگروه زبان آلمانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسعید فیروز آبادیگروه زبان آلمانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20210831The importance of words in speech and writing is so much so that in the absence of words, it would be impossible to talk, converse or communicate with others. At the same time, not every word will create or maintain a connection. Improper and misleading use of words may even lead to a loss of verbal or written communication with misunderstanding.<br /><br />Since so far most of the researches have been done on how to practice vocabulary, due to the importance of using the right vocabulary and lexical combinations in conveying and communicating with the audience and in order to improve and upgrade the educational level of German language teaching institutions, this article examines the errors of Iranian language learners in grade B from the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR).<br /><br />The criterion for this study is a field study conducted at the beginning of 2019 in one of the German educational institutions. This study shows the type and amount of mistakes of Iranian adult language learners in using German languageاهمیت واژگان درگفتار و نوشتار به حدی است که درصورت عدم وجود واژگان امکان هر مکالمه، گفتگویی و ارتباط با دیگران غیرممکن میشد. درمقابل هرواژهای عامل ایجاد و یا حفظ ارتباط نخواهد شد، چه بسا که بهکارگیری واژگان نامناسب و اشتباه، حتی قطع ارتباط گفتاری یا نوشتاری به همراه بعضا ایجاد سوء تفاهم را بهدنبال دارد. از آنجایی که تاکنون در اکثر تحقیقهای صورت گرفته به چگونگی تمرین واژگان پرداخته شده است و با توجه به اهمیت استفاده از واژگان و ترکیبات واژگانی صحیح در انتقال و برقراری ارتباط با مخاطب و درراستای بهبود و ارتقاء سطح آموزشی موسسات آموزش زبان آلمانی، مقاله حاضر خطاهای زبانآموزان ایرانی در مقطع ب از چهارچوب مرجع مشترک اروپا برای زبانها بررسی میکند. معیار این بررسی پژوهش میدانی صورتگرفته در ابتدای سال 1398در یکی از موسسات آموزش زبان آلمانی است که نشانگر نوع و میزان خطاهای زبانآموزان بزرگسال ایرانی در بهکارگیری زبان آلمانی میباشد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101565_8591b252cd5da7fbb452422744798239.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Streaks of Pragmatic Moral Imagination in Post-postmodern Fiction: A Study of Deweyan Philosophy in Dave Eggers’ Heroes of the Frontiersرگه های تصور اخلاقی پراگماتیستی در داستان پساپسامدرن: بررسی دیدگاه های جان دیویی در قهرمانان مرزها اثر دیو اگرز18521210142410.52547/clls.18.27.185FAفاطمه اسمعیلیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده زبانهای خارجی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،نرگس منتخبی بخت ورگروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکدۀ زبانهای خارجی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-7011-7042Journal Article20210511Although a number of theorists, critics, and philosophers have acknowledged the recent ethical turn in the novel and literary criticism since the last two decades, the quiddity of illustrated morality remains vague and needs further research. Thus, the present article endeavors to evaluate the new moral matrix in Heroes of the Frontier (2016) by Dave Eggers, indicating the end of postmodern era. Indeed, this novel demonstrates a world in which people face plights of postmodernism caused by egoism and consumerism. However, in the rest of the novel, a wondrous ethical turn occurs which has never been detected before and needs to be examined in detail. Since this is a situational, experimental, and posteriori morality, the researchers aim to study the aforementioned novel under the light of John Dewey’s pragmatic ethics based on “moral inquiry”, “experience”, “imagination”, “situation”, and “meliorism”. This research also demonstrates that moral imagination could solve the individual and social problems in postmodern society, which can lead to moral evolution, growth, self-correction, reconstruction and advent of hope.اگرچه جهش اخلاقی در رمان و نقد ادبی در دو دههی اخیر از سوی شماری از منتقدین، فیلسوفان و نظریهپردازان تصدیق می شود، اما همچنان ماهیت و کموکیف آن نامشخص است و نیاز به ارزیابی و تحلیلی ویژه دارد. از این رو، این مقاله بر آن است تا چهارچوب جدیدی از اخلاق را که حاکی از گذر رمان از پسامدرنیسم به پساپسامدرنیسم است، ارزیابی نماید. بدین منظور، رمان قهرمانان مرزها (2016) اثر دیو اگرز، نویسندهی معاصر آمریکایی، بررسی میشود. در این رمان دنیایی بهتصویر کشیده میشود که در آن مردم با مشکلات دنیای پسامدرن مواجه میشوند: دنیایی در بند خودشیفتگی و مصرفگرایی. اما در ادامهی روایت، گردشی شگرف بهسمت اخلاقیات روی میدهد که تا به حال در رمان پسامدرن دیده نشده و نیاز به واکاوی دارد. از آن جا که این گردش اخلاقی غایتمحور و تجربی است نویسندگان این مقاله برآن هستند در مطالعهی حاضر، این رمان را از منظر دیدگاههای اخلاقی جان دیویی، از بنیانگذاران فلسفهی اخلاق پراگماتیستی، بررسی نمایند. این مقاله نشان میدهد مفاهیم اخلاقی دیویی بر پایهی «سنجش اخلاقی تجربه-محور»، «تصور»، «شرایط محیطی و اجتماعی» و اصل «بهبودگرایی» استوار است. همچنین، تصوراخلاقی دیویی میتواند پاسخگوی تنگناهای اجتماعی و فردی در بستر جامعهی پسامدرن باشد که منجر به تکامل اخلاقی، خوداصلاحی، بازسازی و ظهور امید در شخصیتهای رمان میگردد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101424_9d40d437917161f6f642b7b6556b4b87.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220The Objects of Return: Architectonics of Postmemory in Anne Enright's The Gatheringاشیای رجعت: معماریِ پَساحافظه در رمان دورهمی از اَن اِنرایت21323810116210.52547/clls.18.27.213FAشهریار منصوریدانشگاه شهید بهشتی0000-0002-9497-8311هادی شاهی قرهآغاجیدانشجوی دکتری ادبیات انگلیسی0000-0003-1280-2273Journal Article20210224This part is to investigate Anne Enright's novel The Gathering in the light of postmemory. I argue that The Gathering is a post-mnemonic text in which not only postmemory is used by the narrator to preserve the past but also to reveal the post-mnemonic truth or untruth and this apocalyptic revelation is also a way of coming to terms or reconciling with one's past and finally the acceptance of death as an omnipresent fact. To analyze the text, Marianne Hirsch's concept of postmemory is used to shed light on the mechanism and strategies that postmemory applies in the many different generations in a family and the beyond, that is, to develop familial and affiliative connections among generations. Thus postmemory in the familial level is the Hagarty family and its three generations, and in the affiliative level postmemory can include the Irish society in general in the Celtic Tiger era and the subsequent post-Celtic era which reveals the truths and untruths about the optimism of the Celtic Tiger economic boom and its underlying corruption and sex scandal of the Catholic Church and the very gendered society of which the main character in order to cope with it has recourse to not only drinking alcohol but also to the post-mnemonic narrative to reconcile with the past, the present and the forthcoming future for the next generations.این مقاله بنا دارد تا رمان دورهمی از اَن اِنرایت را با نظریه پَساحافظه بررسی و تحلیل کند. این تحقیق چنین استدلال می کند که رمان دورهمی به نوعی یک متن پَساحافظهای است که در آن، راوی نه تنها به دنبال ثبت و حفظِ زمان گذشته است بلکه همچنین در پِی برملا کردنِ حقیقت یا غیرحقیقت است و این رازگشایی همچنین به نوعی کنارآمدن یا آشتیکردن با گذشته خود و در نهایت پذیرشِ مقوله مرگ در حکمِ واقعیتی مطلق است. مقاله برای تحلیل متن، از مفهوم پَساحافظه از مارین هرش بهره جسته تا مکانیسمها و استراتژیهایی را که پَساحافظه در نسلهای متوالی در یک خانواده به کارمیگیرد آشکارکند، یعنی پساحافظه ارتباطات خانوادگی و فراخانوادگی را در میان نسلهای مختلف پرورش می-دهد. بنابراین پَساحافظه در سطح خانوادگی در خانواده هِگارتی و سه نسل متوالی را به نمایش میگذارد و در سطح فراخانوادگی، پَساحافظه می تواند بهطورکلی دربرگیرنده جامعه ایرلند در دوره ببرِ سِلتیک و دوره پس از آن باشد که واقعیتها و غیرواقعیتها درباره خوشبینی جهش اقتصادیِ دوره ببر سلتیک، فساد نهفته و رسواییهای جنسیِ کلیسای کاتولیک و جامعه جنسیتزده را آشکار میکند که شخصیت اصلی داستان برای اینکه بتواند خودش را با آن سازگار کند لاجرم نه تنها به خوردن الکل بلکه به نوشتنِ روایتِ پساحافظه رو میآورد تا با گذشته، زمان حال و همچنین آینده نسل-های آتی آشتی کند.https://clls.sbu.ac.ir/article_101162_dc3ae351d37aaeb3f74754e7f8eb723c.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Simultanéité de la Métamorphose et de la Modernité; Lecture jungienne de »Les Racines du ciel« de Romain Garyهمزمانی استحاله و مدرنیته؛ خوانش یونگی ریشههای آسمان اثر رومن گاری23926410152810.52547/clls.18.27.239FAزهرا نوروزیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیجعفر جهانگیر میرزا حسابیگروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیJournal Article20210816Le présent article est le résultat d'une étude du roman de Romain Gary, Les racines du ciel (1956), qui vise à fournir une critique psychologique de la simultanéité de la Métamorphose et de la Modernité du point de vue de Carl Gustav Jung. La Métamorphose de l'homme moderne s'opère derrière l'oubli de sa véritable identité. Romain Gary essaie d'expliquer les problèmes individuels des gens face à la modernité brutale de la vie quotidienne avec des métaphores et des métamorphoses. En fait, il cherche son identité perdue à travers les lignes de ses œuvres. Il vit dans différents pays avec des noms différents. De son enfance jusqu'à sa mort, il a connu différentes vies, dont l'une a suffi à faire d'un être humain ordinaire un écrivain unique. Dans cet article, l'analyse de l'intensité des sentiments face à la modernité et la crise d'identité qui en résulte dans les sociétés d'aujourd'hui et une meilleure compréhension des raisons profondes et inconscientes de la métamorphose des héros de Romain Gary et de leur processus mental sont envisagées. L'un des moyens efficaces de sortir de la crise de désintégration de la personnalité dans les sociétés modernes est la connaissance de soi à travers la lecture jungienne des œuvres de grands écrivains tels que Romain Gary, l'analyse et l'étude de la profondeur des sentiments de leurs héros et la reconnaissance des facteurs qui ont conduit à ce phénomène omniprésent. Ici reconnaître la crise d'identité du point de vue de Jung est examiné dans ce roman important.مقاله پیش رو حاصل پژوهشی در باب رمان ریشههای آسمان(1956) نوشتهی رومن گاری است که با هدف نقد روانشناختی همزمانی استحاله و مدرنیته از دیدگاه کارل گوستاو یونگ انجام شده است. استحالهی انسان مدرن در پس فراموشی هویت حقیقی خود رخ میدهد. در این مقاله روانشناسی تحلیلی شدت احساسات در مواجهه با مدرنیتهی عصر حاضر و بحران هویت ناشی از آن در جوامع امروز و درک بهتر دلایل عمیق و ناخودآگاهِ مسخ قهرمانهای رومن گاری و پروسهی ذهنی آنها مد نظر قرار گرفته است. یونگ بر آن است که ناخودآگاه شخصی دربرگیرندهٔ تجارب فراموششده یا سرکوبشده و آثار بهجامانده از محرکهای بیرونی و درونی است که هرگز به خودآگاه نرسیدهاند. از منظر نقد روانشناسی تحلیلی یونگ، ریشههای آسمان، داستان برخورد خودآگاه کاراکتر اصلی و عناصر فراموششدهای از ضمیر ناخودآگاه او است، که با استحاله آشکار میشود. در پژوهش پیش رو فرآیندی که به سیر ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه شخصیت میپردازد، بررسی میشود، که چگونه قهرمان داستان از این رهگذر، از ورای تمایلات پنهان در ضمیر ناخودآگاه دچار نوعی استحاله میشود. یکی از راهکارهای موثر در جهت برونرفت از بحران ازهم-گسیختگی شخصیت در جوامع مدرن، خودشناسی از طریق خوانش یونگی آثار نویسندگان بزرگی چون رومن گاری، تحلیل و بررسی عمق احساسات قهرمانان آنها و شناخت عواملی است که منجر به این پدیدهی فراگیر شده است. برای رسیدن به نتیجهای ملموس، نحوهی شناخت و غلبه بر بحران هویت از منظر یونگ در این رمان مهم مورد بررسی قرار میگیرد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101528_3c45c1d1ee603018b8df9e72706ab886.pdfدانشگاه شهید بهشتینقد زبان و ادبیات خارجی20087330182720220220Bypassing the horror of death by the use of feminine writing: a study of The Balcony by Genetگذار از وحشتِ مرگ به عنوانِ دیگری به واسطه زبان زنانه؛ مطالعهای از بالکن اثر ژنه26529110150910.52547/clls.18.27.265FAبهاره سقازادهدانشجوی دکتری ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتیبهمن نامور مطلقدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20210824The present study tries to investigate "femininity" and its relation to "death" in The Balcony by Jean Genet, with the help of Julia Kristeva and Maurice Blanchot’s views. These two concepts have always been abjected as "other" in the history of Western phallogocentrique thought. According to Hélène Cixous, the root cause of this abjection of women resides in language, the one which is based on binary oppositions. According to the researcher, the reason of death abjection should also be sought in language; Blanchot mentions this gap in his article "La Littérature et le Droit à la Mort" and considers the task of literature to give the reader the experience of death, and thus to fill this gap. In the play Balcon, Jean Genet, by crossing the boundaries of symbolic order, deconstructing the binary-based language, and relying on the semiotic mode of signification rather than symbolic mode, creates a new language that can be called "feminine" by Cixous and Kristeva’s criteria. With the help of the motherly features of its language and narrative, this work has been able to instill the experience of death as one of its main elements, and has fulfilled the task of literature, according to Blanchot, in granting the experience of death to the reader.پژوهش حاضر، با کمک گرفتن از آرای فمنیستهای فرانسوی —ژولیا کریستوا و هلن سیکسو— و همچنین موریس بلانشو سعی در واکاوی «زنانگی» و ارتباطش با «مرگ» در نمایشنامه بالکن دارد. این دو مفهوم در تاریخ اندیشه نرینه-منطق-محور غربی همواره به عنوان «دیگری» طرد شدهاند. به اعتقاد هلن سیکسو ریشه این طردشدگی در مورد زنان، برمیگرد به زبان که مفاهیم را به دوگانههای متضاد دسته بندی و ارزشگذاری میکند. به اعتقاد پژوهشگر، علت طرد شدن مفهوم مرگ را نیز باید در زبان جست؛ بلانشو در مقاله «ادبیات و حق مرگ» به این خلأ اشاره میکند و وظیفه ادبیات را اعطای تجربه مرگ به خواننده، و در نتیجه پر کردن این خلأ برمیشمرد. ژان ژنه در نمایشنامه بالکن، با عبور از مرزهای نظم نمادین، واسازی دوقطبی-نگریِ زبانِ مردانه، و تکیه بر وجه نشانهای دلالتپردازی به جای وجه نمادین، به خلق زبانی نو دست میزند که با معیارهای سیکسو و کریستوا میتوان آن را «زنانه» نامید. این اثر به کمک ویژگیهای مادرانه زبان و روایتش، قادر شده تا تجربه مرگ را به عنوان یکی از عناصر اصلی به درون خود راه دهد، و وظیفه ادبیات در قبال اعطای تجربه مرگ به خواننده—به زعم بلانشو—را به جای آورد.https://clls.sbu.ac.ir/article_101509_fe7c60d5d5b623cb610e6657dced4472.pdf