TY - JOUR ID - 99887 TI - تأثیر‌‌‌ آموزشی‌‌‌ سمینار ‌‌سقراطی‌‌‌ در پرورش‌‌ تفکر‌‌ انتقادی‌ ‌دانشجویان‌ ‌‌ادبیات‌ JO - نقد زبان و ادبیات خارجی JA - CLLS LA - fa SN - 20087330 AU - افقری, سمانه AU - اولیایی نیا, هلن AD - هیچ گونه سازمانی AD - موسسه آموزش عالی صبح صادق- دانشگاه اصفهان Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 12 IS - 16 SP - 31 EP - 53 KW - ‌تفکر انتقادی KW - ‌ سمینار سقراطی DO - N2 - اهداف‌‌ این‌ ‌پژوهش‌‌‌ بررسی‌‌ تأثیر‌ سمینار سقراطی‌‌‌ در ایجاد تفکر‌ انتقادی‌‌ به‌‌‌عنوان‌ منبعی‌‌ برای‌‌‌‌ بهبود یادگیری‌ ادبیات در دانشجویان‌‌ ادبیات‌ سال ‌‌آخر‌ ایران‌ بود و همچنین‌ بررسی‌ اینکه‌ تا چه ‌حد این روش‌ جایگزین، از رضایت معلمان‌ و دانشجویان ادبیات‌ برخوردار بوده‌ است. برای این منظور، از 128 دانشجوی‌‌ ‌کارشناسی‌‌ ادبیات‌‌ انگلیسی‌‌ مشغول به تحصیل در موسسه آموزش‌ عالی صبح‌ صادق، یک نمونۀ‌‌40 نفری از دانشجویان سال آخر، مذکر و ‌مونث، با نمونه‌‌‌گیری هدف‌‌مند انتخاب شد. سن ‌‌شرکت‌‌‌کنندگان ‌بین 20 تا 30 سال بود. آن‌ها به‌‌طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، یعنی گروه کنترل و آزمایشی، که هر‌ ‌کدام‌ شامل 20 نفر بود. آزمون مهارت تفکر انتقادی‌ کالیفرنیا‌ ‌(فاسیون و فاسیون 1990) به‌‌عنوان یک پیش‌‌‌‌‌‌‌‌آزمون‌ استفاده شد تا مهارت تفکر انتقادی‌ شرکت‌‌‌‌‌کنندگان را در هر دو گروه مشخص کند. ‌‌در پایان آزمایش که ده جلسه به طول انجامید، همان آزمون به شرکت‌‌‌‌‌کنندگان در هر دو گروه داده شد. یافته‌‌‌های ‌‌پژوهش حاکی‌ از تأثیر مثبت‌ سمینار سقراطی‌ بر مهارت‌ تفکر‌ انتقادی بود؛ علاوه‌‌ بر این، اطلاعات کیفیِ‌‌ به‌‌‌‌‌دست‌‌‌‌‌‌آمده‌ از پرسشنامۀ ‌‌‌تشریحی و مصاحبه‌ از معلم سمینار شواهد معتبری از رجحان روش‌ بدیع‌‌ بر روش‌ سنتی‌‌ به‌‌‌همراه‌ داشت. امید است ‌‌یافته‌‌‌‌‌‌ها دارای پیامدهای مهمی برای استادان‌ ادبیات و دانشجویان‌ باشد.  UR - https://clls.sbu.ac.ir/article_99887.html L1 - https://clls.sbu.ac.ir/article_99887_38f9418bf862713c3ae105af9f0183ea.pdf ER -