TY - JOUR ID - 99782 TI - نشانگان رفتار روان‌آسیب در همسر کورجیدورای برده‌دار: خوانشی کهن‌الگویی از رمان کورجیدورا اثر گیل جونز JO - نقد زبان و ادبیات خارجی JA - CLLS LA - fa SN - 20087330 AU - بیگدلی, مرضیه AD - دانشگاه آزاد اسلامی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 11 IS - 15 SP - 41 EP - 72 DO - N2 - اگرچه تاکنون روایات، تحلیل‌ها و خوانش‌های بی‌شماری از اثرات برده‌داری بر جامعه و هویت آفریقایی - آمریکایی  انجام‌گرفته‌اند اما این فاجعه‌ی انسانی فرهنگی هرگز اهمیت سترگ خود را از دست نداده و روایات کوچک و بزرگ آن هماره برای خوانشی مجدد گسترده‌اند. مقاله‌ی پیش‌رو با اذعان به اهم موتیفها و مواضع چالش برانگیز مطرح شده در رمان کورجیدورای گیل جونز به‌عنوان یکی از متفاوت‌ترین آثار در ادبیات آفریقایی – آمریکایی ذره‌بین کنکاش خود را بر نقطه‌ای متمرکز می‌کند که به سختی مورد بررسی خوانندگان و منتقدان رمان جونز قرار گرفته‌است و آن اهمیت انکارناپذیر استثمار جنسی همجنس‌گرایانه با رویکرد کهن‌الگویی در اختلال فشار روانی پس آسیبی هویت‌ زنانه سفید‌پوست در داستان است. رمان کورجیدورا بیش از همه مورد خوانش‌های روانکاوی، فمنیستی، و فرهنگی و تاریخی قرار گرفته چنانکه عمدتاً به‌عنوان نمونه‌ی قابل‌توجهی از روایت تأثیرات روان‌آسیب پدیده‌ی سیاسی - اجتماعی برده‌داری بر هویت آفریقایی - آمریکایی مدرن یا دوران پسابرده‌داری شناخته‌شده‌است. پرسشی که مقاله‌ی حاضر در پی یافتن پاسخ آن‌است در وهله‌ی نخست علت و اهمیت رواییِ واکنش روان‌زخمی اورسا کورجیدورا نسبت به تمایلات همجنس‌گرایانه و نقش حافظه‌ی جمعی در آن است. همچنین، در تحلیل کهن‌الگویی از روانکاوی زنان به دنبالی پاسخی برای ناهنجاریهای جنسی زنانی نظیر همسر کورجیدورا می‌باشد. بعلاوه، این مقاله در پی آنست که از منظر کهن‌الگویی نشان دهد چگونه نظام سلسله مراتبی،  قدرت‌مدار و مردسالار جامعه‌ی برده‌داری سوژه‌های خود را به هویت های متزلزل و  آسیب‌دیده تبدیل کرده و در برهم‌کنش آنها با‌هم سبب آسیب‌رسانی بیش‌تر می‌شود. در نهایت، مقاله‌ی پیش‌رو از طریق بررسی اختلال رفتار جنسی همسر کورجیدورای برده‌دار و جستجوی عوامل مؤثر بر آن نشان میدهد برده‌داری به‌عنوان پدیده‌ی فرهنگی آسیب‌زا قربانی خود را انتخاب نمی‌کند بلکه هر مهره‌ای در این سلسله مراتب حجمی از آسیب‌های جسمی و روانی را متحمل می‌شود که ریشه در یک ناخودآگاه جمعی دارد.      UR - https://clls.sbu.ac.ir/article_99782.html L1 - ER -