TY - JOUR ID - 99415 TI - گفتگومندی و چندصدایی در نخبه اثر هوستون : از زیر عنوان تا فنون روایی JO - نقد زبان و ادبیات خارجی JA - CLLS LA - fa SN - 20087330 AU - کریمیان, فرزانه AD - Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 2 SP - EP - KW - ویژگی گزار های KW - گفتگومندی KW - چندصدایی KW - رمان KW - نانسی هوستون KW - نخبه DO - N2 - رمان معاصر مجالی است برای شناسندن ناگفته‌ها و ناشنیده‌های متفاوت یا متعارض که از ارزش شناخت شناسی برخوردارست. راویان متعدد در پیشبرد رمان، نه به شکل خطی، که با تناوب، تکثر و تفاوت ایفای نقش می‌کنند و خواننده با تفسیر و بازسازی خود ارکان به ظاهر منفک و عناصر داستانی را در مجموعه‌ی واحدی به هم پیوند می‌دهد. به عبارت دیگر، رمان جمع اضداد و نامتجانس‌ها درون وحدت یک اثر ادبی می‌شود. رمان نخبه از این قضیه مستثنی نیست. نانسی هوستن در این اثر از تکثر صداهای گوناگونی که به تناوب در هم تنیده و از هم جدا می‌شوند، با بهره‌وری از درونمایه‌ی بسیار زیرکانه‌ی موسیقی و بابرقراری هماهنگی میان صدای راویان متفاوت از نقطه های دید مختلف و با ایجاد ضرب آهنگ‌های پرطنین فضایی کم نظیربرای گفتگومندی شخصیت‌ها ایجاد می‌کند. به مثابه‌ی یک همنوازی هنرمندانه، هر یک از آنها رشته‌ی کلام را به دست می‌گیرند و رمان فضای ارتباطی مناسبی برای گفتگومندی‌های عقیدتی و گفتمانی شخصیت‌ها به وجود می‌آورد. مقاله‌ی حاضر با یافتن راهکارها و شگردهای نویسنده، از زیرعنوان تا فنون روایی با توجه به نکات روایت‌شناسانه و زبان‌شناختی در پی‌نمایاندن هر چه بهتر و بیشتر ویژگی چندصدایی و منطق گفتگویی در این رمان است. UR - https://clls.sbu.ac.ir/article_99415.html L1 - https://clls.sbu.ac.ir/article_99415_7c7c6f71574bb72b2db01f0d5212a888.pdf ER -