TY - JOUR ID - 100188 TI - بررسی مفاهیم میان فرهنگی، ایدئولوژی، و دو هویتی در نمایشنامه های بهترین جذابیت زندگی و کشتی بردگان لیروی جونز( امیری باراکا) JO - نقد زبان و ادبیات خارجی JA - CLLS LA - fa SN - 20087330 AU - رحیمی بقاء, سوسن AU - برادران جمیلی, لیلا AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی و اجتماعی. واحد علوم تحقیقات. دانشگاه آزاد اسلامی. تهران. ایران PhD. Student of English Literature, Department of Literature, Humanities and Social Sciences. Science and Research Branch Islamic Azad University. Tehran. Iran AD - استادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران (نویسنده مسئول) Assistant Professor of English Literature. Borujerd Branch, Islamic Azad University. Borujerd, Iran (Corresponding Writer) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 24 SP - 221 EP - 246 KW - استعمارگر KW - امیری باراکا KW - ایدئولوژی KW - دو هویتی KW - مستعمره KW - میان فرهنگی DO - 10.29252/clls.17.24.221 N2 - مقاله ی حاضر در نظر دارد تا در نمایشنامه های ایدئولوژیکی لیروی جونز یا امیری باراکا (2014-1934) با عناوین بهترین جذابیت زندگی (1969) و کشتی بردگان (1967) به بررسی مفاهیم میان فرهنگی، ایدئولوژی، و موضوع دو هویتی بپردازد. برای نیل به این منظور، از رویکردهای فرانتس فانون در حیطه ی مفاهیم میان فرهنگی و تحلیل هویت سیاهپوستان، و از نظرات اسلاوی ژیژک در تحلیل رویکردهای ایدئولوژیکی-روانشناختی استفاده شده است. یکی از مدلهای ارتباطات میان فرهنگی در حیطه ی عملکرد قوانین استعماری در ایجاد مستعمرات با عنوانِ حمایت از کشور آفریقایی یا منطقه ی سیاهپوست نشین و یا جذب سیاهپوستان مهاجر به کشورهای سفیدپوست اروپایی-آمریکایی صورت می گیرد.  تأثیرات فرهنگ های مختلف در مستعمرات، حاصل آمیزش بین نژادها و فرهنگ ها، باعث ایجاد تضادها، ترسها، نفرت ها، خشونت ها، و جنایات هر روزه خواهند بود. نمایشنامه های باراکا مانند سلاحی سیاسی و انقلابی، به ساختارهای ایدئولوژی حاکم، فرهنگ و نهادهای قراردادی-اجتماعی سفیدپوستان حمله می کند، و آزادی سیاهپوستان،  نابودی انواع برده داری، و رهایی از تبعیض نژادی از درون مایه های نمایشنامه های باراکا می باشند. نمایشنامه های ایدئولوژیکی باراکا باعث ترویج فرهنگ مقاومت در سیاهپوستان و افزایش خودآگاهی نژادی و اعتماد به نفس در میان آنان گردیده است، او سیاهپوستان را صاحب فرهنگ و زبان مستقل می شمارد و اذعان می دارد که آنان باید برای کسب استقلال و آزادی خویش به پا خیزند. این مقاله بر آن است تا با تمرکز بر نمایشنامه های ایدئولوژیکی باراکا، پیامدهای تقابل فرهنگ ها را با توجه به عملکردهای ایدئولوژیکی حاکم از طرف استعمارگران سفیدپوست بر سیاهپوستان تفسیر نماید، و براین اساس، به بررسی عوامل قدرت از طریق توصیف ابزارهای مختلف برده داری از جمله خشونت و سرکوب جهت ایجاد دوسویگی، تردید، و دوهویتی در سیاهپوستان بپردازد. UR - https://clls.sbu.ac.ir/article_100188.html L1 - https://clls.sbu.ac.ir/article_100188_e3bc45e41dbc78e7e77b4195fe34ff2f.pdf ER -