TY - JOUR ID - 100120 TI - تحلیل نشانه شناسی داستان های کودک و نوجوان تاجیکی JO - نقد زبان و ادبیات خارجی JA - CLLS LA - fa SN - 20087330 AU - کریمی فیروزجایی, علی AU - احمدخانی, محمدرضا AU - عباسی, ناهید AD - استادیار گروه زبانشناسی دانشگاه پیام نور AD - دانشیار گروه زبانشناسی همگانی/ دانشگاه پیام نور AD - دانشجو/ دانشگاه پیام نور Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 16 IS - 22 SP - 13 EP - 36 KW - نشانه‌شناسی KW - گرمس KW - مدل کنشگران KW - داستان‌های کودک و نوجوان تاجیک DO - 10.29252/clls.16.22.13 N2 - داستان‌ها نشان دهنده بنیادهای فکری و فرهنگی هر جامعه هستند و کشف عناصر زیربنایی و لایه‌های زیرین داستان‌ها، نمایان­گر ویژگی‌های اجتماعی هر ملت است. مقاله حاضر در پی آن است تا با رویکرد نشانه‌‏شناسی و الگوی کنشگران گرمس داستان‌های کودک و نوجوان تاجیکی را تحلیل نموده و به زیربناهای فرهنگی و اجتماعی نهفته در این داستان‌ها و ارتباط آن با مبانی و چارچوبه­های کلی فرهنگ و آموزش در آن کشور دست یابد. برای این منظور، تعداد 5 داستان از 100 جلد کتاب داستان کودک و نوجوان تاجیکی به صورت نمونه­گیری هدفمند انتخاب گردید. یافته­های این تحقیق نشان می­دهد این داستان­ها در صدد باوراندن و نزدیک کردن مخاطب به مفاهیم و پیام­هایی همانند اعتماد به نفس، کمک به مظلوم، شجاعت، احترام به پدر و مادر و آزادی و دور کردن مخاطب از برخی باورها و مفاهیمی همچون تنبلی، غرور وظلم و ستم هستند. UR - https://clls.sbu.ac.ir/article_100120.html L1 - https://clls.sbu.ac.ir/article_100120_e9931f9a51a556fab59af8655865b3c4.pdf ER -