Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
سیر زندگی در بستر قلم : نگاهی به سیر نگارشی مارگریت دوراس از خلال دو اثر سد ی براقیانوس آرام و عاشق
FA
زهره
ناصحی
test@sbu.ac.ir
راحله مرکبی
راحله مرکبی
بسیاری ازخوانندگان کتاب و اصحاب هنر، عاشق اثر برجسته ی مارگریت دوراس، نویسنده، روزنامه نگار، نمایشنامه نویس و کارگردان فرانسوی را خوانده اند و با نقد و بررسی این اثر، دیدگاه و اندیشه ی خود را بیان نموده اند. در این میان برخی این اثر را زندگی نامه ی دوراس می دانند و برخی دیگر، آن را به عنوان « رمان نو » می شناسند،اما باید گفت که آنچه دوراس دراین کتاب به رشته ی تحریر در آورده است و فروغ بخش نوشته های پیشین او شده، در هیچ ژانر ادبی قرار نمی گیرد و بیش از پیش سرود آزاد اندیشی نگارنده ی خود را سر داده است. با نگاهی بر رمان سدی بر اقیانوس آرام به عنوان متن بنیادین عاشق و تحول نگارش دوراس بعد از گذشت سالها نگاشتن و آزمودن تجربیات گوناگون، درمی یابیم که نوشتار دوراسی در تابش زندگی او، توانسته است سیری خاطره گونه بیابد تا آنجا که حد و مرزها شکسته می شود و حقیقت و افسانه در هم ریخته و قلم در سیالی زمان و مکان، تصویرگرخاطرات مدفون شده در تاریکی ذهن می شود.
Duras,A barrier against Pacific Ocean,Lover,autobiography,the literature of 20 century
https://clls.sbu.ac.ir/article_99137.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99137_d212a74bf78ce3a5ffa941de22a81967.pdf
Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
زیبایی شناسی نفی در آثار مالارمه
FA
بابک معین
بابک معین
test@sbu.ac.ir
مالارمه را بی شک باید یکی از تاثیر گذارترین اندیشمندان و شاعران قرن نوزدهم به حساب آورد ، اندیشمندی که شهرت او را نباید صرفاً به هم و غم او در پرداختن به خلق «شعر ناب» محدود کرد ، بلکه آوازهی او را بیشتر باید دربداعت اندیشه هایی دانست که بعدها توسط منتقدان و اندیشمندان در حوزه های متفاوت مطرح می شود. مالارمه در تمام طول زندگی ادبی خود که معطوف به زبان می شد، کوشید با برداشت بدیع خود از زبان شاعرانه نوعی« شعر ناب » را تعریف کند .او با مفهوم سازی و ماده زدایی در شعر خود کوشید که فراتر از ظواهر مادی به جوهره امور پی ببرد و با تاثیر پذیری ازاندیشه هگل که مبتنی است بر وجود ارتباطات پنهانی بین جهان اندیشه و هستی از یک سو و جهان جوهره ها و نیستی از سوی دیگر، چهار چوب زیبایی شناسی شعرخود را تعریف نماید، واز این روی می توان شعر مالارمه را شعر نفی و غیاب دانست. شاید هیچ شاعر و اندیشمندی را نتوان یافت که تا قبل از مالارمه این چنین نظام مند به مسئله نفی و غیاب در فرایند معنا سازی اشاره کرده باشد.این مقاله ضمن پرداختن به زیبایی شناسی مالارمه که نگارنده تمایل دارد آن را زیبایی شناسی نفی بنامد، اندیشه مالارمه در خصوص شعر و زبان شاعرانه را مطرح خواهد کرد. سپس به جایگاه متعالی واژه و زبان در شعر مالارمه اشاراتی خواهد شد و در نهایت اندیشه هایی از او مطرح خواهد شد که تاثیر به سزایی بر منتقدین و اندیشمندان دهه های اخیر گذاشته است.
Mallarmé,negation,absence,dematerialisation,signification,word,the death of author
https://clls.sbu.ac.ir/article_99148.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99148_962bfda4fecb5ec94d4a6dfb23a30108.pdf
Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
ویکتور هوگو، نویسنده قهرمان پرور یا قهرمان سخنوری
FA
بیتا
معظمی فراهانی
test@sbu.ac.ir
مفهوم تعهد نزد نویسندگان فرانسوی ریشه در تحولات سیاسی و اجتماعی قرن نوزدهم فرانسه دارد. مانند بسیاری از شاعران و نویسندگان نسل رمانتیک، ویکتور هوگو نیز نویسنده ای متعهد بود، اما این تعهد به شیوه ای خاص در آثارش متبلور شده است؛ زیرا که هوگو به عنوان یک نویسنده در کنار خلق آثار ادبی، خود شخصا" به معنای واقعی درگیر مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه ی خویش بود. هوگو دارای القابی چون "پر دو فرانس" (پدر فرانسه) بوده و علاوه بر آن از سالهای ١٨٤٥ تا ١٨٨٥ یعنی تا آخرین روزهای عمر خویش نماینده ای فعال در مجلس ملی و مجلس سنای فرانسه بود. در تریبون همین مجامع مختلف بود که هوگو سخنرانی های سیاسی می کرد و در نقش خطیب و سخنرانی پر شور به عنوان متفکری مبارز جلوه می نمود. هدف این مقاله آن است که حالت های نمایشی ویکتور هوگو را از ورای سخنرانی های سیاسی اش مورد بررسی قرار دهیم. به عبارت دیگر می خواهیم بدانیم که آیا ارتباط و یا تشابهی میان سخنرانی های سیاسی هوگو با سخنان و کلام قهرمانان داستانی و نمایشی او وجود دارد؟ در این مقاله سعی می کنیم نشان دهیم که هوگو در بیان و ارائه ی خطابه های سیاسی خود تا چه حد از قهرمانان داستان ها و نمایش های خویش الهام می گرفته است و اینکه این نحوه از سخنرانی های سیاسی - نمایشی چه تاثیری بر مخاطبانش داشته است.
Victor Hugo,political speech and lecture,dramatic mode,political situation
https://clls.sbu.ac.ir/article_99157.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99157_98215222449f46d78262729c280ac1a6.pdf
Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
پسوندهای فعلی گویش لکی هرسینی
FA
زینب محمد
ابراهیمی جهرمی
test@sbu.ac.ir
سیمین
مراد خانی
پژوهش کنونی که از بررسی گفتار سی گویشور بومی شهرستان هرسین، واقع در استان کرمانشاه، جمع آوری شده است پسوندهای فعلی گویش لکی هرسینی را مورد مطالعه قرار می دهد. پسوندهای فعلی این گویش، به هشت گونه دسته بندی می شوند: شناسه ها، پسوند پایة زمان حال، پسوندهای پایة زمان گذشته، پسوندهای پایة مصدری، پسوندهای معین، پسوندهای مجهول، پسوندهای سببی و پسوندهای افعال پسوندی. افعال پسوندی گویش لکی هرسینی،در زبان فارسی، به صورت افعال پیشوندی، معادل یابی می شوند. روش های سه گانة مجهول کردن افعال این گویش، صرفاً با انجام تغییراتی در نوع و ساختمان پسوندهای فعلی، افعال معلوم را به افعال مجهول تبدیل می نمایند. در این روش ها، فعل معین در ساختار مجهول به کار نمی رود. برخی از پسوندهای هشت گانه، در آنِ واحد دارای نقش های متنوعی می باشند. برخلاف افعال معین، پسوندهای معین قبل یا بعد از شناسة افعال اصلی ظاهر می شوند و هرگز ماهیتی مستقل ندارند.
Harsini Laki Dialect,verb,verbal suffixes,verb morphology,verb base
https://clls.sbu.ac.ir/article_99165.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99165_3e1e908573c723291d432f875b78d852.pdf
Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
ترتیب در ساختار نحوی زبان آلمانی با تکیه بر اجزای نقش دار جمله
FA
احمدرضا
علیاکبری
test@sbu.ac.ir
چه زبان گفتاری و چه زبان نوشتاری از یک زنجیرۀ خطی در بکارگیری کلمات و اجزای نقش دار جمله تشکیل شده است. اگرچه این امر شاید در زبان گفتاری کمتر مورد توجه قرار گیرد، اما در زبان نوشتاری عدم توجه به آن منجر به اشتباهات فاحش و عدیده ای در بیان صحیح جملات و ابراز دیدگاه های خاص نویسنده خواهد شد. اساس جمله سازی در زبان آلمانی، بر طبق دیدگاه معمول، کلمه است. اما بیان این که یک جمله از کلمات تشکیل یافته، صحیح نیست، زیرا هر جمله در وهلۀ نخست از اجزاء نقش دار جمله که در زبان آلمانی Satzglieder نامیده می شوند، تشکیل میشود. مقالهً ذیل در صدد اثبات این نکته است که برای یافتن اجزاء نقش دار جمله و رعایت آرایش جمله، تست جایگزینی در زبان آلمانی اهمیت ویژه ای می یابد و توجه به آن برای تشخیص جایگاه اجزاء نقش دار جمله و رعایت ترتیب مبتنی بر ساختار نحوی برای تشکیل جملات صحیح، بسیار مهم است.
phrase,syntax,functional components of phrase,character,order
https://clls.sbu.ac.ir/article_99174.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99174_3898f77dbc2ac6287af0de8751b73ff2.pdf
Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
تحول تازه درفرم تک گویی نمایشی
FA
کیان
سهیل
test@sbu.ac.ir
رابرت براونینگ حس تشخیص نمایشی بسیار قوی داشت، ولی علاقه او ترسیم ناسازگاری های درونی یک شخصیت بود--به گفته خودش: «عمل در شخصیت، بجای شخصیت در عمل». متاًسفانه نمایش تضاد درونی برای صحنه تئاتر مناسب نیست، واجراهای نمایشنامه های براونینگ، به دلیل افزونی سخن نسبت به عمل، موفق نبود. او فرم دلخواه خود را تک گویی نمایشی یافت، که به او امکان خلق شخصیت های مؤثر و پیچیده را می داد. بعد از خلق بهترین تک گویی های نمایشی در ادبیات، او با اختراع تک گویی که درآن سخنگو، بر خلاف تک گویی های نمایشی قبلی، در یک موقعیت واقعی نیست، بلکه خود را در موقعیتی خیالی مجسم می کند که در آن سخن می گوید، خصوصیات روان شناختی و نمایشی این فرم را بهبود بخشید. در حالی که در گذشته افشا شخصیت متکی بر واکنش های خود به خود سخنگو به مخاطب بود، حالا خواننده از این مزیت هم برحوردار است که می تواند تجزیه و تحلیل و قضاوت خود را بر پایه حرف های سخنگو در حالتی که سخنگو تنها است و، بسان تنها گویی، به بیان افکار واقعی می پردازد، بنا نهد؛ همچنین بر مبنای انتخاب های سخنگو در رابطه با صحنه ، «گفتگو» و مخاطب موقعیت تخیلی خود، و مباحث ارائه شده در چارچوب آن موقعیت تخیلی.
dramatic monologue,soliloquy,form,self-revealment,self-analysis
https://clls.sbu.ac.ir/article_99183.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99183_588ae86f42dbb618b9257d9dab49905b.pdf
Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
طبقه بندی انواع ادبی از منظر نظریه پردازان مکتب رمانتیسم
FA
محمد حسین
جواری
test@sbu.ac.ir
محسن
آسیب پور
اگرچه نظریه رمانتیک در خصوص انواع ادبی، با نگرش فلسفی خود، به ارائه تقسیم بندی هایی از آثار نائل می شود که با دیدگاه های ادبی و غیرفلسفی پیش از خود منطبق است، اما این نظریه سعی دارد تا پیدایش این طبقه بندی ها را، نه محصول نگاه تحلیل گر منتقدان ادبی، که بر پایه معیارهای شکلی یا محتوایی به تفکیک آثار و قرار دادن هر یک از آنها در طبقه خاص خود اقدام می کنند، بل نتیجه طبیعی حرکت تاریخ و تحول روان آدمی معرفی کند. با وجود اینکه همه پیروان این نظریه بر این باورند که وجود "تفاوت" در آثار ادبی و در نتیجه قرارگرفتن آنها در انواع مختلف ادبی حاصل کشاکش نیروهای درونی آدمی است، هر یک از آنان به این تمایلات درونی از دیدگاه خود نگریسته و در نتیجه طبقه بندی هایی متفاوت از یکدیگر ارائه داده اند.
در بحث حاضر قصد داریم تا تحلیل خود را از طبقه بندی ادبی آثار آغاز کنیم و پس از گذر از نوع شناختی فلسفی رمانتیک ها، با توجیه این نگرش فلسفی، از طریق اشاره به تمایل خالقان آثار معاصر برای التقاط انواع، به آن پایان بخشیم.
literal genres,Romanticism,objective,subjective,objective-subjective
https://clls.sbu.ac.ir/article_99192.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99192_6ff75923ad01e0d837581712fe12bcca.pdf
Shahid Beheshti University
Critical Language and Literary studies
20087330
25887068
1
1
2009
02
19
تحلیل نور در تابلوی "سر یک نجیب زاده" اثر کریستفورو آلوری بر اساس توصیف پل والری
FA
مرضیه
اطهاری نیک عزم
test@sbu.ac.ir
تفسیری که پل والری نویسنده و منتقد فرانسوی قرن بیستم در مورد تابلوی کریستوفورو آلوری "سر یک نجیب زاده " نوشته است در واقع گفتمانی است که سعی دارد مفهوم تابلوی هنرمند را در ذهن مخاطب تداعی کند. آنچه بیشتر مورد توجه منتقد است حالات نور در تابلوی نقاشی است که محور ارزشی زیبایی شناختی را در اثر به وجود می آورد. در این مقاله، ما مستقیما تابلوی آلوری را بررسی نمی کنیم، بلکه به بررسی گفتمان والری به عنوان گفته پرداز دوم می پردازیم تا نشان دهیم که چگونه معنای زیبایی برای گفته پرداز در وهله ی نخست و سپس مخاطب در مرحله دوم به وجود می آید. روشی که ما برای بررسی گفتمان والری ارائه می دهیم نشانه شناسی دیداری است که در آن حالات مختلف نور در یک اثر هنری مورد تحلیل قرار می گیرد.
Speech,light,painting,semiotics,enunciation
https://clls.sbu.ac.ir/article_99199.html
https://clls.sbu.ac.ir/article_99199_6f53e88f3339d2eb812102cdf3a73e79.pdf