%0 Journal Article %T بازتاب مصرف و رسانه در رمان پسامدرن آمریکا: خوانشی نقادانه از روانی آمریکایی برت ایستن اِلیس %J نقد زبان و ادبیات خارجی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 20087330 %A خالصه دهقان, محسن %A سجادی, بختیار %D 2017 %\ 10/23/2017 %V 14 %N 19 %P 119-140 %! بازتاب مصرف و رسانه در رمان پسامدرن آمریکا: خوانشی نقادانه از روانی آمریکایی برت ایستن اِلیس %R %X  امروزه مصرف به ویژگی مهمی برای فهم جامعه پسا‌مدرن بدل شده است؛ به طوری که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است. اگر چه نگرش اولیه به مصرف، صرفاً اقتصادی بوده، اما اندیشمندان قرن بیستم، بیش از همه بر شکل فرهنگی مصرف تاکید کرده، و مصرف فرهنگی را شاخص‌ترین مسئله جامعه معاصر دانسته‌اند. مصرف و رسانه سبک زندگی ما را شکل داده، نیازها و تمایلات ما را جهت‌دهی کرده و مواد لازم برای تولید تخیلات و رویاهای ما را فراهم می‌کنند. پژوهش حاضر مفاهیم مصرف و رسانه را به تفصیل در رمان‌ روانی آمریکایی اثر برت ایستن اِلیس از منظر آرا و آموزه‌های ژان بودریار بررسی می‌کند. در رمان پسامدرن آمریکا به‌ویژه در نویسندگانی نظیر اِلیس، خواننده با مفاهیم غالبی همچون مصرف و رسانه مواجه می‌شود. در این تحقیق هدف پژوهشگر تحلیل تاثیرات ناشی از مصرف و رسانه بر روی شخصیت‌های اصلی رمان‌ روانی آمریکایی و واکنش متقابل شخصیت‌ها در قبال مصرف و رسانه است. در آثار اِلیس، جامعه پسا‌مدرن آمریکا، جامعه‌ای سطحی و نمایش‌گونه قلمداد می‌گردد که افراد انسانی در آن مصرف‌کنندگانی صرف هستند که با تقلید از فرهنگ القایی رسانه‌ها به تقلید از یکدیگر پرداخته و از نظر ذهنی، احساسی و اخلاقی رو به زوال می‌روند. در این رمان، کنش‌های شخصیت اصلی رمان بر مبنای حوادثی است که در رسانه‌های جمعی شاهد آن بوده است. تکیه کلام او این است: مصرف می‌کنم، پس هستم. تاثیر رسانه و مصرف را حتی در ضرب‌آهنگ روایی روانی آمریکایی نیز می‌توان مشاهده نمود.                                                                                                                                                                                                %U https://clls.sbu.ac.ir/article_99996_c9c123776b5b73b2caacf040a4a224d4.pdf