%0 Journal Article %T رویکرد اصطلاح‌‌شناسی ‌تخصصی‌ در آموزش مهارت ‌نگارش به زبان انگلیسی: مورد جمله‌‌واره‌‌ها %J نقد زبان و ادبیات خارجی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 20087330 %A بالغی زاده, ساسان %A یوسفپوری نعیم, مهرداد %D 2016 %\ 10/22/2016 %V 13 %N 17 %P 47-68 %! رویکرد اصطلاح‌‌شناسی ‌تخصصی‌ در آموزش مهارت ‌نگارش به زبان انگلیسی: مورد جمله‌‌واره‌‌ها %K جمله‌واره %K اصطلاحات تخصصی گرامر %K آموزش نگارش به زبان انگلیسی %K پیکرۀ زبانی %R %X از منظر زبان‌شناختی، یکی از چالش‌برانگیزترین جوانب مهارت نوشتن جمله‌بندی است. اگرچه برخی از جملات تنها از یک جمله‌واره تشکیل می‌شوند، نویسندگان، به منظور دست‌یابی به اثرگذاری بیشتر، اغلب جمله‌واره‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا در نهایت بتوانند متنی منسجم تولید کنند. با استفاده از رویکرد اصطلاح‌شناسی تخصصی، مقاله حاضر مجموعه‌ای متشکل از 23 اصطلاح تخصصی گرامری که به طور معمول در کلاس‌های آموزش مهارت نوشتن به کار گرفته می‌شوند را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد. بدین منظور، پژوهشگران پیکرۀ زبانی حاوی 14 کتاب گرامر را بررسی کردند و تمامی 23 اصطلاح تخصصی انتخابی در این پیکره جستجو و شمارش شد. به‌علاوه، از 72 دانشجوی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی‌ آزمون اصطلاحات تخصصی (مبتنی بر اصطلاحات مورد مطالعه) بعمل آمد. براساس بسامد اصطلاحات در پیکرۀ زبانی، نتایج آزمون اصطلاحات تخصصی و تحلیل داده‌های کیفی که از معنی و کاربرد اصطلاحات و مصاحبه‌های انجام‌شده با دانشجویان بدست آمد، پژوهشگران شبکه‌ای اصلاح‌شده از اصطلاحات تخصصی گرامری برای تدریس جمله‌واره‌ها را ارائه کردند. در صورت بکارگیری یکپارچۀ این شبکۀ پیشنهادی، بسیاری از ابهامات و چالش‌های استفاده از اصطلاحات تخصصی گرامری برای تدریس جمله‌واره‌ها در آموزش مهارت نگارش به زبان انگلیسی مرتفع خواهد شد. %U https://clls.sbu.ac.ir/article_99936_8ff589928f7f25df2cdbba5184009170.pdf