%0 Journal Article %T تحلیلِ محتوای دستوری کتاب‌های درسی زبان انگلیسی متوسطۀ اول (پراسپکت) براساس رویکردِ دستور آموزشی %J نقد زبان و ادبیات خارجی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 20087330 %A خانی, محمدحسین %A داوری اردکانی, نگار %A بهرامی, فاطمه %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 19 %N 29 %P 13-43 %! تحلیلِ محتوای دستوری کتاب‌های درسی زبان انگلیسی متوسطۀ اول (پراسپکت) براساس رویکردِ دستور آموزشی %K دستور زبان انگلیسی %K کتاب درسی %K زبان‌آموزان ایرانی %K متوسطۀ اول %K دستور آموزشی %K تحلیل محتوا %K فهرست بازبینی %R 10.52547/clls.19.29.13 %X مسئلۀ آموزش دستور از مسائلِ مهم در حوزۀ آموزش زبان است. بعد از فراز و نشیب‌هایی که آموزش دستور پشت سر گذاشته است، رویکرد خاصی شکل گرفته که به دستورآموزشی موسوم شده است. هدف پژوهش حاضر ارزیابی و تحلیلِ محتوای دستوری کتاب‌های زبان انگلیسی متوسطۀ اول در چارچوب اصولِ دستورآموزشی کک و کیم (2014) است. پس از استخراج و معرفی اصولِ دستورآموزشی، فهرست بازبینی‌ای مبتنی بر اصول مزبور طراحی شد که میزان انطباق محتوای دستوری کتاب‌ها با رویکرد دستورآموزشی را می‌سنجد. امتیازی که این مجموعه از مجموع 210 امتیاز کسب کرده است 135 است که حدوداً 64% از امتیاز کل است؛ بنابراین، میزانِ انطباق کتاب‌ها با اصول دستورآموزشی بالاتر از حد متوسط است. با بررسی و تحلیلِ کیفی مجموعه نیز مشخص شد که در تدوین کتاب‌ها، رعایت اصول توأم بودن آموزش ضمنی و صریح دستور، همراهی آموزشِ دستور و واژه، آموزش فشرده و گستردۀ ساخت‌های دستوری، پیوند صورت، معنا و کاربرد، توجه به قابلیتِ یادگیری و توانایی‌های پردازشی زبان‌آموزان، استفاده از ابزارهای مختلف برایِ جلب توجه زبان‌آموزان به ساخت‌های دستوری، نقاط قوت آن هستند و توجه ناکافی به اصولِ آموزش ارتباطی زبان، کم و نامناسب بودن دروندادها، غیرواقعی بودن دروندادها و عدم توجه به پیکره، عدم توجه به ارائۀ بازخورد تصحیحی، توجه ناکافی به نقش و اهمیت زبان‌آموزان در یادگیری نکات دستوری همکلاسی‌هایشان و توجه ناکافی به ساخت‌واژه، نقاط ضعف این مجموعه‌اند. %U https://clls.sbu.ac.ir/article_102717_7a4ea916acc23f8c0902be58e895a29a.pdf