%0 Journal Article %T بررسی اثر به‌کارگیری اصول آموزش مغز-محور بر فراگیری و به یادآوری لغات توسط زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی %J نقد زبان و ادبیات خارجی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 20087330 %A مشکین مهر, علیرضا %A پورمحمد, مهدی %A نوشی کوچکسرایی, موسی %A تلخابی, محمود %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 16 %N 22 %P 239-270 %! بررسی اثر به‌کارگیری اصول آموزش مغز-محور بر فراگیری و به یادآوری لغات توسط زبان‌آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی %K اصول مغز-محور %K آموزش %K لغت %K فراگیری %K به یادآوری %K انگلیسی به عنوان زبان خارجی %R 10.29252/clls.16.22.239 %X رویکرد بیشتر مطالعات با موضوع بررسی تأثیر به‌کارگیری اصول آموزش مغز-محور در یادگیری، پیاده‌سازی این اصول به صورتی کلی، در طراحی محتوا و محیط تدریس است. با توجه به اقتباس این اصول از ساختار و کارکرد مغز انسان، به نظر می‌رسد به‌کارگیری هر یک، به تنهایی و یا تلفیق چند اصل، نتایج ملموسی به دست دهد. هدف این پژوهش بررسی اثر اصل به‌کارگیری ورودی‌های حسی مختلف فرد یادگیرنده به هنگام یادگیری (یادگیری تمامی فیزیولوژی را در برمی‌گیرد) و اصل اجتماعی بودن ارگان مغز در یادگیری و یاد‌آوری واژگان توسط گروهی از فراگیران زبان انگلیسی یک موسسه آموزش زبان بوده است. اثر پیاده‌سازی این دو اصل به صورت توامان نیز بررسی شد. این آزمایش از نوع پیش-آزمون پس-آزمون با استفاده از طرح مداخله بصورت گروه کنترل و سه گروه آزمایشی بوده است. دو پس-آزمون، شامل پس-آزمون اول بلا فاصله پس از اجرای طرح مداخله و پس-آزمون دوم پس از دوهفته از زمان پس-آزمون اول، انجام شد. همچنین به منظور کسب اطمینان بیشتر از نتایج به دست آمده، تمامی مراحل، سه بار تکرار شد. هر بار اجرا، اثر مثبت استفاده از هر سه روش آزمایشی، در مقایسه با روش سنتی را تایید کرد اما تفاوت معنی‌داری میان روش‌های آزمایشی گزارش نشد. همچنین تفاوت معنی‌داری در نتایج پس‌آزمون‌های اول چهار گروه مشاهده نشد. به عبارت دیگر، از لحاظ یادیگری بلافاصله پس از تدریس، روشهای سنتی و آزمایشی، نتایج مشابهی داشتند. %U https://clls.sbu.ac.ir/article_100129_ae3c299e4f44020e7f9f93f8f75305fb.pdf