%0 Journal Article %T بررسی گستردگی و دشواری زیرمهارت‌های خواندن و درک مطلب با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی‌دینا %J نقد زبان و ادبیات خارجی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 20087330 %A جاویدان مهر, زهرا %A عنانی سراب, محمد رضا %D 2017 %\ 10/23/2017 %V 14 %N 19 %P 99-118 %! بررسی گستردگی و دشواری زیرمهارت‌های خواندن و درک مطلب با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی‌دینا %R %X چکیدهمهارت خواندن و درک مطلب یکی از مهمترین مهارتهای زبان انگلیسی، به‌ویژه در سطح آکادمیک می‌باشد. این مهارت به تنهایی و در کنار مهارتهای دیگر و از زوایای مختلف در حوزه آموزش و همچنین سنجش مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مولفه های مورد تحقیق، در زمینه سنجش آموزشی، زیرمهارتهای ساختاری مهارت خواندن است. آنچه در پژوهش حاضر بررسی می شود نوع، گستردگی و درجه دشواری این زیرمهارتها و همچنین دشواری سوالات با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی‌دینا[1] است. سنجش تشخیصی شناختی[2]، چارچوب نظری جدیدی در حوزه‌ روانسنجی است که بر خلاف مدلهای سنتی سنجش، به جای رتبه‌بندی آزمودنی‌ها بر اساس عملکردشان در آزمون، اطلاعاتی در مورد آزمودنی و تسلطش بر زیرمهارتهای یک حوزه و همچنین خود سوالات آزمون ارائه می دهد. به منظور انجام این پژوهش، سوالات بخش خواندن و درک مطلب آزمون ورودی دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شد و زیرمهارتهای آزمون از طریق سه منبع، مطالعات انجام ‌شده‌ قبلی حوزه، تکنیک فکرگویی و همچنین داوری متخصصین حیطه، استخراج گردید. این زیرمهارتها به همراه پاسخنامه‌های آزمون مورد نظر در بسته جی‌دینا (Ma & de la Torre, 2017) در نرم افزار برنامه نویسی R تجزیه و تحلیل شدند. چهار زیرمهارت از این آزمون استخراج و در ادامه، دشواری و گستردگی این زیرمهارت ها و پس از آن دشواری برخی سوالات[3]  به روش سنجش تشخیصی شناختی گزارش شد. در پایان، دلایل احتمالی نتایج به‌دست آمده در مقایسه با دیگر مطالعات این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. واژگان کلیدی: مدل تشخیصی شناختی- زیرمهارت- مدل جی‌دینا- مهارت خواندن و درک مطلب   [1] G-DINA model[2] Cognitive Diagnostic Assessment[3] Item Difficulty %U https://clls.sbu.ac.ir/article_100041_ba5e0dce4b05804ddb82cc5c12ac3955.pdf