%0 Journal Article %T باورهای انگیزشی: تاثیر آنها بر ظرفیت به کارگیری راهبردهای خودتنظیمی در بین دانشجویان فراگیر زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم %J نقد زبان و ادبیات خارجی %I دانشگاه شهید بهشتی %Z 20087330 %A فاطمی جهرمی, سید ابوالقاسم %A درخشش, علی %D 2017 %\ 10/23/2017 %V 14 %N 19 %P 141-168 %! باورهای انگیزشی: تاثیر آنها بر ظرفیت به کارگیری راهبردهای خودتنظیمی در بین دانشجویان فراگیر زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم %K باورهای انگیزشی %K راهبردهای خودتنظیمی %K یادگیری خودتنظیم %K پرسشنامه یادگیری خودتنظیم زبان %R %X در حال حاضر در نظریه­ ها و تحقیقات یادگیری خودتنظیم که بخوبی پرورش یافته­ اند، باورهای انگیزشی فراگیران بعنوان پیش درآمدی بر استفاده از راهبردها در نظر گرفته می ­شوند. بر همین اساس هدف این تحقیق بررسی قدرت پیش­ بینی کننده پنج عامل انگیزشی (علاقه به تکلیف، انتظار پی­ آمد، خودکارآمدی، هدف­گرایی و اسناد علّی) در یادگیری زبان بر پتانسیل دانشجویان کارشناسی برای استفاده از راهبردهای خودتنظیمی است. برای این منظور، داده­ هایی از 308 دانشجوی دانشگاه که از سطوح مختلف مهارتی برخوردار بودند، جمع­ آوری شد. شرکت ­کنندگان به نسخه فارسی یک ابزار جدید به نام پرسشنامه یادگیری خودتنظیم زبان (SRLLQ) پاسخ دادند که حاوی ابعاد باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها هدف­گرایی، انتظار پی ­آمد و خودکارآمدی، پیش ­بینی کننده­ های قوی توانایی فراگیران برای استفاده از راهبردهای خودتنظیمی بودند. اگرچه تنها سه باور انگیزشی دارای اثرات پیش ­بینی کننده قابل توجهی بودند، این یافته بطور کلی نقش کلیدی باورهای انگیزشی را در هدایت و کنترل تلاش­ های زبان آموزان جهت یادگیری که به نوبه خود به بهبود عملکرد تحصیلی منجر می­شود، تایید می­کند. بر اساس این یافته ­ها، توصیه­ های متعددی جهت راهنمایی در زمینه تقویت پیشرفت زبان دوم زبان­ آموزان در دانشگاه­ ها به ذینفعان ارائه می­ شود. %U https://clls.sbu.ac.ir/article_100004_c540cc0852118a225ee28de9d2ba811f.pdf