@article { author = {برادران جمیلی, لیلا}, title = {Edward Said: Orient, Orientalism and Cultural Imperialism}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {11}, number = {15}, pages = {21-40}, year = {2015}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Abstract Edward Said challenges western orientalism in an analytical way in his book, Orientalism (1978). His view of orientalism is based on finding a new relationship between the Orient and the Occident. Western orientalism refers to English, French and American ones based on the dominant power and hegemony of the West over the East which is a kind of Nietzschean will to power. From Friedrich Nietzsche’s perspective, every idea is a will to power; meanwhile, the evolution of man’s wisdom is the result of his will to power; in this way, knowledge will be the instrument of power. This paper, through Said’s analytical criticism, challenges orientalism to show that, the formal expression of will to truth is will to power that leads to a kind of cultural imperialism. Moreover, it represents a form of cultural imperialism in Said’s Orientalism, which is one of the most powerful factors of the hegemony of imperial powers especially in the colonized countries. Through amateurism, Said indicates how creating such a culture in literary works can be one of the most resisting factors in the postcolonial societies. Thus, he suffers from an intellectual personal imperialism, which is in contradiction with the world of critical theories and criticism .}, keywords = {East-Orientalism-Culture-Will to Power-Amateurism- Cultural Imperialism}, title_fa = {ادوارد سعید: شرق، شرق شناسی و امپریالیسم فرهنگی}, abstract_fa = {چکیدهادوارد سعید به شیوه ای تحلیلی شرق شناسی غربی ها را در کتاب شرق شناسی (1978) خود به چالش می کشد. نگرش او از شرق شناسی بازیافت رابطه ای نوین بین شرق و غرب است. شرق شناسی غربی ها، یعنی انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی، مبتنی بر قدرت و سلطه سیاسی و عقیدتی غرب بر شرق است، که نوعی اراده معطوف به قدرت نیچه ای است. از دیدگاه فردریش نیچه، طرح هر نظریه ای تمایلی برای حاکمیت است، ضمنا سیرتکامل دانایی انسان حاصل اراده معطوف به قدرت است، در این راستا، دانش ابزار قدرت است. این مقاله با شیوه انتقادی و اصول نقد ادبی سعید نظریه شرق شناسی او را به چالش می کشد. بیان رسمی اراده معطوف به حقیقت همان اراده معطوف به قدرت است، که در نهایت منجر به ایجاد نوعی امپریالیسم فرهنگی می شود.علاوه بر آن این مقاله به بررسی فرهنگ امپریالیستی در کتاب شرق شناسی سعید می پردازد که قوی ترین عامل سلطه امپریالیست، در جهان استعماری، محسوب می شود. سعید به شیوه آماتوریسم نشان می دهد که چگونه خلق همین فرهنگ در آثار ادبی قابلیت آن را دارد تا به یکی از قوی ترین عوامل مقاومت در جوامع پسااستعماری تبدیل شود. لیکن خود او درگیرامپریالیسم فردی روشنفکری می گردد که با نقد و دنیای نظریه پردازی در تضاد است.}, keywords_fa = {}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99764.html}, eprint = {} }