@article { author = {Iranzadeh, Nematollah and Shairi, Hamid Reza and Arian, Nasir Ahmad}, title = {Semiotic Study of the Subject of Transcendence}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {18}, number = {27}, pages = {13-36}, year = {2022}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {10.52547/clls.18.27.13}, abstract = {This study examines the process of transcendental movement of the existential subject in the novel “The coin that Suleiman found” based on the existential semiotics approach Eero Tarasti and Shaieri. In existential semiotics, the subject is an actor who is constantly passing between Dasein and Transcendence. This movement continues until it is equipped with the Modal of "knowing" and reaches transcendental Dasein by passing through different Dasein.The main purpose of this study is to see how the ontic subject follows the path of transcendental movement in different Daseins and what force causes it to be thrown from one Dasein to another Dasein. The subject exists in the "realm of nothingness"; in this area, turbulent movement is formed on the axis of "Negation". A system of risk-taking is formed that forces the subject to take the first step to get out of the initial state to reach perfection.The hypothesis of the research is the state of "nothingness" by the intervention of different forces puts the ontic subject on the path of transcendence and transgression and forces him to rebel against his current state and enter the first Dasein. Then, the subject breaks the barrier of several Daseins and reaches perfection by passing through them. Suleiman as the protagonist of this novel goes through the three stages of existential semiotics operation. In the first negative transcendental movement, he enters the Dasein state from the pre-sign. Then, by going through Act-sign, he reaches the post-sign which is the realm of perfection}, keywords = {Transcendental Action,Dasein,Subject of Transcendental,Existential Discourse,Rahnavard Zaryab,Contemporary Novel of Afghanistan}, title_fa = {خوانش نشانه- معناشناختی کنش استعلایی}, abstract_fa = {پژوهشِ حاضر، فرایندِ حرکت استعلایی سوژۀ بُوشی رمان سکه-ای که سلیمان یافت را با رویکرد نشانه- معناشناسی بُوشی ایرو تاراستی و شعیری بررسی می‌کند. از منظر نشانه- معناشناسی بُوشی، سوژه؛ کنشگری است که پیوسته در حال عبور و مرور میان دازاین و استعلا است. این حرکتِ سوژه تا زمانی ادامه دارد که او مجهز به فعل وجهی(مُدال) «دانستن» شود و با عبور از دازاین‌های مختلف، خود را به دازاین استعلایی یا کمال برساند. هدف اصلی پژوهش این است که ببینیم چگونه سوژۀ هستنده(کنش‌گر اصلی رمان) مسیر حرکت استعلایی در وضعیت‌های دازاینی مختلف را طی می‌کند و چه نیرویی باعث می‌شود که از یک وضعیتِ هستندگی به وضعیتِ هستندگی جدیدی برسد. فرض اصلی پژوهش این است که سوژۀ هستنده(سلیمان) با دخالت نیروهای متفاوت و افعال وجهی، از وضعیت «هیچ» عبور و در مسیر استعلا قرار می‌گیرد تا در برابر وضعیت موجود خویش طغیان کند و وارد نخستین دازاین شود. سپس، با گذر از ساحت‌های حضور مختلف، به استعلا و کمال برسد. این کنش استعلایی در رمان مورد نظر، گفتمان بوشی تولید می‌کند. گفتمانی که در آن حضور سوژۀ هستنده از هرچیز دیگر مهم‌تر است. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد که در این رمان با معناهای امن و تضمین‌شده، دنیای عاری از هر نوع رابطۀ حسی- ادراکی و سوژۀ منجمد مواجه نیستیم، بلکه تولید معنا و فرایند نشانگی متن بازبسته به حضور و حرکت استعلایی سوژۀ هستنده است. سوژه‌ای که دست به کنش استعلایی می‌زند و باعث تکوین سه نوع نشانه(پیشا-دازاین، دازاین و پسا-دازاین) در متن می‌گردد.}, keywords_fa = {Transcendental Action,Dasein,Subject of Transcendental,Existential Discourse,Rahnavard Zaryab,Contemporary Novel of Afghanistan}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_101423.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_101423_602a224ab8eed82903a766361b5b767d.pdf} }