@article { author = {hor, leila and Razi, Ahmad}, title = {Commentary Approach on Juvenile Identity Based on Critical Thinking Skills(Glaser & Facione) Case Study: Walk two moons by Sharon Creech}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {15}, number = {20}, pages = {85-112}, year = {2018}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Walk two moons by Sharon Creech, is a symbolic story and with the centrality of critical thinking that its main character, the archetypal world (death, fear of losing and self-recognition)represents that is derived from the collective unconscious. The author by using a complex plot, fiction interference and symbols like nature, names, cryptic messages raised in the story, and … between the structural elements of a work and its themes established a network communication and by creating parallel structures and critical thinking, addressing instill a sense of juvenile identity seeking. This novel is one of the best-selling of juvenile literature by relying on themes such as death, judgment, travel, and …. reflects the desire to discover the truth by asking analysis, inference, and self-regulation of the characters of the novel. This article aimed to show the role of story in human experience and as a mean for thinking, contemplation and acceptance of the reality by an analytical-descriptive method and psychological approach and by combining of Glaser and Facione’s list. The findings suggest that the writer focusing on travel (internal and external) in the novel and acceptance of death (loss) as a motivating factor for juvenile by scheming challenging questions, display new insights about life issues. This novel based on components of critical thinking in two indexes of inference and analysis had the most frequently and acted in accordance with the theme of the novel and while self-regulation and reform of the protagonist, put the new image of maturity and seeking identity at the disposal of juveniles.}, keywords = {juvenile literature- critical thinking- Glaser and Facione- seeking identity- Creech}, title_fa = {نگرشی تفسیری بر هویت نوجوان با تکیه بر مهارت تفکر انتقادی(گلاسر وفاسیونه) (مطالعه موردی: با کفش‌های دیگران راه برو اثر شارون کریچ)}, abstract_fa = {داستان با کفش­های دیگران راه برو، اثر شارون کریچ، داستانی نمادین و با محوریت تفکر انتقادی است که شخصیت اصلی آن، کهن­الگویی جهانی(مرگ، ترس از «از دست دادن» و شناخت خود) و برگرفته از ناخودآگاه جمعی بشر را به نمایش می­گذارد. نویسنده با استفاده از پیرنگی پیچیده و تداخل داستانی و نمادهایی چون طبیعت، نام­ها، پیام­های مرموز مطرح در داستان، و ... بین عناصر ساختاری اثر و درون­مایه­های آن ارتباطی شبکه­ای برقرار کرده و با ایجاد ساختاری موازی به­همراه تفکری انتقادی، به القای حس هویت­طلبی نوجوانان پرداخته است. این رمان که از پرفروش­ترین آثار حوزه ادبیات نوجوان به شمار می­آید با تکیه بر بن­مایه­هایی چون مرگ، قضاوت، سفر و ... تمایل به کشف حقیقت را با پرسش، تحلیل، استنباط و خودتنظیمی شخصیت­های رمان منعکس می­سازد.این مقاله در صدد است با روشی توصیفی ـ تحلیلی و رویکردی روان­شناسانه و با تلفیق فهرست گلاسر و فاسیونه، نقش داستان را در تجربه انسانی و به عنوان ابزاری برای تفکر و نیز تأمل و پذیرش واقعیت­ها نشان دهد.یافته­ها بیانگر آن است که نویسنده با محور قرار دادن سفر (درونی و بیرونی) در رمان و پذیرش مرگ (فقدان) به مثابه عاملی محرک برای نوجوان همراه با طرح پرسش­های چالش­برانگیز، بینشی نو نسبت به مسائل زندگی را به نمایش گذاشته است. این رمان بر اساس مؤلفه­های تفکر انتقادی در دو شاخص استنباط و تحلیل بیشترین تکرار را داشته و متناسب با مضمون رمان عمل کرده و ضمن خودتنظیمی و اصلاح شخصیت اصلی داستان، تصویری جدید از بلوغ و هویت­طلبی را در اختیار نوجوانان قرار داده است.}, keywords_fa = {}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100079.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100079_585aba48c5a10d8bf366494be372119e.pdf} }