@article { author = {Ahmadgoli, Kamran}, title = {The Azerbaijani Style Metaphysical Poetry: Chess in the Poetry of Khāqāni and Abraham Cowley}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {13-32}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {This article tries to deal with chess-related expressions and metaphors and their complexities in the poetry of the renowned the twelfth-century Azerbaijani-style poet Khāqāni and the seventeenth-century Metaphysical poet Abraham Cowley. Based on such concepts as T. S. Eliot’s ‘unification of sensibility’ and ‘objective correlative’ and a comparative conceptual analysis of the Azerbaijani-style and metaphysical poetry in their historical context, it is shown that the two poets, though far removed in time, enjoyed the same intellectual and poetical strategies in presenting their ideas and would employ abstruse chess conceits in an attempt to act upon what the eighteenth-century English critic Samuel Johnson depreciatively calls ‘the most heterogeneous ideas yoked by violence together’ and what the modernist poet T. S. Eliot would appreciate as 'a fusion of thought and feeling'. The result is a kind of poetry in both poets which is intellectually challenging and emotionally engaging.}, keywords = {Abraham Cowley – Khāqāni,Azerbaijani Style,Metaphysical Poetry – Chess,unification of sensibility,objective correlative}, title_fa = {سبک آذربایجان و شعر متافیزیک شطرنج در شعر خاقانی و آبراهم کولی}, abstract_fa = {مقاله حاضر بر آن است تا با بررسی عبارات و استعارات مرتبط با شطرنج و دشواریهای برخواسته از آن در شعر خاقانی شروانی، شاعر بزرگ سبک آذربایجانی قرن ششم هجری، و آبراهام کولی شاعر برجسته مکتب شعری متافیزیک قرن هفدهم میلادی انگلستان نشان دهد که این دو با وجود فاصله مکانی و زمانی بسیاراز یکدیگر در واقع از تمهیدات فکری و شعری مشابهی در ارائه ایده های خود بهره می جستند و با استفاده از استعارات دور از ذهن به ویژه در رابطه با شطرنج به آن چه جامه عمل می پوشانند که ساموئل جانسون، شاعر و منتقد بزرگ قرن هجدهم انگلستان آن را با بیانی مذمت آلود "به یوق در آوردن ناساز ترین عقاید با جبر و زور" می خواند و تی. اس. الیوت، یکی از بزرگترین شعرای مدرنیست معاصر انگلستان و احیا کننده تفکر شعر متافیزیک در قرن بیستم، با خشنودی از آن  به "تلفیق فکر و احساس" یاد می کند. نتیجه کارهر دو شاعر نوعی از شعر است که فکر را به شدت چالش می کشد و احساسات را عمیقا در بر می گیرد. مقاله در بررسی موضوع از مفاهیم الیوتی "یکپارچگی شعور" و "همبسته عینی" و همین طور بررسی مفهومی سبک آذربایجانی شعر و شعر متافیزیک در بافت تاریخی آن بهره می برد.}, keywords_fa = {Abraham Cowley – Khāqāni,Azerbaijani Style,Metaphysical Poetry – Chess,unification of sensibility,objective correlative}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99999.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99999_b4e7fb60895e8414878e185bf83897bc.pdf} } @article { author = {Elahi, Roya and Nojoumian, Amirali}, title = {The Uncanny History and Unrepresentability of Subject formation in Margaret Atwood's The Handmaid's Tale}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {33-55}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The Uncanny whose presence at least refers back to Freud's 1919 essay of the same title has been reconsidered by critics in recent century. The uncanny is no more attributed merely to the realm of aesthetic or psychology as Freud attempted to explain. It is rather an interdisciplinary issue to discuss our modern anxieties such as migration, gender, history, etc. Margaret Atwood (1939- ) is a contemporary Canadian writer who has reconsidered history. What makes her different from other writers is the way she rereads history. This article is an attempt to study The Handmaid's Tale, her 1985 novel through the uncanny. In her novel, history is a narrative whose uncanny reading foregrounds the unrepresentable realities in relation to subject formation. Through the uncanny, history which has been taken for granted as a familiar, clear and unchangeable "fact" becomes a strange, ambiguous and alternate "sign". The theories of Sigmund Freud and Jean-François Lyotard are mainly consulted to delineate the uncanny and history and their tendency to foreground the unrepresentabilities of subject formation. In Atwood's novel, Language and memory function as two significant uncanny issues whose indecisive and abeyant nature shun any historical "fact" to actualize as a familiar, clear and unchangeable given. This in turn, keeps the reader incessantly in the state of indecision and ultimately renders the process of subject formation as unrepresentable.}, keywords = {uncanny- history- language-memory,Sigmund Freud,Jean-François Lyotard and Margaret Atwoo}, title_fa = {امر نا/مأنوس، تاریخ و نمودناپذیری شکل گیری فاعلیت در رمان سرگذشت ندیمۀ مارگارت اتوود}, abstract_fa = {مفهوم امر نا/مأنوس که سابقۀ حضورش دست کم به طور مشخص به مقالۀ 1919 زیگموند فروید و با همین عنوان برمی گردد، در قرن اخیر، بار دیگر مورد توجه نظریه پردازان قرار گرفته است. امر نا/مأنوس در سالهای اخیر از وابستگی محض به حوزه زیبایی شناسی و روانشناختی آنگونه که فروید سعی در تبیین آن داشت رها شده و به موضوعی میان- حوزه ای به منظور توضیح و تشریح تشویشهای عصر مدرن همچون مهاجرت، جنسیت، تاریخ و غیره تبدیل شده است. مارگارت اتوود ( -1939)، نویسندۀ کانادایی در زمرۀ نویسندگان معاصری است که به بازخوانی مقولۀ تاریخ پرداخته- اند. آنچه اتوود را از نویسندگان دیگر متمایز می کند نحوۀ بازخوانی وی از مقولۀ تاریخ است. این مقاله سعی در بررسی رمان سرگذشت ندیمه اتوود از طریق خوانش امر نا/مأنوس دارد. در رمانهای اتوود، تاریخ امری روایی است که از طریق خوانش امر نا/مأنوس می توان به واقعیتهای نمودناپذیر در ارتباط با شکل گیری هویت پی برد. امر نا/مأنوس، تاریخ را که به مثابه موضوعی آشنا، مشخص و مسلم است به مسأله ای ناآشنا، نامعین و مورد تردید بدل می کند. فروید و ژان- فرانسوا لیوتاراز  جمله نظریه پردازانی هستند که ازآنها به منظورتبیین مفهوم امر نا/مأنوس و ارتباط آن با تاریخ استفاده می شود. مقولۀ زبان و حافظه ازمحورهای اصلی این مقاله اند. در فضای امر نا/مأنوس، زبان و حافظه دارای ماهیت معلق هستند  به نحوی که در بررسی تاریخ بستری فراهم می کنند تا تفسیرها و برداشتهای مسلم و تغییرناپذیر در مورد رخدادهای شخصی و جمعی به امری ناآشنا، نامعین و مورد تردید و در نهایت نمودناپذیر تبدیل گردند. }, keywords_fa = {uncanny- history- language-memory,Sigmund Freud,Jean-François Lyotard and Margaret Atwoo}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100030.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100030_19f9a13d6b53923240a74df1ba4c75ff.pdf} } @article { author = {Bahrami, Kaveh}, title = {Word Order and Constituent Structure in German}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {57-76}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Erich Drach is the first linguist to present the pattern of sentence components in German more than eighty years ago. From then on, on the one hand, a simple Dahl pattern at first and on the other hand language developments, led linguists to develop this model. The pattern presented by this German linguist today has to contain complex models of German language. In this paper, in addition to introducing this template, we introduce a variety of sentences in German and the arrangement of structures in this model. We will also try to show compulsory and optional placement of structures in each of the sites specified in this template. The results of this study show that all model positions should not be occupied. The position of the verb and the sentence type is in the basis of the base or the follower in determining the position and arrangement of the structures.}, keywords = {word order-constituent structure-verb position-information structure-German}, title_fa = {بررسی جایگاه کلمات و ترتیب سازه‌های جمله در زبان آلمانی}, abstract_fa = {اریش دراخ نخستین زبانشناسی است که الگوی ترتیب اجزای جمله در زبان آلمانی را در بیش از هشتاد سال پیش ارائه کرد. از آن زمان تاکنون، از یک سو الگوی در ابتدا ساده­ی دراخ و از سوی دیگر تحولات زبانی، زبانشناسان را بر آن داشت تا در پی بسط و گسترش این مدل باشند. الگوی ارائه شده از سوی این زبانشناس آلمانی امروزه می­بایست مدل­های پیچیده­ای از جمله­های زبان آلمانی را در خود جای دهد. در این مقاله علاوه بر معرفی این الگو، انواع جمله­ها در زبان آلمانی را معرفی و ترتیب قرارگرفتن سازه­ها در این مدل را نشان می­دهیم. همچنین سعی خواهیم کرد قرار گرفتن اجباری و اختیاری سازه­ها در هریک از جایگاه­های تعیین شده در این الگو را نشان دهیم. نتایج این پژوهش نشان می­دهد، الزاما تمامی جایگاه­های الگو نباید اشغال باشند. همچنین جایگاه فعل و نوع جمله از حیث پایه و یا پیرو در تعیین جایگاه و ترتیب سازه­ها نقش دارد.  }, keywords_fa = {word order-constituent structure-verb position-information structure-German}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100036.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100036_4d24e5867e783594f0971cd3ed2a0e7f.pdf} } @article { author = {Bahmanpour, Bahareh and Nojumian, Amir Ali}, title = {A Haunted Narrative: Signifying Trauma of Displacement in Lahiri's Trilogy of "Hema and Kaushik" in her Unaccustomed Earth}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {77-97}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present article is based on the hypothesis that immigration, in all shapes or forms (either as a forced exile or a voluntary displacement), is an unsettling and traumatic experience which leads to the formation of traumatized subjectivities. This trauma (also referred to as "diasporic trauma" or "trauma of displacement") is, like many other types of trauma, transgenerational: that is, it affects not only the lives of the first-generation diasporic subjects but also the diasporic experience of their descendants by problematizing any illusory sense of a coherently hybrid self. Since from the view of many trauma theorists, literature (from autobiography and testimony to fiction and poetry) highlights the problematics of the representation and the narrativization of trauma; the present article, then, aims to explore the possibility and the means of the literary representation of trauma of displacement in diasporic literature. Employing the Post-Freudian psychoanalytic theory of trauma within a diasporic context, it thus opens up new avenues to offer a psychoanalytic study of the diasporic trauma in Lahiri's trilogy of "Hema and Kaushik" (including, "Once in a Lifetime," "Year's End," and "Going Ashore") from her Unaccustomed Earth (2008) through the lens of Nicolas Abraham and Maria Torok's theory of hauntology—particularly their notion of the phantom, the two processes of introjection and incorporation, and the crypt. Drawing on the dead-mother metaphor around which the whole trilogy revolves as well as underlining the notion of afterwardsness which is circuitously performed within the unconscious structure of the whole text, it thus argues that trauma of displacement whose psychoanalytic pain amounts to that of being ripped off the mother's womb and a life-long exposure to the phantom of an absent/present mother is so disconcerting and deep that it takes it about a generation (if not more) to be resolved and to be possibly put to rest. This possibility, of course, can be only opened up if the diasporic subject has, often transgenerationally, acknowledged, claimed, and confronted the phantom of the loss of the motherland and has even begun a belated mourning process for it. This process, however, as Lahiri's texts suggest, does not often run smoothly since the diasporic subject constantly, though unconsciously, incorporates (rather than introjecting) that constitutive element of loss at the core of his/her subjectivity by activating a series of defense mechanisms, erecting dysfunctional crypts, and getting stuck in a vicious circle of acting-out (rather than working through).}, keywords = {Trauma,Diaspora,Representation,Phantom,Introjection,Incorporation,Crypt,Afterwardsness,The Dead-Mother Metaphor,Nicolas Abraham and Maria Torok}, title_fa = {روایتی شبح زده: بازنمایی روان زخمِ مهاجرت در سه‌گانه «هِما و کاشیک» از مجموعه داستانی خاک غریب اثر جومپا لاهیری}, abstract_fa = {مقاله حاضر بر این فرض استوار است که مهاجرت (چه به شکل تبعیدگونه و اجباری‌اش و چه به شکل خودخواسته و غیراجباری‌اش) تجربه تکان دهنده و تروماتیکی است که به شکل‌گیری سوژه‌های زخم خورده می‌انجامد. روان زخمِ حاصل از مهاجرت، «روان زخمِ دیاسپوریک»، یا «روان زخم بی در کجایی»، همچون بسیاری دیگر از انواع روان زخم، فرا نسلی بوده و نه تنها در زندگی نسل اول مهاجران که اغلب در تجربه زیستی نسلهای بعد نیز نمایان گشته و هویت هیبریدیِ به ظاهر یکه و یکدست آنها در دیاسپورا را به چالش می کشد.از آنجا که در نگاه بسیاری از منتقدین نظریه روان زخم، ادبیات در قالبهای مختلف خود (از شرح حال خود نوشت و شهادت نامه گرفته تا داستان کوتاه و رمان) تا حد زیادی قابلیت بازنماییِ روان زخم و ارتباط چالش برانگیز آن با روایت و روایت پذیری را دارد، این مقاله برآنست تا با برقراری پلی میان دو حوزه نظری (یعنی نظریه روان زخم و مطالعات دیاسپورا) و بهره گیری از متن ادبی سه گانه «هِما و کاشیک» («اولین و آخرین بار»، «آخر سال»، و «رفتن به ساحل») از مجموعه داستانی خاک غریب اثر جومپا لاهیری (نویسنده آمریکایی هندی تبار) به بررسی امکان و چگونگی بازنمایی ادبی روان زخم مهاجرت در ادبیات دیاسپوریک پرداخته و از این طریق راه را برای تحقیق و تفحص بیشتر در این حوزه کمابیش نوظهور هموارتر نماید.در راستای رهیابی به همین اهداف است که مقاله، در چهارچوبی میان رشته‌ای، ابتدا به بررسی آراء نیکولاس آبراهام و ماریا توروک در باب «درون فکنی»، «الحاق»، و «سردابه» پرداخته و سپس می‌کوشد تا با اشاره به مقوله «کنش معوقی» که در سه گانه لاهیری به اجرا در آمده و بالاخص با تاکید ویژه بر موتیف شبحِ مادرِ مرده که محور اصلی هر سه داستان را تشکیل می‌دهد، تحلیلی روانکاوانه از مساله روان زخم مهاجرت و چگونگی بازنمایی آن در سه‌گانه لاهیری ارائه کند. مقاله حاضر بر این ادعاست که روان زخم حاصل از مهاجرت و ترکِ (روانی) سرزمین مادری که از منظر روانشناختی به مثابه کندن یا کنده شدن از شبحِ مادری مُرده بوده واز اینرو پروسه ای بس دردناک و طولانی است تنها در ورای نسل‌ها و آنهم فقط در صورت تمایل سوژه مهاجر به اذعان، پذیرش، و مواجهه معوق با دردِ آن پذیرش و در نتیجه شروع احتمالی پروسه دیرهنگام سوگواری امکان التیام می یابد - امکانی که البته ممکن است هر آینه به دلیل فعال شدنِ غیر ارادی مکانیزم دفاعی سوژه، نیاز مبرمش به سردابه سازی و حفاظت از آن، و تمایلش به فرار از مواجه با درد منتفی شده، به تعویق افتاده، و یا وارد چرخه معیوب برون ریزی در نسل‌های بعد شود.}, keywords_fa = {Trauma,Diaspora,Representation,Phantom,Introjection,Incorporation,Crypt,Afterwardsness,The Dead-Mother Metaphor,Nicolas Abraham and Maria Torok}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100038.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100038_e2f0d86cc16a2fa219aa840558321bbc.pdf} } @article { author = {Javidanmehr, Zahra and Anani Sarab, Mohammad Reza}, title = {An investigation of the prevalence and difficulty of reading comprehension's sub-skills by the G-DINA model}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {99-118}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Reading comprehension is one of the most important skills of English language, specifically in academic settings. This skill has been investigated time and again from different perspectives, of which educational measurement is the focus of the present research. This study aims at defining these underlying sub-skills, examining their prevalence and difficulty, and estimating the difficulty of the items of a large-scale exam. The G-DINA model (Ma & de la Torre, 2017), which is a cognitive diagnostic model, was selected as the statistical method of data analysis. To this end, the subtest of reading from National University Entrance Exam, master's level, was selected. The underlying sub-skills of the test were extracted through three main sources of concurrent literature, students' think-aloud protocols, and expert panel's judgment. The extracted sub-skills along with the students' scored responses were used as the input for the GDINA package in R programming software. Four sub-skills were defined for the test and the outputs related to attribute/sub-skill prevalence, sub-skill difficulty, and item difficulty were reported in CDM framework. In the end, the probable reasons for the obtained outputs were discussed in the context of reading comprehension.}, keywords = {Cognitive Diagnostic Model-G-DINA model-Reading comprehension- Sub-skills}, title_fa = {بررسی گستردگی و دشواری زیرمهارت‌های خواندن و درک مطلب با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی‌دینا}, abstract_fa = {چکیدهمهارت خواندن و درک مطلب یکی از مهمترین مهارتهای زبان انگلیسی، به‌ویژه در سطح آکادمیک می‌باشد. این مهارت به تنهایی و در کنار مهارتهای دیگر و از زوایای مختلف در حوزه آموزش و همچنین سنجش مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مولفه های مورد تحقیق، در زمینه سنجش آموزشی، زیرمهارتهای ساختاری مهارت خواندن است. آنچه در پژوهش حاضر بررسی می شود نوع، گستردگی و درجه دشواری این زیرمهارتها و همچنین دشواری سوالات با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جی‌دینا[1] است. سنجش تشخیصی شناختی[2]، چارچوب نظری جدیدی در حوزه‌ روانسنجی است که بر خلاف مدلهای سنتی سنجش، به جای رتبه‌بندی آزمودنی‌ها بر اساس عملکردشان در آزمون، اطلاعاتی در مورد آزمودنی و تسلطش بر زیرمهارتهای یک حوزه و همچنین خود سوالات آزمون ارائه می دهد. به منظور انجام این پژوهش، سوالات بخش خواندن و درک مطلب آزمون ورودی دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شد و زیرمهارتهای آزمون از طریق سه منبع، مطالعات انجام ‌شده‌ قبلی حوزه، تکنیک فکرگویی و همچنین داوری متخصصین حیطه، استخراج گردید. این زیرمهارتها به همراه پاسخنامه‌های آزمون مورد نظر در بسته جی‌دینا (Ma & de la Torre, 2017) در نرم افزار برنامه نویسی R تجزیه و تحلیل شدند. چهار زیرمهارت از این آزمون استخراج و در ادامه، دشواری و گستردگی این زیرمهارت ها و پس از آن دشواری برخی سوالات[3]  به روش سنجش تشخیصی شناختی گزارش شد. در پایان، دلایل احتمالی نتایج به‌دست آمده در مقایسه با دیگر مطالعات این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. واژگان کلیدی: مدل تشخیصی شناختی- زیرمهارت- مدل جی‌دینا- مهارت خواندن و درک مطلب   [1] G-DINA model[2] Cognitive Diagnostic Assessment[3] Item Difficulty}, keywords_fa = {Cognitive Diagnostic Model-G-DINA model-Reading comprehension- Sub-skills}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100041.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100041_ba5e0dce4b05804ddb82cc5c12ac3955.pdf} } @article { author = {Khaleseh Dehghan, Mohsen and Sadjadi, Bakhtiar}, title = {The Mirror of Consumption and Media in American Postmodern Fiction: A Baudrillardian Reading of Bret Easton Ellis’ American Psycho}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {119-140}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present paper seeks to argue that consumption and media wield an unparalleled influence over contemporary American society, in a way that these drives constitute the primary means through which identity is constituted. Closely referring to Jean Baudrillard’s critical concepts, the present research contends that the fictional characters of Bret Easton Ellis, particularly in American Psycho, are prone to this postmodern world, where all experience via consumption has become fathomless, and traditional notions of identity have been changed. Ellis’ characters oscillate between the extreme poles of violence and ennui as they do their best to prevent their psyches from collapse amidst the surrounding turmoil caused by excessive consumption. Neither one of these alternatives results in any relief. In this type of literature, the protagonists are immersed in the contemporary world of consumption and the mass media. In fact, primary interest here is on the effects of this immersion in the world of commodities on the major characters, and their reactions in the selected novel. Accordingly, dependence on possessions by the characters of the novel in order to isolate themselves from the threatening disorder of the post-modern world is the major concern of present study of the novel.}, keywords = {Consumption- Media- Baudrillard- Identity- Bret Easton Ellis- Blank Fiction}, title_fa = {بازتاب مصرف و رسانه در رمان پسامدرن آمریکا: خوانشی نقادانه از روانی آمریکایی برت ایستن اِلیس}, abstract_fa = { امروزه مصرف به ویژگی مهمی برای فهم جامعه پسا‌مدرن بدل شده است؛ به طوری که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است. اگر چه نگرش اولیه به مصرف، صرفاً اقتصادی بوده، اما اندیشمندان قرن بیستم، بیش از همه بر شکل فرهنگی مصرف تاکید کرده، و مصرف فرهنگی را شاخص‌ترین مسئله جامعه معاصر دانسته‌اند. مصرف و رسانه سبک زندگی ما را شکل داده، نیازها و تمایلات ما را جهت‌دهی کرده و مواد لازم برای تولید تخیلات و رویاهای ما را فراهم می‌کنند. پژوهش حاضر مفاهیم مصرف و رسانه را به تفصیل در رمان‌ روانی آمریکایی اثر برت ایستن اِلیس از منظر آرا و آموزه‌های ژان بودریار بررسی می‌کند. در رمان پسامدرن آمریکا به‌ویژه در نویسندگانی نظیر اِلیس، خواننده با مفاهیم غالبی همچون مصرف و رسانه مواجه می‌شود. در این تحقیق هدف پژوهشگر تحلیل تاثیرات ناشی از مصرف و رسانه بر روی شخصیت‌های اصلی رمان‌ روانی آمریکایی و واکنش متقابل شخصیت‌ها در قبال مصرف و رسانه است. در آثار اِلیس، جامعه پسا‌مدرن آمریکا، جامعه‌ای سطحی و نمایش‌گونه قلمداد می‌گردد که افراد انسانی در آن مصرف‌کنندگانی صرف هستند که با تقلید از فرهنگ القایی رسانه‌ها به تقلید از یکدیگر پرداخته و از نظر ذهنی، احساسی و اخلاقی رو به زوال می‌روند. در این رمان، کنش‌های شخصیت اصلی رمان بر مبنای حوادثی است که در رسانه‌های جمعی شاهد آن بوده است. تکیه کلام او این است: مصرف می‌کنم، پس هستم. تاثیر رسانه و مصرف را حتی در ضرب‌آهنگ روایی روانی آمریکایی نیز می‌توان مشاهده نمود.                                                                                                                                                                                               }, keywords_fa = {Consumption- Media- Baudrillard- Identity- Bret Easton Ellis- Blank Fiction}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99996.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99996_c9c123776b5b73b2caacf040a4a224d4.pdf} } @article { author = {Fatemi Jahromi, ُSeyed Abolghassem and Derakhshesh, Ali}, title = {Motivational Beliefs: Impact on the Capacity to Employ Self-Regulatory Strategies among University EFL Learners}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {141-168}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Currently well-developed lines of theory and research on self-regulated learning (SRL) consider learners’ motivational beliefs as a precursor to the use of strategies. In accordance with this, the purpose of the present study was to explore the predictive power of five motivational factors (task interest, outcome expectation, self-efficacy, goal orientation, and causal attribution) in language learning on undergraduates’ potential to utilize self-regulatory strategies. To this end, data were collected from 308 university students representing a variety of proficiency levels. Participants answered the Persian version of a newly developed instrument called Self-Regulated Language Learning Questionnaire (SRLLQ) which comprises a Motivational Beliefs and a Self-Regulatory Strategies dimension. Results from multiple regression analyses showed that only goal orientation, outcome expectation, and self-efficacy were strong predictors of students’ capacity to use self-regulatory strategies. Although only three motivational beliefs had significant predictive effects, generally this finding lends credence to the key role that motivational beliefs play in directing and controlling learners’ effort to learn, which in turn leads to improved academic performance. Based on the findings, several recommendations are made for guidance to stakeholders in promoting learners’ second language (L2) achievement in the context of universities.}, keywords = {Motivational beliefs,Self-Regulatory Strategies,Self-Regulated Learning (SRL),Self-Regulated Language Learning Questionnaire (SRLLQ)}, title_fa = {باورهای انگیزشی: تاثیر آنها بر ظرفیت به کارگیری راهبردهای خودتنظیمی در بین دانشجویان فراگیر زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم}, abstract_fa = {در حال حاضر در نظریه­ ها و تحقیقات یادگیری خودتنظیم که بخوبی پرورش یافته­ اند، باورهای انگیزشی فراگیران بعنوان پیش درآمدی بر استفاده از راهبردها در نظر گرفته می ­شوند. بر همین اساس هدف این تحقیق بررسی قدرت پیش­ بینی کننده پنج عامل انگیزشی (علاقه به تکلیف، انتظار پی­ آمد، خودکارآمدی، هدف­گرایی و اسناد علّی) در یادگیری زبان بر پتانسیل دانشجویان کارشناسی برای استفاده از راهبردهای خودتنظیمی است. برای این منظور، داده­ هایی از 308 دانشجوی دانشگاه که از سطوح مختلف مهارتی برخوردار بودند، جمع­ آوری شد. شرکت ­کنندگان به نسخه فارسی یک ابزار جدید به نام پرسشنامه یادگیری خودتنظیم زبان (SRLLQ) پاسخ دادند که حاوی ابعاد باورهای انگیزشی و راهبردهای خودتنظیمی است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تنها هدف­گرایی، انتظار پی ­آمد و خودکارآمدی، پیش ­بینی کننده­ های قوی توانایی فراگیران برای استفاده از راهبردهای خودتنظیمی بودند. اگرچه تنها سه باور انگیزشی دارای اثرات پیش ­بینی کننده قابل توجهی بودند، این یافته بطور کلی نقش کلیدی باورهای انگیزشی را در هدایت و کنترل تلاش­ های زبان آموزان جهت یادگیری که به نوبه خود به بهبود عملکرد تحصیلی منجر می­شود، تایید می­کند. بر اساس این یافته ­ها، توصیه­ های متعددی جهت راهنمایی در زمینه تقویت پیشرفت زبان دوم زبان­ آموزان در دانشگاه­ ها به ذینفعان ارائه می­ شود.}, keywords_fa = {Motivational beliefs,Self-Regulatory Strategies,Self-Regulated Learning (SRL),Self-Regulated Language Learning Questionnaire (SRLLQ)}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100004.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100004_c540cc0852118a225ee28de9d2ba811f.pdf} } @article { author = {Darzinejad, Ensiyeh and Baradaran Jamili, Leila}, title = {The Translocality of Home in Mohja Kahf's Diasporic Discourse}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {169-186}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The concept of home is pivotal in diaspora studies. Mohja Kahf (1967- ), the Syrian Muslim novelist residing in the United States, challenges the fixity of home in her diasporic novel, The Girl in Tangerine Scarf (2006). The efforts of her heroine, Khadra, to find home in the fixed geographical territories, such as Syria, United States, Saudi Arabia, and Kuwait, are futile. She finds out that as a diasporic subject, instead of trying to satisfy her desire for home, she has to please her homing desire. Taking part in the community of Muslim religious rituals such as Haj pilgrimage and congregational prayer enables her to create a translocal space for herself. This space is engendered round the pivotal point of religious belief and the plurality and multiplicity of transnational Islamic community. The present study regards translocality as a solution to the challenge of home in diaspora. James Clifford, Avtar Brah, Katherine Brickell and Ayona Datta, and Tim Oakes and Louisa Schein are among the main theoretician of this research.}, keywords = {The Girl in Tangerine Scarf,Diaspora,Home,Desire for Home/Homing Desire,Translocality}, title_fa = {وطن به مثابه فضایی ترامکانی در گفتمان دیاسپورایی مهجا کهف}, abstract_fa = {مفهوم وطن در مطالعات مربوط به مهاجرت نقش محوری دارد. مهجا کهف (- 1967) نویسنده مسلمان سوری ساکن ایالات متحده در رمان دیاسپورایی خود، دختری با روسری نارنجی (2006)، ثبات مفهوم وطن را به چالش می کشد. تلاش قهرمان او، خدرا، برای یافتن وطن در محدوده های جغرافیایی معین، از جمله آمریکا، سوریه، عربستان سعودی، و کویت با ناکامی مواجه می شود. او در می یابد که به عنوان یک فاعل دیاسپورایی او باید به جای اقناع میل به وطن ثابت جغرافیایی در پی تطمیع تمایل به توطن و ریشه دواندن باشد. شرکت در اجتماع فراملی مسلمانان در آیین های دینی مثل سفر حج و نماز جماعت این امکان را به خدرا می دهد که فضایی ترامکانی، با محوریت دین و تعدد و تکثر فراملی امت مسلمان، برای خود ایجاد کند. مطالعه پیش رو ترامکانیت را راهکاری برای برون رفت از چالش وطن در دیاسپورا معرفی می کند. جیمز کلیفورد، آوتار براه، تیم اوکس و لوییزا شاین، و کاترین بریکل و آیونا داتا از جمله نظریه پردازان عمده این تحقیق می باشند.}, keywords_fa = {The Girl in Tangerine Scarf,Diaspora,Home,Desire for Home/Homing Desire,Translocality}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100007.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100007_8bc4d0669650766480695b5dec823042.pdf} } @article { author = {}, title = {Ideology and Interpellation of Black Americans' Community in Amiri Baraka's "In Memory of Radio": Althusserian Reading}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {187-208}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Abstract The present research attempts to study Imamu Amiri Baraka’s well-known poem “In Memory of Radio” with the help of Louis Althusser’s definition of “ideology”, “interpellation”, “repressive state apparatuses”, and “ideological state apparatuses”. According to Althusser, ideology is “a representation of the imaginary relationship of individuals to their real conditions of existence”. In other words, individuals make an “illusion” in their relationship to reality or “ideology distorts our view of our true ‘conditions of existence’”. In Baraka’s “In Memory of Radio”, media (radio) as “ideological state apparatuses” interpellates White and Black American people and makes them ideological subjects whom without any resistance accept the dominant class’ ideology. Young Baraka as the poet (persona) has a sad view toward his childhood (when he listened to radio programs eagerly) and sarcastically criticizes radio programs during the previous decades because they supported the standards of white society and defended them secretly. Althusserian analysis of the poem shows that “ideological state apparatuses” act symbolically in the form of radio programs. Keywords: Althusser - Ideology - Ideological State Apparatuses - Amiri Baraka - Interpellation}, keywords = {Althusser,Ideology,Ideological State Apparatuses,Amiri Baraka,Interpellation}, title_fa = {ایدئولوژی و فراخواندن جامعه سیاه‌پوستان آمریکا در شعر «به یاد رادیو» امیری باراکا: خوانشی آلتوسری}, abstract_fa = {چکیدهمقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از تعریف لوییز آلتوسر از مفهوم «ایدئولوژی»، «فراخوانده شدن»، «ابزارهای فشار حکومتی» و «ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی»، شعر مشهور ایمامو امیری باراکا «به یاد رادیو» را مطالعه و بررسی کند. بنا به تعریف آلتوسر، «ایدئولوژی بازنماییِ روابط خیالی افراد با شرایط وجودی خودشان» است. به عبارتی دیگر ایدئولوژی رابطه افراد با واقعیت خارج را مخدوش می‌سازد. در شعر باراکا «به یاد رادیو»، رسانه (رادیو) به عنوان یک ابزار ایدئولوژیک مخاطبین خویش شامل همه سفیدپوستان و سیاه‌پوستان را فراخوانده و آنها را تبدیل به سوژه‌هایی ایدئولوژیک می‌کند که بدون هیچ گونه مقاومتی ایدئولوژی طبقه حاکم (سفیدپوستان) را پذیرفته‌اند. باراکای جوان به عنوان شاعر، نگاهی حزن‌آمیز به کودکی خویش دارد (زمانی که با علاقه به رادیو گوش می‌کرده است)، و با خشم و بدبینی برنامه‌های رادیو در طی چند دهه گذشته را مورد انتقاد قرار می‌دهد زیرا سیاه بودن را بد دانسته و برای نرمال بودن از سفیدپوستان کورکورانه تقلید کنند. مطالعه این شعر نشان می‌دهد که ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی به شکلی نمادین و پنهان در قالب برنامه‌های رادیویی عمل می‌کنند.کلیدواژه‌ها: آلتوسر – ایدئولوژی - ابزارهای ایدئولوژیک حکومتی - امیری باراکا - فراخوانده شدن}, keywords_fa = {Althusser,Ideology,Ideological State Apparatuses,Amiri Baraka,Interpellation}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100011.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100011_e345aab170e40417814d302e55ea880b.pdf} } @article { author = {صانعی, دیانوش and سخنور, جلال}, title = {Cultural-environmental Discourse in Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {209-232}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Cultural-environmental Discourse in Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale The present article approaches Margaret Atwood’s novel, The Handmaid’s Tale, (1985) to incorporate a variety of related discourses that enter into a dynamic relationship with current ecocritical theoretical discourses. In a futuristic society, the pollution of natural world along with the growth of religious fundamentalism results in the sterility of most the members as the manifestation of entropy. It also suggests how the author’s conception of gender-environment connections correspond to the ideas held by ecofeminists. In this story, the patriarchal monopolization over women and nature points out wherever women are degraded, nature is exploited too The specificity of Atwood’s interest in environmental issues creates a symbiotic relationship between nature and culture as connected entities that constantly shape and reshape each other. Generally speaking, this study examines ecological values as well as the ideological vehicles for any position on the interactions in human-environment to reflect how literature participates in and interacts with the entire ecosphere. Atwood’s survived character in the novel is a woman who imagines herself in relation to nature and resists the controlling aspects of culture through narrating her story. Key Terms: Ecocriticism- Ecofeminism-Entropy-Margaret Atwood-Survival-}, keywords = {Ecocriticism-Ecofeminism-Entropy-Margaret Atwood-Survival}, title_fa = {تحلیل گفتمان زیست محیطی- فرهنگی رمان روایت ندیمه اثر مارگارت اتوود}, abstract_fa = {این جستار بر اساس راهبرد خوانش بوم­گرایانه به کنکاش مقوله­ ی "محیط زیست" در رمان روایت ندیمه (1985) اثر مارگارت اتوود می­ پردازد. نقد بوم­گرا که تقابل دو قطبی را برنمی­ تابد، محدود به روش شناختی مشخصی نیست و در تعامل و تقاطی با دیگر نظریه­ ها، طرحی نو می­افکند. متغیرهایی چون؛ طبیعت، طبقه و جنسیت در رمان مورد نظر تعیین کننده ی فرادستی یا فرودستی انسان و غیر انسان است. با توجه به رابطه ی خاص میان قهرمانان داستان و محیط فیزیکی، تقارن سلطه بر زنان و بهره­ کشی از محیط زیست در بحث اکوفمینسیم،  نشان دهنده ی دغدغه ی ایدئولوژی سرکوب­گر جنسیتی و طبقاتی و توجیه کننده ستم و سلطه است که با استثمار طبیعت همسوئی دارد. تحلیل اِنتروپی "طبیعت" و"فرهنگ" نیز نمایان­گر زوال این دو مقوله در داستان است. بر اساس خوانش بوم­گرایانه به ویژه موج دوم و سوم آن می­توان نتیجه گرفت که گفتمان زیست محیطی اتوود خاصیتی فرایندگونه دارد، با قابلیت بازتاب فریاد تمام گروه های فرودست در روابط انقیاد و سلطه. این رمان پادآرمانشهری مخوف را به تصویر می­کشد که در آن نوشتن و روایت کردن رمز ماندگاری و بقای راوی است. در این میان محیط زیست عاملی برای ساخت متن است و در خلق آن نقش فاعلیت دارد.واژگان کلیدی:  محیط زیست-نقد بوم گرا-اکوفمینسیم-اِنتروپی-روایت ندیمه- مارگارت اتوود.  }, keywords_fa = {Ecocriticism-Ecofeminism-Entropy-Margaret Atwood-Survival}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100014.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100014_11775cabfcb8793f91eb9618d7547b80.pdf} } @article { author = {Taheri, Zahra}, title = {Fatherland and Postspace in Andre Dubus III’s The House of Sand and Fog}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {233-257}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {This article focuses on the notion of space and its influence on the social and cultural polices in Andre Dubus III’s bestselling novel, The House of Sand and Fog, through the perspective of cultural geographoy. Deploying Harvey and Upstone, the writer has tried to elaborate whether the disruption of geographical and cultural borders in recent decades has modified the general conception of “space,” or it still pursues a Euclidean one. To this end, notions of “Euclidean space,” “postspace,” and “place” have been studied. It is argued that, despite the demystification of notions like “nation,” “cultural purity,” “social heterogeneity,” and the racial and cultural diversity in recent decades, the West still followes in the tradition of Euclidean conception of “space” which emphasizes borders and boundaries. As a result, the binary of “us vs. them” is forgrounded wihin the borders of empire, and discrimination, a cultural one, becomes a prevalent practice. This paradox is addressed while postmodenism has been founded on a new conception of space as “postspace” which, accordingly, upsets the hierarchies of imperialism and liberal humanism.}, keywords = {Euclidean space- postspace- cultural diversity- Andre Dubus III}, title_fa = {خانه پدری و «پسافضا» در خانه‌ شن و مه}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی چگونگی تاثیر مقوله «فضا» در سیاست­های فرهنگی- اجتماعی عصر معاصر می­پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد جغرافیای فرهنگی و با بهره­گیری از نظریه منتقدانی نظیر دیوید هاروی و سارا آپستون درپی پاسخ به این پرسش بنیادی است که آیا با فروپاشی مرزهای نژادی/فرهنگی ادراک جمعی از مقوله فضا نیز دستخوش تغییر شده یا همچنان پایبند نظام خطی- اقلیدسی استعماری است؟ بدین منظور نویسنده به­ بررسی رمان پرفروش خانه­ شن و مه (1999) نوشته آندری دیوبوس می­پردازد. چنین استدلال می­شود که با وجود گسترش تنوع نژادی- فرهنگی، فروپاشی مفهوم «ملت» و پایان «خلوص فرهنگی» و «همگنی اجتماعی» در دهه­های اخیر، همچنان نوعی ادراک اقلیدسی از«فضا» بر گستره اجتماعی، سیاسی و فرهنگی غرب حاکم است، که انگاره­ دوگانه «ما/آنها» را برجسته می­کند و غیرمستقیم به ­نوعی «آپارتاید» دست می­زند، اما این­بار از نوع فرهنگی و در مرکز امپریالیسم. این تناقض درحالی موجود است که گفتمان پسامدرنیسم بر­پایه نوعی «پسافضا» استوار است و با ادراک خطی (مرزبندی­شده) امپریالیسم از فضا و ایدئولوژی انسان­گرایی لیبرال آن همخوانی ندارد.}, keywords_fa = {Euclidean space- postspace- cultural diversity- Andre Dubus III}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100017.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100017_a41b260ddba086362a5cb319ea74c971.pdf} } @article { author = {abasi, ali and moradi, mitra}, title = {The study of the production of meaning in the narrative discourse systems of the novel “and if it was true” by Marc Levy, based on the model of the study of Greimas}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {259-278}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Algirdas Julien Greimas, French semanticist, had made a lot of efforts to provide a coherent model for studying the narration. According to him, what is important in recognizing literary text, is not an effective mechanical analysis, but we must look at the process of producing the text up to the transfer and reception of meaning. That is, we should study the discourse systems of the text, which include three types of intelligent, emotional and eventional. In this study, we will examine the process of producing the meaning in the narrative discourse systems based on the model of the study of Greimas by analyzing the semantics of the novel “and if it was true” written by contemporary French novelist Marc Levy, and we are going to answer the question: How action, state and unexpected flows create the discourse of “and if it was true” and create a variety of intelligent, emotional and eventional systems. This novel, due to it’s narrative logic,can be analyzed from the point of view of intelligent, emotional and eventional discourse systems.}, keywords = {Greimas – discourse system – action – state – meaning}, title_fa = {بررسی تولید معنا در نظام گفتمانی روایی رمان " و اگر حقیقت داشت" اثر مارک لوی بر اساس الگوی مطالعاتی گرماس}, abstract_fa = {آلژیرداس ژولین گرماس، معناشناس فرانسوی، در حوزه نشانه معناشناسی نوین تلاش‌های فراوانی را در جهت ارائه الگویی منسجم به منظور مطالعه روایت به کار بسته است. به زعم وی آنچه در شناخت متون ادبی اهمیت دارد، تحلیل مکانیکی اثرادبی نیست؛ بلکه باید به بررسی سیر تولید متن تا انتقال و دریافت معنا بپردازیم. یعنی باید نظام‌های ی گفتمانی متن را که شامل سه گونه هوشمند، احساسی و رخدادی می‌شوند مورد مطالعه قرار دهیم. دراین بررسی برآنیم تا بر اساس الگوی مطالعاتی گرماس با تحلیل نشانه معناشناسی رمان "و اگر حقیقت داشت" نوشته مارک لوی، رمان نویس معاصر فرانسوی، به بررسی نحوه تولید معنا در نظام‌های ی گفتمانی روایی حاکم بر آن پرداخته و به این سوال پاسخ دهیم که: چگونه کنش، شوش و جریانات نامنتظر باعث شکل‌گیری گفتمان در رمان "و اگر حقیقت داشت" شده و انواع نظام های هوشمند، احساسی و رخدادی را ایجاد کرده‌اند. این رمان را به سبب منطق روایی حاکم بر آن می‌توان از دیدگاه نظام‌های گفتمانی هوشمند،احساسی و رخدادی مورد تحلیل قرار داد.}, keywords_fa = {Greimas – discourse system – action – state – meaning}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100020.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100020_54f08a97493df2786a7cedbeb37e47c3.pdf} } @article { author = {Goudarzi, Abbas and Jafari, Alireza}, title = {Interaction or Conflict: Dominant Cultural and Subordinated Voice in Saul Bellow’s Works A Cultural Materialistic Approach}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {279-296}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present paper means to study the cultural tension between the dissident voice and dominant discourse in a selected number of Saul Bellow’s novels. To this end, the theoretical framework of Cultural Materialism is applied based on which there exists tension in the relationship of every literary work with its cultural context in which it is produced. The dominant cultural system, however, has to keep its upper status through retrieving and restating its beliefs and ideologies by making them ever acceptable and logically sound to the subjects. As the main player in the field of cultural interactions, the dominant system also has to face and make peace with the new and dissident voices which may present a threat to its stability. This, the dominant system, achieves through containing the dissidence within itself. In Bellow’s works, dissidence is especially noticeable as he comes from a religious-cultural background (he was from an immigrant Jewish family) whose many values are in sharp contrast with those of the reigning cultural system of American society. Due to this discrepancy and contrast, the writer has set out to present a voice of dissidence through being critical of the sociocultural milieu and taking up a seemingly different way of fiction-writing.Thus, the main focus of this study is to approve of the fact that despite Bellow’s desire for being different from and dissident to the cultural system, his voice is actually contained within and subordinated to the larger community’s perspectives and ideological practices and is even retrieving and reproducing them, because, as Cultural Materialism argues, text is bound with the context of its production and can barely go or act beyond its precepts.}, keywords = {Key words: Cultural Materialism,voice of dissidence,Saul Bellow,dominant cultural system}, title_fa = {تعارض یا تعامل: فرهنگ غالب و صدای مغلوب در آثار سال بلو. دیدگاه ماتریالیسم فرهنگی}, abstract_fa = {گفتار حاضر به بررسیِ وجود تنش فرهنگی بین صدای معارض و گفتمان غالب در آثار منتخبی از سال بلو[1]، رمان‌نویس معاصر آمریکایی، می‌پردازد. به‌منظور این کار، از دیدگاه ماتریالیسم[2] فرهنگی که در خوانش و تحلیل آثار ادبی بسیار روشنگر است استفاده می‌شود. اساس دیدگاه ماتریالیسم فرهنگی بر این اصل استوار است که رابطه‌ی آثار ادبی با بستر فرهنگی‌ای که در آن تولیدشده و لاجرم بازتاب‌کننده‌ی مبانی آن می‌باشند، تنش‌آمیز است. در مقابل، نظام فرهنگی حاکم برای حفظ جایگاه و بقا خود، ناگزیر باید اصول خود را تکرار و تثبیت کند و این کار را با معقول و مقبول جلوه‌ دادن آموزه‌های خود انجام می‌دهد. همچنین به‌عنوان بازیگر اصلی درصحنه‌ی تعاملات و تعارضات فرهنگی، این نظام باید با صداهایِ نو‌ظهور معارض و مخالف که تهدیدی برای تمامیت آن هستند، کنار بیاید و این کار را با ملحوظ یا محاط کردن تعارض در درون خود انجام می‌دهد تا از این طریق ضمن پرهیز از تنش آشکار، صدای معارض را حتی به ابزاری برای تحکیم و تکرار اصول خود نگاه دارد. در آثار سال بلو وجود صدای معارض ازآن‌جهت بسیار بارز است که این نویسنده از یک پیشینه‌ی  فرهنگی ـ مذهبی متفاوت (او از خانواده‌ی یهودی و مهاجر بود) برخوردار بود و ارزش‌های اعتقادی خود را در تضاد با ارزش‌های حاکم در جامعه می‌دید. در همین راستا بود که او برآن شد تا با در پیش گرفتن سبک و سیاقی ظاهراً متفاوت از نویسندگان هم‌عصر خود در صورت و محتوای رمان‌هایش، ضمن تعارض با روال سایر، در حفظ ارزش‌ها نیز قدم بردارد. لذا، محور اصلی بحث ما صحه گذاشتن بر این امر است که، علی‌رغم ادعای متفاوت و معارض بودن، صدای معارض سال بلو در قالب آثار او، درنهایت در درون صدای غالب قرارگرفته و بازتاب مبانی فرهنگ حاکم در جامعه‌ی آمریکای روزگار او هستند زیرا بر اساس دیدگاه ماتریالیسم فرهنگی، متن در حصار زمانی روزگار خود محاط است و نمی‌تواند از آن فراتر رود اگرچه می‌تواند در مقابل فشار سرکوبگرانه‌ی آن مقاومت کند.[1] . Saul Bellow[2] . Cultural Materialism}, keywords_fa = {Key words: Cultural Materialism,voice of dissidence,Saul Bellow,dominant cultural system}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100023.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100023_6dfe0d1f172df8e63e94ee7de7fa5a66.pdf} } @article { author = {Moosavinia, Sayyed Rahim}, title = {Structurallists and Poststructuralists on Narrative Space: The Shift from Character to Reader}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {14}, number = {19}, pages = {297-316}, year = {2017}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The recent experimental spatial turn in geography has developed a plethora of interdisciplinary theories of space. Concerning this turn, studying space, which had previously been subordinated to the study of time in narrative, necessitates the examination of space in the context of poststructuralist narratology rather than classical narratology. The reconstruction of the structure of space in the temporal continuum of the textual language is limited and depicted in the mind of the reader in association with his or her spatial experiments. Regarding the few Persian studies about place, space, and literary geography, there is no examination of the effects of the experimental spatial turn in the structure of space in narrative. The present research in narratology, whilst comparing the proposed spatial terms of the structuralist and poststructuralist studies, attempts to shed light on the importance of the character and reader in the overall structure of the space that has been influenced by the suggested experimental turn.}, keywords = {space,Narrative,structuralist,poststructuralist}, title_fa = {فضای روایت از شخصیت‌ پردازی تا درک خواننده: نگاهی به نظریه‌های ساختارگرایان و پساساختارگرایان}, abstract_fa = {رویکرد تجربی علم جغرافیا به فضا، نظریه­پردازان بی­شماری را بر آن داشته که به مطالعه­ی بینا رشته­ای این سازه بپردازند. با توجه به این بازنگری، مطالعه­ی فضا که پیش از این جایگاهی ثانویه نسبت به زمان در روایت داشت، فراتر از روایت­شناسی کلاسیک و ساختارگرایانه به روایت­شناسی پساساختارگرایانه نیاز دارد. چرا که بازسازی این سازه با توجه به زبان و زمان متن، در ارتباط با تجربه­ی خواننده از محیط پیرامون، در ذهن وی نمود می­یابد. با در نظر گرفتن معدود مطالعاتی که در زمینه­ی مکان، فضا و جغرافیای ادبی در زبان فارسی صورت گرفته است، منبع قابل ذکری به  تمییز نظریه های ساختارگرایان و پساختارگرایان در حیطه­ی ساختار فضا نپرداخته­است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی تأثیر نظریه­های تجربی علم جغرافیا بر این مبحث، ضمن بازشناسی و مقایسه­ی اصطلاحات ساختارگرایان و پساساختارگرایان، به ترتیب اهمیت نقش شخصیت و خواننده در ساختار فضای روایت را تبیین می­نماید.}, keywords_fa = {space,Narrative,structuralist,poststructuralist}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100027.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_100027_c63dc80c4f2dfe7f1abcd6ef373ab582.pdf} }