@article { author = {Taghavi Fardoud, Zahra}, title = {Spatial and Latent Myths in the Poetry of Apollinaire and Sépanlou, Based on the Methodology of Gilbert Durand}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {101-116}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The discovery of a repertoire of myths proves that Sépanlou and Apollinaire are well aware of the social, cultural, traditional, religious and literary geography of various nations. They consciously proceed to the poetic reconstruction of space in order to establish interactions between human space and literature. In addition to the legendary myths in their poetry, we can discern mythical elements, concealed behind actions, thoughts, words, characters and spaces. The present article intends to address, through two myths common among poets, certain mythical stratifications sedimented in space-time, as well as the reconstruction of space by poets who rely on these mythical stratifications. Moreover, we rely on the methodology of Gilbert Durand, in order to discover the unconscious mind of the poets and present their desires. This fact highlights actions, spaces and literary characters that have resemblances restored with their mythical counterparts. This will clarify the latent myths in them, highlighting the relationship between subject and space, and representing the commonalities between poets.}, keywords = {myth,space,Apollinaire,Sépanlou,Gilbert Durand}, title_fa = {اساطیر‌ فضایی ‌‌آشکار ‌و پنهان ‌در شعر آپولینر و سپانلو بر اساس روش‌‌شناسی‌ ژیلبر دوران‌}, abstract_fa = {کشف فهرست عظیمی از اساطیر فضایی آشکار در شعر آپولینر و سپانلو نشان می‌‌دهد ‌‌هر دو شاعر به‌‌‌خوبی از جغرافیای اجتماعی، فرهنگی، سنتی و ادبی ملل مختلف آگاه هستند و آگاهانه به بازسازی ‌شاعرانۀ‌ فضا می‌‌پردازند تا تعاملاتی بین فضای انسانی و ادبیات برقرار سازند. علیرغم این، علاوه بر اساطیر آشکار در شعر آن‌ها شاهد عناصر اسطوره‌‌‌گونه‌‌‌ای هستیم که در ورای اعمال و افکار و گفتارها و شخصیت‌‌ها و فضاها پنهان هستند. در مقاله‌ حاضر‌ از لابلای دو اسطورۀ‌‌ ‌آشکار مشترک بین دو شاعر به بررسی چند لایۀ‌ اسطوره‌‌ای رسوب شده در فضا-زمان و بازسازی فضایی که توسط دوشاعر با تکیه بر این لایه‌های اسطوره‌ای صورت می‌گیرد، پرداخته می‌شود. علاوه بر آن، به منظور کشف ناخودآگاه نویسنده‌های اثر و معرفی امیال و آرزوهای دو شاعر، بر روش‌شناسی ژیلبر دوران در باب ساختارهای تخیلی تکیه شده، حضور اعمال، فضاها و شخصیت‌های ادبی که شباهت‌های تکرار شونده با همتایان اسطوره‌ای خود دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. حضوری که اساطیر پنهان را نزد شاعران تصریح می‌سازد و رابطۀ‌ بین سوژه و فضا را برجسته ساخته، وجوه اشتراک بین دوشاعر را نیز به تصویر می‌کشد. }, keywords_fa = {اسطوره,فضا,آپولینر,سپانلو,ژیلبر دوران}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99899.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99899_53cb9cfaffe297c93f088e3340b1ac73.pdf} } @article { author = {Carnox –Torabi, Dominik and Akbarpouran, Monireh}, title = {Identity /Otherness Duality and Redefinition of the Epic Genre}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {79-99}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Imagology, as un approach in Comparative Literature for the study of images and representations of the alien ("other") in a literary work, may have a special relation with Epic genre; because only in this genre, representation of Other necessarily accompanies rejection, fear and exaggerated humiliation; and in the trilogy of reactions to the alien, defined by Daniel Henri Pageaux, i.e. xenophobia, xenophilia and xenomania, this representation is placed in former category. The Epic genre, in fact, is an identity-based genre that, highlighting the differences and conflicts between Us and the Other, covers up the internal contradictions and conflicts and reconstructs social identity. This identity is certainly defined in relation to an otherness which monsters and ogres are examples. In this article, we would analyze the poetic of Other representation in the epic genre, study the mechanism of exclusion and deformation of the alien, and examine its relation with the intrinsic properties of epic.}, keywords = {imagology,epic genre,identity,other,Self,phobia}, title_fa = {دوگانۀ‌ هویت/غیریت و بازتعریف نوع ادبی حماسه}, abstract_fa = {تصویرشناسی به‌‌‌‌‌عنوان گرایشی در ادبیات تطبیقی که به مطالعۀ‌‌ تصاویر و بازنمایی­های بیگانه («دیگری») در یک اثر ادبی یا یک ادبیات می‌پردازد می‌تواند با نوع ادبی حماسه مناسبتی ویژه داشته باشد؛ چرا که‌ ‌تنها در این نوع ادبی بازنمایی دیگری الزاماً با طرد، هراس و تحقیری مبالغه‌آمیز همراه است و در سه‌گانۀ‌ بیگانه‌‌‌هراسی، بیگانه‌دوستی و شیفتگی در مقابل بیگانه، طرح‌شده توسط دانیل هانری پاژو[1]، تصویرشناس فرانسوی، این بازنمایی همواره در شق نخست جای می‌گیرد. در واقع حماسه نوع ادبی هویت محوری است که با برجسته‌‌‌کردن اختلاف‌ها و تضادهای میان ما و دیگری، بر تضادها و اختلاف‌های داخلی سرپوش می‌گذارد و هویت اجتماعی را بازسازی‌ می‌کند. قطعاً این هویت در تضاد با غیریت‌‌ تعریف می‌شود که دیوها و غول‌های حماسه نمونه‌هایی از آن هستند. جستار حاضر بر آن است که ‌با بررسی ‌بوطیقای‌ بازنمایی‌ دیگری در نوع ادبی حماسه به بررسی سازوکار طرد بیگانه وتغییر شکل آن در این نوع ادبی بپردازد و رابطۀ‌ آن را با ویژگی‌های ذاتی این نوع موردمطالعه قرار دهد. }, keywords_fa = {تصویرشناسی,نوع ادبی حماسه,هویت,دیگری,خودی,هراس}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99944.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99944_ba1baba51a9361eed1514c52186b087f.pdf} } @article { author = {Baradaran, Abdollah}, title = {From Semiotics to Language Signs A Brief Survey in Translation Methodologies from a Semiotic Standpoint}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {69-78}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {If we presume the process of translation to a Habermasian “communicative action”, then we may just as well have to delineate the theory of translation under the rubrics of a general theory of communication as has been the case with a concept like discourse analysis. Evidently, the same logic applies to semiotics in the realm of human language. Therefore, applying intertextuality which is one of the most decisive guiding principles of semiotics, as a practical approach to the theory, practice, and criticism of translation will prove useful. After a sweeping review of the fundaments and applications of semiotics in the field of linguistics and in translation studies, in particular, the present article will highlight a brilliant example of the semiotic approach to literary translation from the contemporary history of translating classical English literature to Farsi.}, keywords = {semiotics,Intertextuality,Sign systems,Inter-semiotic relations,Significant functions,Formal features}, title_fa = {از نشانه‌‌‌‌‌های‌ زبان‌ تا‌ زبان‌‌ نشانه‌‌‌‌ها:سیری‌ اجمالی در روش‌‌‌شناسی ترجمه‌ از دیدگاه‌ نشانه‌‌‌شناسی‌}, abstract_fa = {‌اگر ترجمه را به قول‌ یورگن هابرماس «کنشی ارتباطی» به شمار آوریم، آن‌گاه نظریه ترجمه را نیز چه بسا باید همچون تحلیل گفتمان در چارچوب یک نظریه عمومی در حوزه ارتباطات تعریف کنیم. در مورد نشانه‌شناسی نیز چنین امری صادق است و از همین رو کاربست مقولۀ‌ بینامتنیت‌ که از جستارهای بنیادین علم نشانه‌شناسی است در نظریه، عمل و‌ نقد ترجمه، ثمربخش و راه‌گشا خواهد بود. مقاله‌ پیش‌ رو، پس از بررسی اجمالی مبانی و مصادیق نشانه‌شناسی در حوزه زبان‌شناسی و اختصاصاً‌ ترجمه‌‌پژوهی، یک نمونه درخشان از رویکرد نشانه‌شناختی به ترجمه ادبی را از تاریخ معاصر ترجمه نثر داستانی از ادبیات کلاسیک انگلیسی به زبان فارسی پیش خواهد نهاد.}, keywords_fa = {نشانه‌شناسی,بینامتنیت,نظام نشانگانی,مدلول نشانه,نسبت‌‌های میان‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌‌نشانه‌‌ای,کارکردهای دلالتی}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99940.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99940_e188719461406c712be61aa7c4910a04.pdf} } @article { author = {Salajegheh, Parvin}, title = {Time, Narrative and Characterization in “Slaughterhouse-Five}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {175-194}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {    This article is an analytical research in narrative techniques, characterization and the role of time dimension, in the historical-fictional narration of “Slaughter house 5” by Kurt Vonnegut, the contemporary American novelist.   The first part of the article is a brief introduction. The second part contains Liotard’s theoryof the postmodern narration as well Russian formalist theory of Narratology. The third part, is an analysis of the narrative techniques, time and Characterization.Fictional and historical narrative theoriesare presented with close reference to the text.The researcher hopes that the analysis of the writing techniqueswillhelp the readers to understand better the narrative process of the work.}, keywords = {Slaughter House 5,time and narration,postmodern novel,Kurt Vonnegut}, title_fa = {زمان، روایت‌‌ و‌ شخصیت‌‌‌پردازی در «سلاخ‌‌خانه‌ی‌ شماره‌ی‌ پنج» نوشته‌ی‌‌ کورت‌‌ وُنه‌گات}, abstract_fa = {این‌ مقاله، گفتاری ‌تحلیلی‌ در چگونگی شگردهای ‌روایی، شخصیت‌‌پردازی و استفاده‌ی ویژه از ابعاد «زمان»، در رمان پست‌‌مدرنیستی «سلاخ‌خانه‌ی شماره‌ی پنج»، اثر کورت وُنه‌گات، نویسنده‌ی معاصر آمریکایی است و شامل سه بخش ‌است: قسمت اول: معرفی مختصر اثر و پیشینه‌ی بررسی و نقدهای انجام‌‌‌‌شده درباره‌ی این کتاب است. قسمت دوم: شامل طرح مباحث نظری مرتبط با این مقاله، با استفاده از نظریه‌های ادبی، به‌‌ویژه نظریه‌‌‌های پست‌مدرنیستی و همچنین آراء فرمالیست‌های روسی در روایت‌شناسی است‌. قسمت سوم: تحلیل تکنیک‌‌های استفاده‌ از زمان، روایت و شخصیت‌‌پردازی در این اثر معروف جهانی است. در پایان مقاله نیز‌ نتیجه‌‌‌گیری و معرفی منابع‌ آمده‌ است. در این مقاله تلاش نگارنده بر این بوده است تا ضمن طرح مباحث نظری، در حد امکان، با استفاده‌ از شاهدمثال‌‌های مناسب از خود متن، شگردهای نویسندگی در این اثر تاریخی-داستانی-اجتماعی-علمی-تخیلی را به نحوی‌ مورد تحلیل قرار دهد که سیر روایی داستان برای خواننده‌ی ناآشنا با این اثر نیز‌ تا حدود زیادی‌ روشن‌ شود.}, keywords_fa = {سلاخ‌خانه‌ی‌ شماره‌ی پنج,روایت,زمان,رمان‌ پست‌مدرن,کورت‌ وُنه‌‌‌گات}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99913.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99913_f276f61e1b78c28787908792fba825ac.pdf} } @article { author = {La’albakhsh, Pedram}, title = {Re-reading the Protagonist of Nemesis in the Mirror of the Myth of Sophocles’ Oedipus Rex}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {144-227}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present study focuses on Bucky, Philip Roth’s protagonist in Nemesis, to analyze and criticize this character in the mirror of the myth of Sophocles’ Oedipus Rex. As such, the researcher tries to followSteven Totosy de Zepetnek’s theory of Comparative Study to explore the howness, not whatness, of the relations between the two works and create a dialogical space to scrutinize and delineate the existing differences and similarities. The findings of this study show that Roth rewrites Sophocles’ Oedipus Rex that is, itself, a proof of the overwhelming omnipresence of myths in our life. Furthermore, it seems that in adapting and recreating the myth of Oedipus, Roth has attempted to emphasize the vulnerability of mankind against the unbending power of fate in 21th century and in an era when man seems to be very proud of his scientific and technological advancements.}, keywords = {Philip Roth– Nemesis – Sophocles,Oedipus Rex,Play of Fate}, title_fa = {بازخوانی‌ قهرمان‌ رمان‌ ارباب‌ انتقام‌ در آینۀ اسطورۀ ‌ادیپ شهریار ‌سوفوکل}, abstract_fa = {این مقاله، با تمرکز بر شخصیت اصلی رمان ارباب انتقامِ فیلیپ راث، باکی، به بازخوانی این شخصیت در آینۀ اسطورۀ ادیپ شهریار سوفوکل می‌پردازد. نگارنده تلاش کرده است تا در سایۀ نظریۀ استیون توتوسی دُ زپتنک در نقد تطبیقی، به کشف چگونگی و نه چیستی‌ها پرداخته و با ایجاد فضایی گفتمانی بین دو اثر مورد مطالعه، ضمن‌ برجسته‌‌‌‌‌نمودن‌‌ تفاوت‌‌های ناگزیر این دو اثر که نتیجۀ برآمدن آن‌ها از دو فرهنگ و زمان متمایز است، خطوط موازی و شباهت‌های ظریف این دو اثر را به نمایش گذاشته و چگونگی و اهمیت بازآفرینی اسطورۀ ادیپ در قرن بیست‌‌‌‌‌و‌‌‌‌یکم را بیان کند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که روایت زندگی و سرنوشت باکی، بازنویسی زندگی و سرنوشت ادیپ شهریار سوفوکل است که خود دلیلی بر اثبات حضور همیشگی اسطوره در زندگی امروزی ما است. نیز به‌نظر می‌رسد راث تلاش کرده تا با اقتباس و بازسازی اسطورۀ یونانی ادیپ، بر آسیب‌‌پذیری نوع بشر در برابر قدرت‌ بلامنازع‌ تقدیر تأکید گذارده و این قدرت‌ سرنوشت‌ساز را به چالش‌ بکشد.}, keywords_fa = {فیلیپ راث,‌ ارباب‌ انتقام,سوفوکل,ادیپ‌ شهریار,بازی‌ تقدیر}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99922.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99922_34d48bb5c5505deed5ab5025e8f86dae.pdf} } @article { author = {Zarrinjooee, Bahman}, title = {Psycho-geographical Discourse in James Joyce’s Ulysses: Psycho-verbal Architecture of Dublin}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {147-173}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {City, as an active and dynamic organism, a literary mapping of a metropolitan consciousness and a site of culture, is an emblematic space that transforms man’s daily life. Nowadays, cities are not merely more than known geographical borders but they are psycho-verbally mapped. Focusing on James Joyce’s (1882-1941) Dublin, as the manifestation of mental, architectural materials in language in Ulysses (1922), and on Martello Tower, as a historical symbol, this paper determines how Joyce proposes an artistic and aesthetic picture of the city, its official and private places, streets, restaurants, coffeehouses, hospitals, and generally its dwellers’ customs and thoughts. In this sense, by applying Merlin Coverley’s theories, psychogeography and mapping metropolitan geography, the verbal and literary map of Dublin is analysed. Furthermore, the paper indicates how Joyce merges images of individuals, citizens, society and their urban life into psycho-images, and architectural symbols, especially the real architecture of the city based on the experiences of the characters such as Leopold Bloom, Stephen Daedalus, and Molly Bloom. On the one hand, the determinate geography of social classes in Dublin shapes and is shaped by the distribution of housing types and tenures; hence, the architecture of houses, streets, and the psycho-verbal map of those settling in these houses are engaged in a reciprocal and inseparable interaction. On the other hand, the psychogeography of characters, as intellectual and insightful walkers, is investigated while walking or strolling in various streets of Dublin. What Joyce suggests in Ulysses is to reread the exterior, architectural layers of places, particularly Martello Tower, as well as their internal layers including cultural, artistic, and socio-political and mental characteristics of characters through psycho-geographical discourse. This knowledge is resulted from the characters’ walking and waking in Dublin streets. Place, de facto, gives every reader an opportunity to understand not only the history of the city and its culture, but the ideas, thoughts, beliefs, the ways of life and the identity of its inhabitants.   }, keywords = {James Joyce,Dublin,Metropolitan Geography,Walking,Psycho-Verbal Map,Martello Tower}, title_fa = {گفتمان‌‌‌‌ ذهنی‌‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جغرافیایی‌ در اولیس جیمز جویس: معماری ذهنی‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌کلامی‌ دوبلین}, abstract_fa = {شهر، به‌‌‌‌‌‌‌مثابه نظامی فعال و پویا، نقشه ادبی خودآگاه کلان شهر و مکان فرهنگی، ساختار معینی است که زندگی روزانه انسان را دستخوش تغییر و تحول می‌‏کند. امروزه شهرها نه تنها از مرزهای جغرافیایی شناخته شده فراتر می‏روند، بلکه بیشتر در قالب ذهنی-کلامی طراحی می‏شوند. این مقاله بر روی شهرِ دوبلینِ جیمز جویس (1941-1882)، به مثابه تجسمی از اجزاء معماریِ ذهنیِ زبان در رمان اولیس (1922)، و برجِ مارتلو به مثابه نمادی تاریخی تمرکز کرده، و به تبیین تصویر هنرمندانه و زیبایی­شناسانه جویس از شهر، مکان­های دولتی و خصوصی، خیابان­ها، رستوران­ها، کافه­ها، بیمارستان­ها، و به طور کلی تفکرات و سنت­های شهروندانش می‏پردازد. در این راستا، با بهره‏گیری از نظریه جغرافیای-ذهنی و الگوی جغرافیای کلان شهریِ مرلین کاورلی نقشه ادبی و کلامی شهر دوبلین مورد کنکاش قرار می‏گیرد. ضمناً، این مقاله نشان می‏دهد که جویس چگونه تصاویر افراد، شهروندان، جامعه و زندگی شهری آنان را با تصاویر ذهنی، و نمادهای معماری، به خصوص معماری واقعی شهر از منظرِ تجربیات شخصیت‏های قصه‏اش از جمله لئوپولد بلوم، استیفن ددالوس و مالی بلوم را به هم پیوند می‏‏زند. از یک سو جغرافیای معین طبقات اجتماعی در دوبلین  با توجه به پراکندگی انواع خانه‏ها و ساکنین‏اش به آنها شکل داده و از آنها شکل می‏پذیرد، لذا معماری خانه‏ها و خیابان‏ها و نقشه معماری ذهنی ساکنین خانه‏ها با هم ارتباطی دو سویه وتفکیک ناپذیر برقرار می‏کنند. از سوی دیگر جغرافیایِ ذهنی شخصیت‏های رمان به عنوان پرسه‏زنانی روشنفکر و با‏بصیرت هنگامِ پرسه‏زنی یا قدم‏زنی در خیابان‏های مختلف دوبلین مورد بررسی قرار می‏گیرد. علاوه بر آن این مقاله با تمرکز بر نشانه‏های تاریخی-فرهنگیِ برجِ مارتلو نشان می‏دهد که چگونه جویس در رمانِ اولیس، لایه‏های معماریِ بیرونی مکان‏ها، به خصوص برجِ مارتلو، و لایه‏های درونی آنها شامل لایه‏های فرهنگی، هنری، اجتماعی-سیاسی و درون ذهنی شخصیت‏های رمان را از طریقِ گفتمان ذهنی-جغرافیایی، ارائه می‏کند. این دانش حاصل پرسه‏زنی و بیداری شخصیت‏ها در خیابان‏های دوبلین است. در واقع کنکاش در مکان به هر خواننده‏ای این فرصت را می‏دهد تا نه تنها تاریخ وفرهنگ هر شهر، بلکه ایده­آل‏ها، تفکرات، باورها، روش زندگی و هویت ساکنین آن را درک کند.}, keywords_fa = {‌جیمز جویس,دوبلین,جغرافیای‌ کلان‌‌‌شهری‌,‌پرسه‌‏زنی‌‌,‌نقشه‌ ذهنی-کلامی,‌برج‌ مارتلو‌}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99904.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99904_fa673469abb02cf7a732b032be0638cb.pdf} } @article { author = {Heidari, Adeleh and Dabaghi, Azizollah and Barati, Hossein}, title = {The Effect of Explicit and Implicit Instruction on Learning and Retention of Metaphor-based Economic Terms}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {117-146}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of explicit and implicit instruction on learning and retention of metaphor-based economic terms on the part of Iranian language learners of Economics. The participants were four intact parallel groups of 75 sophomores of Economics .Three groups were instructed through explicit instruction methods, that is, etymological elaboration, contextual definitions, and L1 translation, and one group through an implicit method of instruction. The results of the study indicated that in terms of learning, the participants in 'etymological elaboration' outperformed the other groups in the vocabulary test. They also showed that the participants in 'Contextual Definitions', 'Implicit Instruction' and 'Translation' groups did not perform significantly different from each other. Regarding retention, the test showed a significant difference between the means of the Etymological Elaboration Group, on one hand and Contextual Definition and Implicit Instruction groups, on the other hand. Similarly, the difference between the Implicit Instruction and Translation groups was statisticallysignificant. }, keywords = {explicit and implicit instruction,metaphor-based terms,etymological elaboration}, title_fa = {تدریس‌‌ صریح‌‌ و‌‌ ضمنی‌‌ واژگان‌‌ تخصصی‌ اقتصاد و تأثیر‌ آن‌ بر یادگیری‌‌ و ‌نگاهداشت‌‌ ذهنی‌}, abstract_fa = {مطالعه حاضر با الهام از زبان‌‌‌شناسی شناختی ‌و به‌‌ویژه نظریۀ‌ استعاره‌‌های مفهومی لیکاف و جانسون (1980)، تأثیر روش تفصیل ریشه‌‌ای‌ به عنوان یک روش تدریس صریح ‌که برگرفته از این مکتب است ‌را با روش‌های رایج دیگر تدریس واژگان تخصصی زبان انگلیسی با اهداف ویژه (اقتصاد) یعنی آموزش واژگان از طریق ارائۀ‌ معادل‌‌‌های فارسی، تعاریف انگلیسی و روش تدریس ضمنی را مقایسه کرد. یافته‌‌های پژوهش حاکی از برتری روش تفصیل ریشه‌‌ای‌ بر سایر روش‌ها و برتری تدریس صریح بر روش ضمنی است. }, keywords_fa = {تدریس‌ صریح,تدریس‌ ضمنی,نظریۀ‌ استعاره‌‌های‌ مفهومی,روش‌ تفصیل‌ ریشه‌‌‌ای.‌}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99901.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99901_61ca0b7394bcbc0a3c9af5c3e44b801b.pdf} } @article { author = {Fahimkalam, Mahboubeh}, title = {A psychological criticism on "Antichrista" by the Belgian contemporary author, AmélieNothomb, based on theories of Karen Horney}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {209-236}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Antichrista, a novel by AmélieNothomb, narrates distress and conflict of its characters. The author portrays the mental status of the characters such as shyness, self-effacement, dependency, lying, contempt and pride. Both succoring and Supremacist characters created by Nothomb in this novel are evocative of the personality types addressed by Horne in her psychological theories. Being one of the great theoreticians of psychoanalysis field, Karen Horney attached importance to social and cultural elements in formation of human character. She disagreed with Freudian views on psychoanalysis and finally presented an innovative approach to different behaviors associated with personality types. This article analyzes Antichristaby Amélie Nothomb based on Horny psychological theories.}, keywords = {psychological criticism,Horny,neurotic,contempt,other}, title_fa = {نقد روان‌‌شناختی‌ «آنته‌ کریستا»‌ ‌‌‌بر مبنای‌ نظریۀ‌ کارن‌ هورنای‌}, abstract_fa = {«آنته ‌‌‌‌کریستا»، اثر داستانی‌‌ املی‌‌ نوتومب، نویسندۀ معاصر بلژیکی، روایت پریشان‌‌‌‌‌حالی و تعارض شخصیت­های آن است. نوتومب در پرداخت شخصیت‌­های این اثر، حالات روحی آنان همچون خجالت، ترس از جمع، وابستگی، دروغگویی، حقارت و غرور را به تصویر می­کشد. دو شخصیت مهرطلب و برتری طلبی که نوتومب در این اثر خلق می­کند، تداعی‌‌‌کنندۀ تیپ­های شخصیتی است که هورنای در تئوری­های روان‌‌شناختی خود به آن­ها پرداخته است. کارن‌ هورنای، ‌‌یکی از تئوریسین­­های بزرگ عرصۀ روانکاوی، با اهمیت دادن به عوامل فرهنگی و اجتماعی در شکل­گیری ابعاد شخصیتی‌ انسان و نقض دیدگاه­‌های روانکاوی فروید، از رفتارهای متفاوت­ شخصیتی، رویکردی جدید و نوآورانه ارائه داده است. در این مقاله برآنیم تا این اثر نوتومب را با تکیه بر نظریه­های روانشناختی هورنای مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.                                                                                                                                                                                                                                                                                 }, keywords_fa = {نقد روان‌شناختی,هورنای,روان‌‌رنجور,حقارت,دیگری‌}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99919.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99919_07c49749d8dab835bc235e598572bea9.pdf} } @article { author = {Arfaizadeh, Farnaz and Ashrafi, Farnak}, title = {Water Reflection (Youth Water, Dirty Water, and Dying Water) In Three Works of Colette}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {29-46}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The study of images of four elements of water, wind, earth and fire has always been considered as the main themes of thematic criticism. Images of four- category elements especially image related to the element of water in imaginary (fantasy) world of Colette, as one of the leading French authors in 20th century, are observed, the most important of which can be referred to the youth water, dirty water and dying water. Do these images play an important role in a study of the literary world of this distinguished author from the perspective of thematic criticism?Is a study of images of these three waters (youth, dirty and dying waters) considered as a way to understand new concepts in Colette works? The aim of the research isthe analysis and interpretation of these images in three works of Colette: Sidonie Gabrielle Colette, Ivy Vines, and Unripe Wheat. The research paves the way for understanding the aforementioned three works, their themes, mental states and impacts of these images on the body and soul of the author.}, keywords = {Colette,Thematic Criticism,Sidonie Gabrielle Colette,Ivy Vines,Unripe Wheat}, title_fa = {بازتاب‌‌ آب‌ (آب جوانی، آب‌ ناپاک، آب محتضر) در سه‌‌‌ اثر ‌کولت}, abstract_fa = {بررسی تصاویر عناصر چهارگانه آب، باد، خاک و آتش همواره از درون‌مایه‌های ‌اصلی نقد مضمونی به شمار می‌رود. صور خیال عناصر چهارگانه خصوصاً تصویر مربوط به عنصر آب در دنیای خیالی کولت، یکی از نویسندگان زن فرانسوی مطرح قرن بیستم مشاهده می‌شود. تصاویر عنصر آب در شکلهای متفاوت و مختلفی در آثار این نویسنده به چشم می‌خورند که از آن جمله می‌توان به آب جوانی، آب ناپاک و آب محتضر اشاره کرد. آیا این صور خیال در بررسی دنیای ادبی این نویسنده از دیدگاه نقد مضمونی نقش مهمی را ایفا می‌کنند؟ آیا بررسی تصاویر این سه آب راهی است برای درک مفاهیمی جدید در آثار کولت؟ موضوع بحث مقاله حاضر تحلیل و تفسیر این تصاویر در سه اثر کولت، پیچک‌های تاک، سیدو و گندم نارس می‌باشد. سعی بر آن داریم تا با بررسی این صور خیال به درک هر چه بیشتر این سه اثر نامبرده، درونمایه‌‌ها، حالات روحی و تأثیرات این تصاویر بر روح و جان نویسنده بپردازیم.}, keywords_fa = {کولت,نقد مضمونی,سیدو,پیچک‌های تاک,گندم نارس}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99933.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99933_d98bef1cfb521ef3514669dd2d22cebd.pdf} } @article { author = {Noorollahi, Mohamad Reza and Ahmadzadeh, Sheedeh}, title = {Deconstructive Discourse in Their Eyes were Watching God}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {269-289}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present article studies the deconstructive discourse in Their Eyes were Watching God byZora NealeHurston, the first African-American female writer. Studies on some major Black feminist novels reveal that these women make discourse work against their oppression. A significant feature of African-American women’s discourse is the deconstruction of the logo-centric principles that for decades have deprived many minority groups of ‘voice’; therefore, to overthrow the logo-centric systematic, Black women in their discourse make use of elements that are negatively defined in that system by the dominant class. Of the major elements of this discourse, we can refer to: silence, violence, madness, lesbianism, irrationality, etc. As such, it is suggested that the discourse should be called ‘deconstructive discourse’. To demonstrate how Black women make strategic use of deconstructive discourse, Hurston’s Their Eyes Were Watching God is studied in detail. In this novel Janie’s final act of subversion is the murdering of her lover and at the same time her last husband which sets her free from all patriarchal restrictions and prescriptions. Her silence in her subsequent trial in front of an all-white and all-male jury implies the insignificance of the white patriarchy.The present research has been conducted using deconstruction especially through its denial of any center. }, keywords = {Deconstructive discourse,Logocentrism,African-American Literature,Zora Neale Hurston}, title_fa = {گفتمان‌ وا‌ساز‌ در‌ رمان‌‌‌‌‌ چشم‌‌هایشان ‌خدا‌ را ‌می‌‌نگریست}, abstract_fa = {مقالۀ پیش‌ رو به بررسی «گفتمان وا­ساز» در رمان ‌چشم‌‌هایشان‌ خدا را ‌می‌‌نگریست اثر زورا نیل هِرستون، نخستین رمان‌نویس زن آمریکایی‌‌ـ‌آفریقایی‌تبار می‌‌پردازد. مطالعات انجام‌‌شده بر روی برجسته‌ترین آثار فمینیستی سیاه‌پوستان آمریکا نشان می‌دهد که گفتمان وا­ساز ابزاری مؤثر در دست زنان سیاه‌پوست جهت مقابله با استثمارشان است. یکی از بارزترین ویژگی‌های این گفتمان نفی اصول نظام خرد‌ـ‌مرکز محور است‌ که‌ سال‌ها بسیاری از گروه‌های اقلیت را از داشتن صدایی مستقل محروم کرده بود. در گفتمان وا­ساز از عناصری استفاده می‌شود که توسط طبقۀ حاکم به‌صورت منفی تعریف شده و از آن‌ها برای انقیاد بخش‌هایی از اجتماع سود برده‌اند. از مهم‌ترین این عناصر می‌توان به سکوت، خشونت، جنون، هم‌‌جنس‌‌خواهی و ‌منطق‌‌ستیزی‌ اشاره‌ کرد. به همین سبب، نویسندگان مقاله این گفتمان را «گفتمان واساز» نامیده‌اند. به منظور نشان دادن چگونگی استفادۀ ابزاری زنان سیاه‌پوست از این گفتمان، رمان چشم‌هایشان خدا را می‌نگریست مورد تحلیل قرار می‌گیرد. در این اثر، بزرگ‌ترین اقدام‌ برانداز جِینی، قتل تی‌کیک، عاشق و آخرین همسر خود است که با آن جِینی به یک صدای مستقل و بی‌نیاز از مردان می‌رسد و در همین رابطه، سکوت جِینی به هنگام محاکمه توسط هیئت منصفه تماماً متشکل از مردان سفیدپوست اهمیت می‌یابد. این پژوهش با بهره‌گیری از واسازی و با تاکید بر ویژگی خرد‌ـ‌مرکز ‌محوری آن انجام شده است.}, keywords_fa = {گفتمان وا‌ساز,مرکز محوری,دوگانه‌های متضاد,زورا نیل هِرستون,چشم‌هایشان خدا را می‌نگریست}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99927.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99927_4b58d2d12764a6a853f9b9e92fdfa67d.pdf} } @article { author = {Atashbarab, Hamid-Reza}, title = {The Problematic Hero in Search of His Lost Authenticity}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {15-28}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {In realistic novels we come across characters that are committed to true, authentic values and principles. According to George Lukacs, who finds realism the cornerstone of literature and Lucien Goldmann, who derives directly from Lukacs and finds each and every work conformed with realism of great value, the problematic hero, is transcendentally homeless, unable to bring inner and outer reality, society and personality into a meaningful unity and seeks to transform the modern values and resurrect their lost authenticity. Goldmann, in order to illustrate a rigorous homology between structure in classical novel and the structure of exchange in market economics states that novel as a social product is shaped by social and cultural forces. Because the modern period is heavily influenced by capitalism, the values of capitalism are ingrained in modern works. A hero, who tries to search degradedly for authentic but inaccessible values in a degraded world, will eventually be doomed to failure. Dostoevsky’s The Gambler is in particular a clear example of the non-economic but value-based relation to money in the novel. The current article aims to shed more light on how the problematic heroes of The gambler, appear as sadistic and masochistic sellers and buyers; abandon the authentic values and turn money into the obsessive object of their interest.}, keywords = {Realistic novel,problematic hero,George Lukacs,Lucien Goldmann,Dostoevsky’s The Gambler}, title_fa = {قهرمان‌ چیستایی‌ در جست‌‌و‌جوی‌ خویش}, abstract_fa = {در رمان‌های رئالیستی با شخصیت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که به اصول و ارزش‌های راستین پایبندند. گئورگ لوکاچ، که با تکیه بر نظر انگلس‌ ادبیات رئالیستی را نمونه راستین و شالوده و سنگ‌بنای ادبیات می‌داند و لوسین گلدمن، که هر اثر سازگار با رئالیسم را اثری ارزشمند به‌شمار می‌آورد، این قهرمانانِ به‌اصطلاح چیستایی) پروبلماتیک( را افرادی بی‌آینده و معترض معرفی می‌کنند که ساز مخالف می‌زنند و در جهانی رو به ‌زوال و پر از تباهی، جویای ارزش‌های انسانی حقیقی هستند و می‌کوشند ارزش‌های مدرن را تغییر دهند و اصالت سابق را به آن‌ها بازگردانند. از طرفی به‌باور گلدمن بین وضعیت ارزش‌های اصیل در رمان و وضعیت ارزش‌های مصرفی در بازار مشابهتی دقیق وجود دارد: هردو، ارزش‌هایی ضمنی به‌حساب می‌آیند، چون زیرمجموعة ارزش مبادله‌ای هستند. قهرمانی که می‌کوشد در جهانی که ارزش‌های اصیل دست‌نایافتنی‌اند، در پی این ارزش‌ها باشد، توهماتی پیدا می‌کند که منجر به نابودی‌اش خواهدشد. قمارباز داستایِفسکی  مثال واضحی از جایگاه پول به‌عنوان معیاری برای ارزش‌ در ادبیات است. در مقالة حاضر برآنیم تا روشن سازیم چگونه قهرمانان چیستایی این اثر، به‌سان خریداران و فروشندگانی خودآزار و دیگرآزار، از ارزش‌های اصیل و راستین دور و به‌دنبال این غایت فتیشیستی روان می‌شوند و پول به مرکز توجه و وسواس آنها بدل می‌گردد. }, keywords_fa = {‌رمان رئالیستی,قهرمان چیستائی,شی‌ءوارگی,لوکاچ,گلدمن,قمارباز,داستایفسکی}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99908.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99908_45052913adefe919736f57fd4d6c6bbf.pdf} } @article { author = {Montakhabi Bakhtvar, Narges}, title = {Language, Ethics, and Identity in Postmodern Theater}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {245-268}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Ethics has undergone huge changes in postmodernism as many playwrights of the era have tried to capture the deep interconnection between language and subjectivity. The present essay is an attempt to unravel the new ethical dicta set forth on the American and British stage from the 1960s to 1980s. The critical framework for this study relies on Giorgio Agamben’s thought and philosophical oeuvre. Agamben’s ethical renovations happen at the close proximity of language, ontology, and politics. He firmly asserts that experiencing the matter and being of language can be considered as an ethical act that questions cultural clichés imposed by power. Postmodern theater has witnessed an unprecedented shift in the role of language; it has forced the audience to venture the theatrical experience in order to be at the margins of communication and speech. This process can be deemed as ethical from Agamben’s point of view as it entices the viewers to see beyond and through the capitalist and ideological workings. Through such a limit experience, theater can find its true stance as a site for communality. The ultimate purpose of this study is to put forward the mechanisms through which performance can become an ethical gesture by installing the awareness of the fact that liminality of language can in itself be a new form of subjectivity.   }, keywords = {Ethics,language,identity,Postmodern Theater,Power}, title_fa = {زبان، اخلاق‌ و هویت‌‌ در تئاتر‌ پسامدرن}, abstract_fa = {اخلاق در عصر پسامدرن دستخوش تغییرات عمده­ای در زمینه‌­ی‌ هویت شده است و تئاتر پسامدرن بستری مناسب برای به تصویر کشیدن و عرضه­ی رابطه­ی تنگاتنگ بین اخلاق، هویت و زبان بوده است. این مقاله بر آن است تا ابعاد جدیدی از اخلاق‌ و کنش اخلاقی را در تئاتر دهه­‌های شصت تا هشتاد آمریکا و انگلیس را مورد بررسی قرار دهد. چهارچوب نظری برای تحلیل و مطالعه­، فلسفه‌ی سیاسی جورجو آگامبن‌، متفکر معاصر ایتالیایی خواهد بود. علی‌رغم توجه و دلبستگی وصف‌ناپذیر آگامبن به ادبیات، هنر و نقد، به شعر و بوطیقا‌، تاکنون تلاش اندکی برای خوانش آثار ادبی و هنری با اسلوب نقادی وی انجام گرفته است. مقاله­ی حاضر ‌تلاش‌ دارد‌ بین هنر و تفکر آگامبن آشتی برقرار و زاویه‌ی نقد جدید و دست‌‌نخورده‌تری‌ به عرصه‌ی نقد معرفی کند. تفکر آگامبن، زبان، هستی‌­شناسی و سیاست را در کنار و مجاورت یکدیگر مورد مطالعه قرار می­دهد. او باور دارد تجربه­­ی حدود زبان، همان ماده­ی زبان، امری اخلاقی است که می­تواند هنجارها و کلیشه­های تحمیلی قدرت را به چالش بکشد. در این راستا، تئاتر پسامدرن انقلاب بزرگی را در نقش زبان شاهد بوده است. حال تماشاگران برای بودن در سرحد تعامل زبانی و گفتار پا به سالن اجرا می­گذارند. این روند را می­توان از منظر آگامبن، اخلاقی دانست که به واسطه­‌اش سرکوب و مراقبت همیشگی ولی نادیدنی و نهانی قدرت محکوم می‌‌شود. چنین است که تئاتر به جایگاه حقیقی‌­اش، یعنی تجربه­ای مشترک بین افراد، نایل می­شود. هدف نهایی این مقاله، نشان‌‌‌دادن اسبابی است که به واسطه­ آنها محدودیت‌­های زبان به کنش اخلاقی تبدیل می­شوند و هویتی متفاوت را رقم می­زنند.}, keywords_fa = {زبان,اخلاق,هویت,تئاتر پسامدرن,قدرت}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99923.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99923_efe55854988f410c014b79f3ee78aa87.pdf} } @article { author = {Baleghizadeh, Sasan and Yousefpouri Naeem, Mehrdad}, title = {A Terminological Approachin ESL/EFL Writing Instruction- Case Study of Clause-related Terms}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {47-68}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {From a linguistic perspective, one of the most challenging aspects of writing is sentence construction. While some sentences are made up of only a single clause, to be more effective in writing, authors often need to combine clauses together to make longer sentences, with the ultimate aim of writing a composition or a coherent text.Taking a terminological approach, the present study made an attempt to scrutinize a total of 23 grammatical terms often used to teach clauses in writing classes. For this purpose, a corpus of 14 grammar books was developed, and all the 23 terms were looked up and counted in the corpus. In addition, a test of grammatical terminology, made of the same target terms, was administered to 72 BA students of English language and literature at ShahidBeheshti University.Based on the frequency of the terms in the corpus (frequency counts), the results of the terminology test (student familiarity factor), and the analysis of the qualitative data obtained from both the meaning/usage of the terms and the interviews with students, the researchers came up with a modified network of grammatical terms used for teaching clauses, which, if used consistently, could minimize ambiguities and confusions over clause-related terms in ESL/EFL writing instruction.}, keywords = {clause,grammatical terminology,ESL/EFL writing,self-built corpus}, title_fa = {رویکرد اصطلاح‌‌شناسی ‌تخصصی‌ در آموزش مهارت ‌نگارش به زبان انگلیسی: مورد جمله‌‌واره‌‌ها}, abstract_fa = {از منظر زبان‌شناختی، یکی از چالش‌برانگیزترین جوانب مهارت نوشتن جمله‌بندی است. اگرچه برخی از جملات تنها از یک جمله‌واره تشکیل می‌شوند، نویسندگان، به منظور دست‌یابی به اثرگذاری بیشتر، اغلب جمله‌واره‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا در نهایت بتوانند متنی منسجم تولید کنند. با استفاده از رویکرد اصطلاح‌شناسی تخصصی، مقاله حاضر مجموعه‌ای متشکل از 23 اصطلاح تخصصی گرامری که به طور معمول در کلاس‌های آموزش مهارت نوشتن به کار گرفته می‌شوند را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهد. بدین منظور، پژوهشگران پیکرۀ زبانی حاوی 14 کتاب گرامر را بررسی کردند و تمامی 23 اصطلاح تخصصی انتخابی در این پیکره جستجو و شمارش شد. به‌علاوه، از 72 دانشجوی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه شهید بهشتی‌ آزمون اصطلاحات تخصصی (مبتنی بر اصطلاحات مورد مطالعه) بعمل آمد. براساس بسامد اصطلاحات در پیکرۀ زبانی، نتایج آزمون اصطلاحات تخصصی و تحلیل داده‌های کیفی که از معنی و کاربرد اصطلاحات و مصاحبه‌های انجام‌شده با دانشجویان بدست آمد، پژوهشگران شبکه‌ای اصلاح‌شده از اصطلاحات تخصصی گرامری برای تدریس جمله‌واره‌ها را ارائه کردند. در صورت بکارگیری یکپارچۀ این شبکۀ پیشنهادی، بسیاری از ابهامات و چالش‌های استفاده از اصطلاحات تخصصی گرامری برای تدریس جمله‌واره‌ها در آموزش مهارت نگارش به زبان انگلیسی مرتفع خواهد شد.}, keywords_fa = {جمله‌واره,اصطلاحات تخصصی گرامر,آموزش نگارش به زبان انگلیسی,پیکرۀ زبانی}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99936.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99936_8ff589928f7f25df2cdbba5184009170.pdf} } @article { author = {Ghazanfari, Nafiseh}, title = {Investigating comparison of Chinese and Persian consonant sounds}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {13}, number = {17}, pages = {195-208}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {In learning second language, the amount of similarity or difference between two language`s phonetic system, has an important effect on student`s learning. It is clear whatever the amount of similarity is more, learning for students will be easier and more difference will increase learning difficulties. This study, not only explains about consonant sound and phoneme system, but also checks the difference between Chinese and Persian consonant sounds from the perspective of place and manner of articulation, voiced and voiceless, aspirated and unaspirated. Meanwhile, an oral test is done to show the effect of difference between Chinese and Persian consonant sounds for learning Chinese consonant sounds by Iranian students which 45 students of ShahidBeheshti University participated in, they read all Chinese consonant sound, and then with checking recorded file, the number of students who pronounce correct or incorrect would be clear.  The result from oral test is a supplement for topics which is mentioned in theoretical foundation research study which shows that 10 Chinese consonant sounds have been pronounced correctly by the learners and 11 Chinese consonant sounds which are different with Persian consonant sounds pronounced incorrectly by the learners. Based on the result, with increasing the amount of difference between these two languages, the number of students who pronounce correct decreased. Also these results will prove that the hypothesis of this paper is correctly verified. }, keywords = {Consonant,Persian language,Chinese phonological system,oral test}, title_fa = {بررسی‌ ‌مقایسه‌‌‌ای‌‌ همخوان‌‌‌های‌‌ زبان ‌چینی ‌و‌ ‌فارسی}, abstract_fa = {در بحث آموزش زبان دوم، میزان شباهت یا تفاوت نظام آوایی دو زبان، در یادگیری آن توسط زبان‌آموزان تاثیر بسزایی دارد و بدیهی است هر چه میزان شباهت بیشتر باشد، یادگیری برای دانشجویان ساده‌‌‌‌تر خواهد بود و تفاوت بیشتر، دشواریهای آموزش را دوچندان می‌کند و آگاهی‌داشتن از این شباهت و تفاوت‌ها راه آموزش را هموارتر می‌کند. از این رو در این پژوهش علاوه‌بر ارائه توضیحاتی در مورد همخوان و نظام واجی، به‌تفصیل ‌به بررسی تفاوت همخوان‌های زبان چینی و فارسی از منظر جایگاه و شیوه تولید واکدار و بی‌واکی و دمیدگی و نادمیدگی پرداخته شده است. در ضمن، در پژوهش حاضر، یک تست شفاهی طراحی شده است برای نشان‌دادن تاثیر تفاوت همخوان‌های دو زبان چینی و فارسی در بحث یادگیری همخوان‌های زبان چینی توسط دانشجویان ایرانی که در این تست 45 نفر از دانشجویان رشته زبان چینی در مقطع لیسانس دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفته اند. تمامی همخوان‌های زبان چینی توسط دانشجویان خوانده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و با بررسی فایل صوتی ضبط شده، تعداد دانشجویانی که هر یک از همخوان‌ها را درست یا غلط تلفظ کرده‌اند مشخص می‌گردد. نتایج به‌دست آمده از تست شفاهی بعنوان مکملی بر مباحثی که در مبانی نظری پژوهش ارائه شده نشانگر آن است که 10 عدد از همخوان‌ها بدون هیچ اشتباهی توسط فراگیران زبان چینی تلفظ شده‌اند، و 11 عدد از همخوان‌ها که‌ با همخوان‌های زبان فارسی تفاوت داشته‌اند با ضریب خطاهای متفاوتی توسط فراگیران ‌تلفظ شده‌اند که این مسئله فرضیه‌ای را که در این پژوهش مطرح شده بود به درستی تایید می‌نماید.}, keywords_fa = {همخوان,زبان فارسی,نظام واجی,زبان چینی,تست شفاهی}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99916.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99916_d26ebd05abf01b2257221f45d1a56bf7.pdf} }