@article { author = {Bahrami, Kavah}, title = {A Contrastive Study of Complements in Persian and German Languages}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {55-70}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present paper is a contrastive analysis of complement clauses in Farsi and German. A complement clause is a type of subordinate clause.Depending on their degree of dependence on the verb, complement clauses in Farsi and German are of different types. This study makes an attempt to illustrate the various kinds of complement clauses and show their position with regard to the matrix clause. The results of this study answer in part the questions raised in this area with regard to learners of both languages.The results show that the position of the verb in complement clauses can bechanged in German; the subject of complement clauses can be omitted in Farsi; and the complementizer can be removed under certain conditions in both languages.}, keywords = {subject complement clause,object complement clause,complementizer,valence of the verb,German}, title_fa = {تحلیل‌‌ مقابله‌‌ای‌‌ بندهای‌ متممی‌ در زبان‌‌های‌ فارسی‌ و آلمانی}, abstract_fa = {مقاله حاضر به بررسی و تحلیل بندهای متممی در زبان­های فارسی و آلمانی می‌­پردازد. یکی از انواع بندهای پیرو که جزو وابسته­های فعل به شمار می­آید، بند متممی است. بند متممی در زبان‌­های فارسی و آلمانی بسته به نوع ظرفیت فعل جمله، انواعی دارد. در مقاله‌ پیش ‌رو سعی شده تا با ارائه نمونه­هایی، علاوه بر معرفی انواع بندهای متممی در زبان­های فارسی و آلمانی، جایگاه این گونه از بند متممی در مقایسه با بند اصلی نشان داده شود. نتایج این پژوهش می‌‌‌‌تواند به بخشی از پرسش­‌های مطرح درباره مشکلات زبان­‌آموزان‌ ایرانی و آلمانی در ساخت این‌‌‌‌گونه از بندها پاسخ دهد. از جمله نتایج این تحقیق می­توان به امکان تغییر جایگاه فعل در بندهای متممی در زبان آلمانی، امکان حذف فاعل در بندهای متممی در زبان فارسی و شرایط حذف حرف ربط در ساختار بندهای متممی در زبان­های فارسی و آلمانی اشاره کرد.}, keywords_fa = {subject complement clause,object complement clause,complementizer,valence of the verb,German}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99890.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99890_75800fefa58c1a2581f26d519de913b6.pdf} } @article { author = {Moradi, Maryam and Rahmani, Marzieh}, title = {A Study of interactional relationship between language and culture using language relativism hypothesis}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {237-258}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {It is more than one century that the issue of interactional relationship between language and culture has become the concern of scientists In many anthropologists’ opinions, Language is counted as an element among other elements in culture as socially acquired knowledge. Meanwhile, the transference of culture in learning the languages is effective and presence of a big extent of linguistic species depends on cultures’ existence as well. In each culture, there are thousands of symbolic artificial systems and all of them are such models of language reflecting its properties. On the other hand, language is a complete system that through utilizing its words and meaning is able to surround the culture with its all borders as well as the society with its all complexities within itself. In the present study, the relationship between language and culture in linguistic view as appeared mainly in the language relativism hypothesis is studied. In this paper, the authors’ aim is to describe and subsequently analyze the experts’ opinions in this field aiming to describe the relationship between language and culture in the form of different cognitive science approaches. The method used for this paper is library-oriented one. The study’s findings suggest that there is an interactional relationship between language and culture. On the one hand, language is the main instrument of culture and the necessary condition of it, on the other hand, it is considered as a part of the culture and cultural product. }, keywords = {Interactional relationship,language,Culture,hypothesis,human,society}, title_fa = {بررسی‌‌ رابطه‌‌‌ متقابل‌ زبان‌ و‌ فرهنگ‌‌ با‌ استفاده‌‌ از فرضیه‌‌‌ نسبیت‌‌ زبان‌‌‌‌‌شناختی‌}, abstract_fa = {بیش از یک سده است که مسئله­ی‌‌‌ رابطه­ی‌‌‌ متقابل زبان و فرهنگ اذهان بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول داشته­ است. زبان در نظر بسیاری از انسان­‌شناسان به‌‌‌مثابه عنصری در میان عنصرهای دیگر در حیطه­ی‌ تعریف فرهنگ و به‌‌‌‌عنوان دانشی به‌‌‌شمار می‌‌‌‌رود که «به طور اجتماعی کسب می­شود». از یک سو، انتقال فرهنگ در فراگیری زبان‌‌ها مؤثر و وجود گونه‌‌­های زبانی نیز تا حد زیادی به وجود فرهنگ‌­ها وابسته است. در هر فرهنگی هزاران نظام مصنوعی نشانه­ای وجود دارد و همه­ی آنها مدل‌­های بازتاب‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده زبان هستند. از سوی دیگر زبان جهان کاملی است که قادر است با واژگان و معانی خود، فرهنگ را با تمام مرزها و جامعه را با تمام پیچیدگی‌‌‌‌هایش در خود احاطه کند. در پژوهش پیش‌ رو، رابطه‌‌‌ی‌‌‌ فرهنگ و زبان از دیدگاه زبان‌‌‌‌‌شناختی که بطور عمده در فرضیه‌‌‌‌ی‌ نسبیت زبان‌‌‌‌‌‌شناختی تجلی یافته‌، مورد بررسی قرار گرفته است. نگارنده در این مقاله درصدد است تا با هدف توصیف رابطه‌‌‌ی‌‌ زبان و فرهنگ در قالب رویکردهای‌ علوم‌‌ شناختی‌ مختلف، به ارائه و متعاقباً ‌تحلیل و تبیین آراء صاحب‌‌‌‌‌‌‌‌‌نظران این‌ مهم بپردازد. روش این مقاله مطالعه‌ی‌‌‌‌‌‌ کتابخانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای‌ است. یافته‌‌‌‌‌‌های‌ مطالعه‌ حاکی‌ از آن‌‌‌‌‌ است که زبان و فرهنگ رابطه‌‌‌‌‌‌‌‌ی‌ متقابلی با یکدیگر دارند. از ‌یک سو زبان ابزار اصلی فرهنگ و شرط وجود فرهنگ است، از سویی دیگر جزئی از فرهنگ و محصول فرهنگ.}, keywords_fa = {Interactional relationship,language,Culture,hypothesis,human,society}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99884.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99884_a819aceb6e56bccf6f68156b087b1cd9.pdf} } @article { author = {TaghaviFardoud, Zahra}, title = {The Emergence of the Image and its Transfiguration on the Language in the Freudian Dream and the Bachelardian Reverie}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {71-83}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = { For Freud, the literary work is like a dream, a burst of the psyche of its author. Plunged into literary work, he discovers the internal knots concerning the author's past. He discovers in the afterlife of the second self the author who appears in the work, his true self that touches life in flesh and blood. Bachelardian psychoanalysis is linked not with unconsciousness but with the awakening, consciousness and psychic coherence of the dreamer who creates the work. Reverie gives the dreamer the possibility of producing the image in the moment. Thus, contrary to the petrified image of Freud represented in the dream, the Bachelardian image is dynamic, spontaneous, and cut off from the past. Since the images of reverie appear at the moment as they are, the word ontology finds its own meaning. Moreover, Bachelard's reference to psychoanalytic methods plays a large role in obtaining objective knowledge. In Bachelardian reverie, mind, consciousness and imagination are centered on the material world. This is the reason why the problem of Phenomenology is involved. The penetration into the center of the material world will activate the soul and heart of the artist, sending the images directly into his consciousness. Such a splendor of image in all its purity requires a subject that leaves presuppositions, entering by freedom of expression into a new world, and thus representing this novelty in a new verbal form. Undoubtedly, unexpected characteristics of the pure image have no meaning in psychoanalytic science which is in search of the repressed events of the past. The contradiction between the causality of the Freudian image and the ontology of the Bachelardian image requires different reading practices. Bachelard's method is based on a careful reading of the works, for identification with the creative reverie of the author at the moment when he created his work. The Freudian reader intends to unveil the work to discover the pass of its author.}, keywords = {Daydreaming,Ontology,causality,image,language,Gaston Bachelard,Sigmund Freud}, title_fa = {ظهور‌ تصویر‌ و تجلی‌ آن‌ بر‌ زبان‌ در رؤیای‌ فرویدی‌ و رؤیاپردازی‌ باشلاری‌}, abstract_fa = {برای فروید، اثر ادبی همانند رؤیا، نوعی پرتو‌افکنی از روان نویسنده‌‌اش است. او با کنکاش در اثر ادبی، عقده‌‌های درونی مربوط به زندگی پیشین نویسنده را کشف می‌‌کند و در ورای من دوم نویسنده که در اثر ظاهر می‌‌شود، من حقیقی او را که با پوست و گوشت و استخوان، زندگی را لمس می‌‌کند، درمی‌یابد. روانکاوی باشلار نه با ناخودآگاه، بلکه با بیداری، آگاهی وانسجام روانی شخص‌ خیال‌‌پردازی که دست به خلق اثر می‌‌زند، گره خورده است. رؤیاپردازی قابلیت تولید تصویر در لحظه را به شخص رؤیاپرداز می‌دهد. بنابراین، برخلاف تصویر ایستا و منجمد و گذشته‌‌‌‌‌ای فروید که در رؤیا به نمایش درمی‌آید، تصویر باشلار پویا، خودجوش و بریده ‌از گذشته است و از آنجا که تصاویر برخاسته از تخیل در لحظه و آنچنان‌که هستند، پدیدار می‌‌شوند، واژه‌‌ی هستی‌‌شناسی معنای خود را می‌‌یابد. از سوی دیگر، ارجاع گاستون باشلار به شیوه‌‌های روانکاوانه، نقش بسزایی در نیل به شناخت عینی دارد. باشلار، رؤیا‌پردازی را، معطوف‌‌شدن ذهن و آگاهی و تخیل به عالم ماده و امور دنیوی‌ می‌‌داند و در همین راستا مسئله‌‌ی پدیدارشناسی در بطن اندیشه‌‌‌ی ‌باشلار‌ می‌گنجد. نفوذ در مرکز عالم ماده، قلب و روح هنرمند را فعال می‌کند و تصاویر را مستقیما به آگاهی او ‌می‌فرستد. چنین درخشش تصویری ‌در بداعت تمام خود، سوژه‌ای را می‌طلبد که پیش‌فرض‌ها را کنار گذارد و به دنیای جدیدی ‌وارد شود تا با آزادی از زنجیرهای کلامی، این بداعت و این دنیای جدید را در اثر و در قالب کلامی جدیدی، به منصه‌‌ی ظهور بنشاند. بدون تردید، ویژگی غیرمنتظره‌ی تصویر ناب، در علم روانکاوی که همیشه دغدغه وقایع سرکوب‌شده‌ی گذشته را دارد، بی‌معنا است. تناقض میان بار علیتی تصویر فرویدی و بار هستی‌شناسانه‌ی تصویر باشلاری، شیوه‌های خوانشی متفاوتی را می‌طلبد. روش باشلار بر خوانش دقیق و مکرر آثار جهت همسوئی و یکی‌شدن با تخیل خلاق نویسنده در لحظه‌ای که اثر را خلق کرده، مبتنی است. خواننده‌ی فرویدی نیز درصدد واپس‌‌‌زدن حجاب اثر برمی‌‌آید، تا گذشته‌ی‌ خالق اثر را درک‌ کند.}, keywords_fa = {Daydreaming,Ontology,causality,image,language,Gaston Bachelard,Sigmund Freud}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99892.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99892_0038f179c882f3d9242a5734295a1caf.pdf} } @article { author = {Abaie, Andia}, title = {The New Narrative Approaches of Renewal in the Reprise d'Alain Robbe-Grillet}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {175-191}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Whilein 1981 Alain Robbe-Grillet announcedthathe no longer wanted to writenovels, hepublished one, La Reprise, on the eve of his 80 years (2001). The title of thisnovelisinspired by Kierkegaard, whosenovelistfollows the distinction betweenreminiscence or recollection and reprise: the first one is considered as a “backward remembering”, but “resumption is a forward remembering”. Throughvarious narrative means, such as diversification and variability of the discursive and narrative levels, Robbe-Grillet tries, with La Reprise, to destroy and renew the "new novel", in order to propose a novelthatis a “forward remembering”, and not a resumption oriented to his ancient works.  This article examines the process of writing by which the novelist, through an incessant resumption of the work of writing, wants to create a new workwith new roots and to prevent the book fromresting in a world alreadyknown.}, keywords = {La Reprise,AlainRobbe-Grillet,forward remembering,backward remembering}, title_fa = {بررسی‌‌‌ عناصر‌‌‌ و‌‌ شیوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های‌‌‌‌‌ نو‌ ‌داستانی‌‌‌ در‌‌‌ رمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌از‌‌‌‌‌سرگیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اثر‌ ‌‌‌‌‌آلن‌ رب‌‌‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گریه}, abstract_fa = {آلن‌ رب‌‌‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گریه‌‌در سال 1981 اعلام کرد‌ ‌‌‌دیگر قصد ندارد به‌ نگارش رمان‌ ‌ادامه‌ دهد ‌و‌ این در حالی بود که‌ او اندکی پیش از هشتاد سالگی خود (در سال 2001) رمانی به‌‌‌‌نام‌ ‌ازسرگیری را منتشر کرد. عنوان این رمان، ملهم از کی‌یرکگور است و رب-گریه در آن از تمایز میان به خاطر آوردن یا یادآوری و‌ از سرگیری پیروی کرده: مفهوم اول، در معنای «از سرگیری رو به عقب» درک می‌شد درحالی‌که «از سرگیری در معنای واقعی، یادآوری رو به جلو دانسته می‌شد.» رب-گریه از خلال روش‌های مختلف روایی همچون تنوع‌ و تغییر‌پذیری‌ سطوح گفتاری و روایی در صدد بود تا با ‌ از سرگیری، «رمان نو» را تخریب کرده و از نو بسازد و در نهایت رمانی را ارائه کند که «یادآوری رو به جلو» باشد و نه‌‌ تکرارِ‌ گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور آثار قدیمی. این مقاله به‌ بررسی فرآیند‌ نگارشی‌ای‌‌‌‌‌‌ می‌‌پردازد که این رمان‌‌‌نویس با آن و به‌‌‌‌مدد از سرگیری بی‌‌وقفه‌ی‌ کار نگارش، بر آن بوده تا اثر جدیدی را با ریشه‌های جدید بیافریند و از منزوی‌‌‌‌‌شدن کتاب در دنیایی که قبلاً دیده شده و یگانه است، جلوگیری کند.       }, keywords_fa = {La Reprise,AlainRobbe-Grillet,forward remembering,backward remembering}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99870.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99870_7d7257d445844455731f3d7c36373f51.pdf} } @article { author = {Ghassemi, Rouhollah}, title = {The role of play and linguistic games in Paludes and In search of lost time}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {193-211}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The game has always been a means for artists and authors to absorb, attract and entertain spectators and readers. Yet, when we speak of the novel, the literature and the literary creation, it takes another entirely new form. Indeed, it can be said that these tools as varied as different, can create a sense of comedy and joke in the text. Besides this comical and pleasant aspect the author will be able to enjoy all the features to say, in playful form, what he cannot express clearly in the text. Marcel Proust and André Gide, two of the pillars of French literature in the twentieth century, have made extensive use of this oblique shape so that we can find the track in their entire work. These last two have not only used the different aspects of the playful work but also in the description of the characters and scenes one can feel the weight of the game.}, keywords = {Gide,Proust,comic,joke,Irony}, title_fa = {بررسی‌ بازی‌‌های‌ زبانی‌ در دو‌ اثر‌ پالود و‌ در جستجوی زمان ازدست‌‌‌‌‌رفته}, abstract_fa = {برای هنرمندان و نویسندگان، بازی همواره‌ وسیله‌ و‌ ابزاری بوده است برای جلب و جذب تماشاگران و خوانندگان. اما آن زمان‌ که‌ سخن از رمان و ادبیات و آفرینش ادبی ‌به‌میان‌ می‌آید، این امر شکل و حالت جدید و متفاوتی به خود می‌گیرد. در حقیقت می‌توان گفت که این ابزارهای متفاوت و متنوّع می‌توانند برای سرگرم‌کردن خواننده و به‌‌وجود‌آوردن نوعی حس طنز و شوخی به‌‌شمار بیایند. علاوه‌ بر این جنبۀ‌ کمیک و طنز، نویسنده می‌تواند از این جنبه‌ها استفاده نماید تا به بهانۀ‌ شوخی و بازی‌، ناگفته‌هایی را بگوید و آنچه را که‌ نمی‌تواند به‌‌‌صراحت‌‌ بر زبان آورد‌ به‌‌‌‌شکلی غیر‌مستقیم بازگو نماید. مارسل پروست و آندره‌ ژید، این دو چهره بزرگ ادبیات فرانسه در قرن بیستم از این امکان به بهترین شکل بهره ‌گرفته‌اند و ردپای فعالیت‌های‌ مبتنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر ‌بازی را می‌‌توان‌ در جای‌‌جای متون‌ آنها‌ دید. این دو نه تنها از جنبۀ‌ زبانی‌ بازی را به‌‌خدمت‌ گرفته‌اند بلکه‌ در توصیف‌ صحنه‌‌ها و نیز توضیحاتی که در مورد رفتار شخصیت‌های داستان داده‌اند از این روش به‌‌خوبی بهره برده‌اند.}, keywords_fa = {Gide,Proust,comic,joke,Irony}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99875.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99875_c25a47ba7b9f517963d77c00c3ef5872.pdf} } @article { author = {Khodamoradi, Fatemeh}, title = {Friedrich Rückert: Form based or Meaning-based Translator}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {85-107}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Literary history has proved that a literary masterpiece transcends temporal and spatial boundaries through a fluent and good translation which has a secular significance. With the help of a good translation, a national literary work is regarded as a world literature, and the role of the translator in in making a literary work an international success is no less than  the creator of the work. The translator paves the way for international recognition of a work and introducing the works of different poets and authors to the readers all over the world.  Friedrich Rücker is one of the best-known German literary translators, who has always devoted himself to almost every Persian classical work in German, so many Persian poems were introduced into the world of German-language literature through his translations. The first section of the article presents an overview of the definition of the translation and the translation theories and in the second part, some of the Rückerts‘s translations of the poems of Sadi, Hafiz and Rumi are examined with regard to form and content. In this article it is determined whether the poetical abilities of Rückert had an influence on the translation and transmission of the meaning and content of the given poetry and whether Rückert, contributed to the worldwide fame of classical Persian works.}, keywords = {translation theory,Persian classical literature,Rückert,form and content translation}, title_fa = {فریدریش ‌‌‌روکرت: مترجم ‌صورت‌محور ‌یا معنا‌محور}, abstract_fa = {در ‌طول تاریخ‌ ادبیات ‌همواره شاهد آن بوده‌ایم­ ‌که یک شاهکار‌ ‌ملی ادبی‌ به مدد فرآیند ترجمۀ خوب، مرزهای‌ زمانی و ‌مکانی را درمی‌نوردد و ­شاهکاری ­جهانی ­می­شود. در جهانی‌‌شدن یک اثر ادبی نقش مترجم اگر در حد آفرینشگر اثر نباشد، کمتر از او نیست. مترجم با ترجمه‌‌ای سلیس و روان ‌بستر مناسب برای جهانی‌‌شدن یک اثر ادبی را مهیا و خوانندگان دیگر ملل را با آثار شاعران و نویسندگان جهان آشنا می­سازد. فریدریش روکرت ‌از ‌جمله شاعران و مترجمان بنام ‌آلمانی‌‌زبان‌ است که‌ توجهی ‌خاص به ادبیات شرق، بخصوص ادبیات ­کلاسیک فارسی، داشته است. روکرت ‌با ‌بهره­گیری از قریحه ‌و‌ ذوق ­ادبی و استعداد علمی ‌قسمت اعظمی از اشعار شاعران برجستۀ ادبیات­کلاسیک فارسی را به ادبیات جهان معرفی­ کرده و تلاش­هایش در گنجینۀ‌ ادبی زمان به یادگارمانده ­است. درخصوص فرایند ترجمۀ متون ادبی نظریه­‌ها و تئوری‌های متعددی مطرح شده­ ‌که ‌علی‌رغم ‌تفاوت در این نظریه­ها، مشترکات فراوانی بین آنها یافت می‌شود. بخش ‌اول این مقاله به تعریف ترجمه و نظریه‌های مطرح‌شدۀ ترجمۀ‌ متون ­ادبی ‌اختصاص یافته ­است. در بخش دوم، ترجمه­های روکرت از اشعار سعدی بطور اخص و اشعار حافظ و مولانا (بصورت موردی) به لحاظ محتوای پیام (افزایش،­کاهش یا ­تغییر در پیام) و ساختار ­پیام ‌از ‌منظر ترجمۀ ‌معنامحور و صورت‌محور بررسی می­شود. با عنایت به‌ ‌اینکه روکرت مترجم، شرق‌شناس و شاعری تواناست ‌و ترجمه­هایش ‌به‌‌لحاظ ­رسایی در نقل معنا و مضامین شعری از اهمیت خاصی برخوردارند، نویسنده در پی ­پاسخ این پرسش است: آیا روکرت به‌خاطر ‌قریحۀ شاعری و توانایی در حوزۀ ادبیات با روش "طبیعی‌سازی" و ­استفاده از الگوهای کاربردی زبان مقصد به بر­گردان‌ ‌و ‌بازسرایی اشعار فارسی در قالب زبان آلمانی پرداخته تا ترجمه­هایش فارغ از بافت ­کلامی، برگردان روح و جوهرۀ کلام شعرای ادبیات­ کلاسیک ‌ایران‌ باشد.}, keywords_fa = {translation theory,Persian classical literature,Rückert,form and content translation}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99894.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99894_4bd794799354374ee8664a5069497d99.pdf} } @article { author = {Aleshafiee, Seyedeh Roghayeh}, title = {A Deleuzian Study of Subject, Time and Philosophy of Living in Slaughterhouse-Five as a Text of Becoming}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {15-30}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {The present research attempts to accomplish a re-reading of the novel Slaughterhouse-Five by Kurt Vonnegut, specifically in the light of Gilles Deleuze’s theoretical frame of mind centralized on the notion of ‘becoming’. This central idea of becoming versus being grounds Deleuze’s philosophical and critical approach toward every phenomenon, and particularly, discourse such as art, philosophy and literature. Like other post-structuralists, Deleuze believes that the major problem with the traditional Western thought since the time of Plato has been the essentiality of transcendentalism and concludes that this needs to be subverted. He accomplishes his theory by verifying the necessity of overcoming Platonism and thus, authorizing becoming. In fact, by deviating from an established origin or transcendental universe we ground the thought on the immanence of becoming. In this view, everything is just flowing in the flux of becoming-life. From Deleuze’s viewpoint, philosophy, literature and science are the powers of becoming by entailing new non-actualized possibilities. Accordingly, the present research reads through the lines of Slaughterhouse-Five as a text of becoming opposed to verisimilitude. This study tries to show the dominance of Deleuzean thought through the investigation of elements like form, the episodic narrative, the split time and psyches of characters, as well as the absence of causal relation between events. Thus, it is found that under the light of Deleuze’s notion of minor literature, Slaughterhouse-Five brings various forms of becoming in play to liberate text, thought, philosophy, history and life itself from the pre-determined images and definitions in order to show how the writer tried to cope with the traumatic memory of war and massacre by experiencing different forms of becoming and re-narrating war events from different perspectives.}, keywords = {neurosis,post-war literature,Becoming,schizophrenia,transcendentalism,territorialization and deterritorialization}, title_fa = {صیرورتِ‌‌‌‌ دلوزیِ‌‌‌ سوژه‌،‌ زمان‌‌ و فلسفه‌‌ حیات‌‌ در‌ رمان‌‌ سلّاخ‌‌خانه‌ شماره‌ پنج‌‌ اثر‌ کرث‌ ونه‌گات‌}, abstract_fa = {اگرچه تاکنون روایات، تحلیل‌ها و خوانش‌های‌‌‌ ‌بی‌شماری از اثرات جنگ بر جامعه ‌و هویت آمریکایی‌‒ به‌‌طور خاص‒ ‌‌انجام‌ ‌گرفته‌اند اما این فاجعۀ‌‌‌‌ انسانی فرهنگی هرگز اهمیت سترگ خود را از دست نداده و روایات کوچک و بزرگ آن هماره برای خوانش مجدد گسترده‌‌‌اند. مقالۀ‌ پیش‌ ‌‌‌رو ‌با اذعان به اهم موتیف‌‌ها و مواضع چالش‌‌‌‌برانگیز مطرح‌‌‌شده در رمان ‌پسا‌مدرن ‌سلاّخ‌خانه شماره پنج، ‌نظر به اینکه یکی از بحث‌برانگیزترین‌ آثار ‌در ادبیات پسا-جنگی‌ است، ذره‌‌‌‌‌‌بین کنکاش خود را بر نقطۀ‌ پیوند پدیده جنگ به ‌فلسفه و نگرش حیات ‌‌متمرکز می‌کند. بدیهی است که رمان ونه‌‌گات مانند سایر تولیدات ادبی پس از جنگ جهانی دوم بیش از همه مورد خوانش‌های روایی‌-‌ساختاری، روانکاوی و تاریخی قرار گرفته چنانکه عمدتاً تحت عنوان ‌روایت ‌چشمگیری از تأثیرات روان‌‌‌‌‌‌آسیب پدیدۀ‌‌ جنگ بر ابعاد گونه‌‌‌‌گون حیات فردی، سیاسی،‌‌ ‌اجتماعی و فرهنگی دوران پسا‌مدرن شناخته ‌شده‌ است. آنچه ‌در این مجال مورد بررسی نویسندۀ‌ مقاله‌ واقع شده ‌رویکرد رادیکال اثر نه ‌تنها در ساختار روایی داستان بلکه بالاخص در موضع فلسفی آن است چنانکه ساختارشکنی روایی تنها معبری است که داستان از گذار آن ‌زندگی را در کلام دلوزی‌ می‌‌فلسفد. چالشی که مقالۀ‌ حاضر در پی‌ پاسخ‌‌ آن ‌‌است در وهله‌ نخست علت و اهمیت روایت نامتعارف وقایع داستان است که همواره در هزارتوی هذیان‌‌گونه‌‌ای از خاطره، وهم و واقعیت تاریخی در نوسان است. همچنین، مقاله می‌کوشد پاسخی برای این مهم بیابد که چگونه خاطرات روان‌‌‌‌آسیب [نا]قهرمان داستان در نحلۀ‌ فلسفه مجال بهبود یافته و از این گذار امکان بازنویسی حقیقت‌ خلل‌ناپذیر تاریخی‌‌ای‌ را ممکن می‌سازد. نوشتار حاضر، در پی پاسخگویی به چالش‌های مطرح خود، رویکرد روایی متن را در تعامل و همپوشانی مستقیم‌ با نگرش فلسفی ژیل دلوزِ پساساختارگرا دانسته و نشان می‌دهد که روایت ونه‌‌گات از جنگ و مسائل و مصائب پیرامون آن نه تنها بازنمایی واقع‌گرایانه‌ای‌ ‌از یک حقیقت تاریخی نیست ‌بلکه درست یک تمرین ادبی-فلسفی با محوریت مفهوم صیرورت یا همان‌ شدن ‌است. در نهایت، با تحلیل سیاق‌ روایی‌ و نظری منحصر به فرد متن در امحاء مفاهیم پیش‌فرضِ پیشا-تاریخی از گذار نفی اصالت‌گرایی، ساختار زدائی، قلمروزدایی و قلمروزایی‌ دلوزی بر قدرت داستان در خلق و باز‌تولید مفاهیمی چون خاطره، تاریخ و زمان صحه‌ می‌گذارد. }, keywords_fa = {neurosis,post-war literature,Becoming,schizophrenia,transcendentalism,territorialization and deterritorialization}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99858.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99858_c50368b6c5fc322748108482e40330f8.pdf} } @article { author = {keramat, maral and sokhanvar, jalal}, title = {A Comparative Study of Intuition of Essence in HusaynIbn Mansur al-Hallaj’s and Ralph Waldo Emerson’s Outlook in the Light of Plato’s Idealism}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {213-235}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {Emerson’s Transcendentalism, in which both humanity and the cosmos participate, shares the manifestation of Over Soul in Hallaj’s union with Absolute. Meanwhile, the meditation of Plato’s cosmology and spiritual knowledge resulted in the contemplation of Essence and the relations of being so that one might be able to grasp the intuitive knowledge of Absolute Essence. The intuition of Essence uncovers the truth of beings and directed our attention to the fundamental Essence. Besides, Plato’s definition of Absolute in terms of the theory of Form and Idea opens a way to the universal acceptance of Mysticism by its followers. In order to grasp an intuitive knowledge of Essence, it is required to find a shared language among different cultures. This research is started by stating the fact that Plato’s Good within the framework of Gnostic Idealism will lead us towards the shared language. Then, it is mentioned that a comparative study of Hallaj’s and Emerson’s outlook reveals that these two mystics have marvelous similarities whereas they have different language, culture and religious sect. Indeed, their platonic Gnosticism is shadowed by Plato’s Idealism.}, keywords = {transcendentalism,mysticism,Gnosticism/Spiritual Knowledge,Intuition of Essence,Form/Idea}, title_fa = {بررسی‌ تطبیقی‌‌‌ مفهوم‌ شهو‌د‌‌ ذات‌ در دیدگاه‌‌ حسین‌‏‏بن منصور‌ حلّاج و‌ رالف والدو امرسون در پرتو‏ ایده‏‌‌‌آلیسم‌‌ افلاطون}, abstract_fa = {فلسفه استعلایی امرسون، که در آن هستی و بشریت دخیل هستند، با تجلّی «اَبَر روح» و مضمون وحدت با ذات مطلق در انأالحق حلّاج همسو ‌است. علاوه بر این، اندیشه هستی‌شناسی و لاهوت‌گرایی افلاطون، تأمّل عمیق ذات و ارتباطات هستی را به گونه‌ای ایجاب می‌کند که شخص قادر به شهود ذات مطلق باشد؛ شهود ذاتی که ‌حقیقت موجودات ملبّس به هستی را آشکار ساخته و توجّه ما را به ذات بنیادین معطوف می‌نماید. در عین حال، تعریف افلاطون از مطلق، برحسب تئوری فرم و مُثُل، راه را برای پذیرش جهانی تصوّف توسط پیروان آن می‌‌گشاید. برای درک شهود ذاتی نیاز مبرمی به یافتن زبان مشترک (زبان فطرت) میان فرهنگ‏های گوناگون احساس می شود. تحقیق حاضر با اعتقاد به اینکه خیر افلاطونی در قالب ایده‌آلیسم عرفانی وصول به چنین زبان مشترکی را محقّق ‌می‌سازد، کار خود را آغاز نمود. سپس در یک بررسی تطبیقی‌ آرای حلّاج و امرسون مشاهده‌ شد که این دو صوفی با وجود تفاوت‏های زبانی، فرهنگی و فرقه‏ای‌ به علّت تفکّر آرمان‌گرایانه مشابهت‌‏های حیرت انگیزی دارند که نشانگر پیوند عمیق‌ فکری- فلسفی ایشان است و این دو از طریق لاهوت‌‏گرایی افلاطونی در مسلک عرفانی به هم پیوند ‌می‏یابند و همدل می‏شوند.}, keywords_fa = {transcendentalism,mysticism,Gnosticism/Spiritual Knowledge,Intuition of Essence,Form/Idea}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99879.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99879_7b0dfc523193647129fdcb1f0d1542ca.pdf} } @article { author = {Samadi, Ahmad Reza and Nojoumian, Amir Ali}, title = {The Process of Identity Subjection in some of Donald Barthelme’s Short Stories}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {131-151}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {This article attempts to analyze the concept of identity in some of Donald Barthelme’s short stories. In order to get to this objective, Louis Althusser’s views of ISAs (Ideological State Apparatuses), interpellation and ideology have been utilized in displaying their impact on shaping one’s identity. Identity works as ideology does and through the ISAs like family, religion, politics, educational systems and media, it is formed and constructed. The impact of media, education and army that form the system of values and ideas, are depicted in Barthelme’s short stories. The present study, first introduces Donald Barthelme, then various views on identity are discussed. Later, Althusser’s views on the concept of ideology are introduced and lastly, the analysis of Barthelme’s short stories provides the influence of ideology in the formation of one’s identity as a subject. This study concentrates on various forms of authority that prevail the society through the dominant ideology and then the construction of identity under these conditions is discussed.}, keywords = {Identity – Subject,Donald Barthelme – Ideology- Louis Althusser,ISAs}, title_fa = {فرایند‌‌ تجلی‌‌ هویت‌‌ در چند داستا‌ن‌‌ کوتاه‌‌ بارتلمی‌}, abstract_fa = {مراد از نگارش مقاله حاضر بررسی سوژه‌سازی هویت در چند داستان کوتاه دانلد بارتلمی است. برای نیل به این منظور، از رویکرد لویی آلتوسر به مفهوم ایدئولوژی در تحلیل اشکال ایدئولوژی و شکل ‌گیری هویت سود جسته‌ایم. هویت به مثابه ایدئولوژی عمل می‌کند و از طریق ابزارهای ایدئولوژیکی حکومت همچون‌ خانواده، دین، سیاست، نهادهای آموزشی (مدرسه و دانشگاه) و رسانه که مخلوق ایدئولوژی هستند، شکل می‌گیرد. تاثیر رسانه، تحصیل و ارتش که نظام عقیدتی و ارزشی را شکل می‌دهند، در داستان‌های کوتاه بارتلمی به‌خوبی ترسیم شده است. مقاله حاضر، در ابتدا به معرفی دانلد بارتلمی می‌پردازد. سپس دیدگاه‌های مربوط به هویت بیان می‌گردند. آنگاه، مفهوم سوژه‌سازی در ایدئولوژی از دیدگاه آلتوسر ارایه می‌گردد که در نهایت با بررسی داستان‌های کوتاه بارتلمی، تاثیر ایدئولوژی در خلق سوژه و هویت شخص مورد مطالعه قرار می‌گیرد. مقاله بر آن است تا با تمرکز بر اشکال مختلف اعمال سلطه از طریق ایدئولوژی طبقه حاکم، به ابعاد پیدایش هویت در شرایط مختلف بپردازد و پیامدهای نفوذ ایدئولوژی در ذهن افراد جامعه را تفسیر کند.}, keywords_fa = {Identity – Subject,Donald Barthelme – Ideology- Louis Althusser,ISAs}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99853.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99853_439acd7fd187dee27ccd63e095884f58.pdf} } @article { author = {Afghari, Samaneh and Ouliaeinia, Helen}, title = {The Instructional Efficacy of Socratic Seminar for Cultivating Critical Thinking in Literature Students}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {31-53}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {This study aimed to investigate the impact of Socratic seminar on cultivating critical thinking as a resource for improving Iranian senior literature students learning of literature and the extent to which this alternative method enjoys appreciation on the part of literature teachers and students. For this purpose, from a target population of 128 BA English literature students studying at Sobh-e-Sadegh Institute of Higher Education, a sample of 40 senior students, both male and female, were selected, purposive sampling. The participants were 20 to 30. They were randomly assigned into two groups, namely control and experimental, 20 each. The California Critical Thinking Skills Test (Facione&Facione 1990) was used as a pretest prior the treatment to specify the participants’ critical thinking skills in both groups. At the end of the treatment which lasted ten sessions, the same test was given to the participants in both groups. The findings reported the positive impact of Socratic seminar on critical thinking skills; additionally, the qualitatively obtained data from an open-ended questionnaire and an interview of the seminar teacher yielded credible evidence of the preference of the novel method over the traditional one. Indubitably, the findings have significant implications for literature professors and students.}, keywords = {Critical Thinking,Socratic Seminar,Learners’ Attitude,and Teachers’ Attitude}, title_fa = {تأثیر‌‌‌ آموزشی‌‌‌ سمینار ‌‌سقراطی‌‌‌ در پرورش‌‌ تفکر‌‌ انتقادی‌ ‌دانشجویان‌ ‌‌ادبیات‌}, abstract_fa = {اهداف‌‌ این‌ ‌پژوهش‌‌‌ بررسی‌‌ تأثیر‌ سمینار سقراطی‌‌‌ در ایجاد تفکر‌ انتقادی‌‌ به‌‌‌عنوان‌ منبعی‌‌ برای‌‌‌‌ بهبود یادگیری‌ ادبیات در دانشجویان‌‌ ادبیات‌ سال ‌‌آخر‌ ایران‌ بود و همچنین‌ بررسی‌ اینکه‌ تا چه ‌حد این روش‌ جایگزین، از رضایت معلمان‌ و دانشجویان ادبیات‌ برخوردار بوده‌ است. برای این منظور، از 128 دانشجوی‌‌ ‌کارشناسی‌‌ ادبیات‌‌ انگلیسی‌‌ مشغول به تحصیل در موسسه آموزش‌ عالی صبح‌ صادق، یک نمونۀ‌‌40 نفری از دانشجویان سال آخر، مذکر و ‌مونث، با نمونه‌‌‌گیری هدف‌‌مند انتخاب شد. سن ‌‌شرکت‌‌‌کنندگان ‌بین 20 تا 30 سال بود. آن‌ها به‌‌طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند، یعنی گروه کنترل و آزمایشی، که هر‌ ‌کدام‌ شامل 20 نفر بود. آزمون مهارت تفکر انتقادی‌ کالیفرنیا‌ ‌(فاسیون و فاسیون 1990) به‌‌عنوان یک پیش‌‌‌‌‌‌‌‌آزمون‌ استفاده شد تا مهارت تفکر انتقادی‌ شرکت‌‌‌‌‌کنندگان را در هر دو گروه مشخص کند. ‌‌در پایان آزمایش که ده جلسه به طول انجامید، همان آزمون به شرکت‌‌‌‌‌کنندگان در هر دو گروه داده شد. یافته‌‌‌های ‌‌پژوهش حاکی‌ از تأثیر مثبت‌ سمینار سقراطی‌ بر مهارت‌ تفکر‌ انتقادی بود؛ علاوه‌‌ بر این، اطلاعات کیفیِ‌‌ به‌‌‌‌‌دست‌‌‌‌‌‌آمده‌ از پرسشنامۀ ‌‌‌تشریحی و مصاحبه‌ از معلم سمینار شواهد معتبری از رجحان روش‌ بدیع‌‌ بر روش‌ سنتی‌‌ به‌‌‌همراه‌ داشت. امید است ‌‌یافته‌‌‌‌‌‌ها دارای پیامدهای مهمی برای استادان‌ ادبیات و دانشجویان‌ باشد. }, keywords_fa = {Critical Thinking,Socratic Seminar,Learners’ Attitude,and Teachers’ Attitude}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99887.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99887_38f9418bf862713c3ae105af9f0183ea.pdf} } @article { author = {Shojaee, Mohsen}, title = {Common Errors in the Speech of Iranian Students of Russian Language:A Study of intercultural incompatibilities}, journal = {Critical Language and Literary studies}, volume = {12}, number = {16}, pages = {155-176}, year = {2016}, publisher = {Shahid Beheshti University}, issn = {20087330}, eissn = {25887068}, doi = {}, abstract = {On the bases of errors in the speech of Iranian students of Russian language gathered by the author, intercultural incompatibilities which cause such errors aredemonstrated.Despite the fact that the statements including errors, are grammatically correct, they are either “nonnormative” or “inappropriate”. Pointing to the statements being “nonnormative” and “inappropriate” the author uses the criterion of different “distribution” rules among different languages. The article concludes that in teaching Russian language to Iranian students ignoring cultural aspects of the language, The teachers will contribute to the stability of demonstrated errors in the speech of their students.}, keywords = {Lingual-cultural errors,Culture in teaching Russian language,Russian as a foreign language,Teaching Russian language in Iran}, title_fa = {توصیف‌‌‌‌ خطاهای‌‌ رایج‌ در گفتار‌ روسیِ‌ دانشجویان‌ ایرانی از دید ناهمگونی‌‌های‌ میان‌‌فرهنگی‌ (طرح‌ مسئله)}, abstract_fa = {بر ‌پایه­ی‌ تحلیل خطاهای موجود در گفتار روسیِ دانشجویان ایرانی که نویسنده گردآوری کرده است، نشان داده می‌شود که ناهمگونی‌­های میان‌­فرهنگی علّت بروز این خطاها بوده­اند. بر این نکته تأکید می­‌شود که با وجود صحّت دستوریِ آن دسته از گفته­‌های تولیدیِ دانشجویان که دارای خطاهای یادشده بوده­اند، این گفته‌­ها یا «ناهنجارمند»­اند، یا «نابه­جا». ملاک­‌های مشخصی برای هنجارمند بودن/نبودن و نیز به­جا بودن/‌‌نبودن یک گفته ارائه شده است. در کنار اشاره به «ناهنجارمندی» و «نابه­جاییِ» گفته­های دارای خطا، معیار «توزیع» (بسامد) نیز برای تحلیل این خطاها به کار گرفته شده است. این مفاهیم یک به یک توضیح داده می­شوند و سپس در دسته­بندیِ خطاها مورد استفاده قرار می­گیرند. در پایان نتیجه‌‌گیری شده است که در آموزش زبان روسی به دانشجویان ایرانی نادیده­گرفتنِ جنبه­های زبانی‌-‌‌فرهنگی به ماندگاریِ خطاهای نشان‌­داده‌­شده خواهد انجامید.}, keywords_fa = {Lingual-cultural errors,Culture in teaching Russian language,Russian as a foreign language,Teaching Russian language in Iran}, url = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99865.html}, eprint = {https://clls.sbu.ac.ir/article_99865_a37551aea4559e0330598bb794ceb5ff.pdf} }