Critical Language and Literary Studies
تاثیر سازه ی استعداد با نقش تعدیل گر جنسیت بر نمرات ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان

شکوه رشوند سمیاری؛ مجید قربانی

دوره 16، شماره 23 ، مهر 1398، ، صفحه 141-164

https://doi.org/10.29252/clls.16.23.141

چکیده
   در این تحقیق تعداد ۳۶۶ نفر (۱۴۸ خانم و ۲۱۸ آقا) که در دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران شرق مشغول به تحصیل می باشند، شرکت کردند. آزمون استعداد یابی لاما از شرکت کنندگان اخذ گردید  و میزان یادگیری ساختار، واژگان و درک مطلب دانشجویان بر اساس نمرات پایان ترم آنها بررسی شد. برای تحلیل داده ها، ابتدا از اس پی اس اس و در مرحله ی بعد از ...  بیشتر

نقش عوامل بیولوژیک و عامل انگیزه در یادگیری زبان خارجی

کاوه بهرامی

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392

چکیده
  مقاله پیش‌رو به بررسی ارتباط و تاثیر عوامل بیولوژیک (در اینجا: سن و جنسیت) و عامل انگیزه در روند یادگیری زبان خارجی می‌پردازد. در این مقاله سعی می‌شود، با استناد به تحقیقات به‌عمل آمده از سوی ریمر (2006) و اشمنک (2002) نشان داده شود که عوامل دخیل در شکل دهی به تفاوت‌های فردی ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند و با تاثیرپذیرفتن از یکدیگر می‌توانند ...  بیشتر

بررسی بحران هویّت در رمان دلبند اثر تونی موریسون

محمد رضا نوراللهی؛ شیده احمدزاده

دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1391

چکیده
  مقاله‌ی پیش رو حاصل پژوهشی در رمان دلبند اثر تونی موریسون است که با هدف بررسی ماهیّت بحران و تجزیه و تحلیل راه‌کارهای ارائه شده از سوی روشنفکران‌ فمینیستی سیاه‌پوستان آمریکا انجام شده است. راه‌کارهای ارائه شده عمدتاً مبتنی‌بر دگرشالوده‌سازی اصول نظام خرد ـ مرکز محوری هستند، نظامی که هسته‌ی اصلی تفکر روشنفکری را تشکیل داده و ...  بیشتر

خوانش داستان "گزارش گیری" اثر سونتاگ بر اساس نظرات ایریگاری

نگار شریف؛ شیده احمد زاده

دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1390

چکیده
  جنبه‌هایی از تجربه‌ی شخصی که در آثار ادبی می‌آیند را می‌توان به عنوان بازتاب هویت فردی و اجتماعی شخصیت‌ها مورد بررسی قرار داد. فمینیسم پساساختارگرا که نقد بر اساس روانکاوی سنتی را به دلیل تعریف هویتی منفعل و وابسته از زنانگی نقد می‌کند، آن را گفتمانی مردسالارانه می‌داند که همواره جنسیت زنانه را با فقدان مرتبط دانسته‌است. توجه ...  بیشتر