شکوه رشوند سمیاری؛ مجید قربانی
چکیده
هدف از این پژوهش اعتبار سنجی پرسشنامه جدید ۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری زبان انگلیسی بوده است. در این تحقیق از طرح پیمایشی به شیوه ی الگوی معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تعداد ۵۹۹ نفر (۳۰۸ نفر دانشجوی خانم و ۲۹۱ نفر دانشجوی آقا) در سطح پیش متوسطه و رده سنی ۲۵-۱۸سال ...
بیشتر
هدف از این پژوهش اعتبار سنجی پرسشنامه جدید ۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم بعنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر یادگیری زبان انگلیسی بوده است. در این تحقیق از طرح پیمایشی به شیوه ی الگوی معادلات ساختاری از نوع تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تعداد ۵۹۹ نفر (۳۰۸ نفر دانشجوی خانم و ۲۹۱ نفر دانشجوی آقا) در سطح پیش متوسطه و رده سنی ۲۵-۱۸سال که در دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران شرق در رشته های مختلف تحصیلی مشغول به تحصیل می باشند، در این پژوهش شرکت کردند. از آنجائیکه هدف از این تحقیق اعتبار سنجی پرسشنامه انگیزه بود، پرسشنامه جدید و بازنگری شده ۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم مربوط به تیموری (۲۰۱۷) و پاپی و همکاران (۲۰۱۹) بر اساس نظریه خود ناهمسانی هیگینز (۱۹۸۷) به شرکت کنندگان داده شد. برای تحلیل داده ها، ابتدا از نرم افزار آماری اس پی اس اس و در مرحله ی بعد از نرم افزار آماری آموس استفاده شد. تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از الگوی معادلات ساختاری جهت اعتبار سنجی پرسشنامه فوق (شامل ۴ مولفه) استفاده گردید. نتایج نشان داد که پرسشنامه جدید۴ عاملی سیستم خود انگیزشی زبان دوم قابل قبول بوده و از برازش نسبتا مناسبی برخوردار است. پایایی و روایی مدل نیز رضایتبخش بود. در حقیقت پرسشنامه ۴ عاملی فوق برازش مناسبی را نشان داد. کاربرد آموزشی و پیشنهاداتی بمنظور تحقیقات آتی نیز ارائه گردید.