محمد اکبری بورنگ؛ سیدعلی حسینی؛ زینب قوامی راد
دوره 11، شماره 15 ، آبان 1394، ، صفحه 1-19
چکیده
چکیدهراهبردهای یادگیری عملکردهای خاصی هستند که استفاده از آنها از سوی فرد، فرآیند یادگیری را آسانتر، سریعتر و مؤثرتر میکند و انتقال یادگیری را به موقعیتهای جدید ممکن میسازد. هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی عمومی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند برحسب جنسیت، بومی - غیربومی ...
بیشتر
چکیدهراهبردهای یادگیری عملکردهای خاصی هستند که استفاده از آنها از سوی فرد، فرآیند یادگیری را آسانتر، سریعتر و مؤثرتر میکند و انتقال یادگیری را به موقعیتهای جدید ممکن میسازد. هدف پژوهش حاضر بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی عمومی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه بیرجند برحسب جنسیت، بومی - غیربومی و محل سکونت بود. جامعه آماری عبارت بود از 4125 نفر که بر اساس جدول مورگان و به شیوهی خوشهای تصادفی تعداد 351 نفر انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش، پرسشنامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد و نگرش نسبت به یادگیری زبان انگلیسی گاردنر بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون T مستقل استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد راهبردهای حافظه، فرآیند جبرانی، راهبردهای کلی زبان (05/0 P<) و فرآیند فراشناختی و نگرش به زبان برحسب بومی- غیربومی متفاوت میباشد (01/0 P<) و در بررسی راهبردهای یادگیری و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی برحسب جنسیت و محل سکونت تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج پژوهش و نقش تفاوتهای فردی یادگیرندگان ازجمله بومی- غیربومی بودن در یادگیری زبان انگلیسی برگزاری کارگاههایی جهت ارتقای کیفیت تحصیلی دانشجویان و افزایش توان یادگیری آنان در درس زبان ضروری مینماید.