Critical Language and Literary Studies
تأثیرنقشه‌ی ذهنی بر یادگیری واژگان متون داستانی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارت‌های زبانی کودکان و نوجوانان ایرانی فرانسه‌آموز

سپیده کریمی حیدری؛ لیلا شوبیری؛ حمیدرضا شعیری؛ کریم حیاتی آشتیانی

دوره 20، شماره 31 ، بهمن 1402، ، صفحه 235-261

https://doi.org/10.48308/clls.2023.233607.1217

چکیده
  یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزه‌ی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوه‌های آموزشی پشت سر گذاشته‌اند، امروزه ساده‌ و سودمند‌تر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری مؤثر قلمداد می‌شود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه نقشه‌ی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارت‌های ...  بیشتر

بررسی تاثیر حافظه کوتاه مدت بر توانایی یادگیری واژگان زبان انگلیسی فراگیران فارسی زبان از طریق تلفن همراه

سعید خزایی؛ محمدرضا عابدی؛ غلامرضا زارعی؛ احمدرضا لطفی

دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی اثر حافظه کوتاه مدت بر روی توانایی یادگیری واژگان فراگیران فارسی زبان از طریق تلفن همراه انجام شد. بدین منظور 164 نفر از زبان آموزان از رده سنی بین 18 تا 23 سال انتخاب شدند. برای اطمینان از هم سطح بودن مهارت زبانی آنها آزمون تعیین سطح مهارت زبان برگزار شد و فراگیران با استفاده از آزمونهای حافظه کوتاه مدت بصری و کلامی ...  بیشتر