Critical Language and Literary Studies
1. زبان، اخلاق‌ و هویت‌‌ در تئاتر‌ پسامدرن

نرگس منتخبی‌‌ بخت‌ور

دوره 13، شماره 17 ، آبان 1395، ، صفحه 245-268

چکیده
  اخلاق در عصر پسامدرن دستخوش تغییرات عمده­ای در زمینه‌­ی‌ هویت شده است و تئاتر پسامدرن بستری مناسب برای به تصویر کشیدن و عرضه­ی رابطه­ی تنگاتنگ بین اخلاق، هویت و زبان بوده است. این مقاله بر آن است تا ابعاد جدیدی از اخلاق‌ و کنش اخلاقی را در تئاتر دهه­‌های شصت تا هشتاد آمریکا و انگلیس را مورد بررسی قرار دهد. چهارچوب نظری برای تحلیل ...  بیشتر

2. بررسی‌‌ رابطه‌‌‌ متقابل‌ زبان‌ و‌ فرهنگ‌‌ با‌ استفاده‌‌ از فرضیه‌‌‌ نسبیت‌‌ زبان‌‌‌‌‌شناختی‌

مریم مرادی؛ مرضیه رحمانی

دوره 12، شماره 16 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 237-258

چکیده
  بیش از یک سده است که مسئله­ی‌‌‌ رابطه­ی‌‌‌ متقابل زبان و فرهنگ اذهان بسیاری از دانشمندان را به خود مشغول داشته­ است. زبان در نظر بسیاری از انسان­‌شناسان به‌‌‌مثابه عنصری در میان عنصرهای دیگر در حیطه­ی‌ تعریف فرهنگ و به‌‌‌‌عنوان دانشی به‌‌‌شمار می‌‌‌‌رود که «به طور اجتماعی کسب می­شود». از یک سو، انتقال فرهنگ در فراگیری ...  بیشتر

3. تئاتر ناکارآی ریچارد فورمن از منظر بالقوگی جورجو آگامبن

نرگس منتخبی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1393

چکیده
  این مقاله جستاری است بر نقش زبان در تئاتر ریچارد فورمن از زاویه­ی «کودکی» و «بالقوگی» در اندیشه­ی سیاستی جورجو آگامبن. زبانی که فورمن در اجراهایش برای بازیگران به ارمغان می­آورد، مقابل ارجاع و دلالت به دنیای پیرامون می­ایستد و آن چه را که تجربه­ناپذیر و بیان­نشدنی است به صحنه می­کشد. هر آنچه بازیگران از آن سخن می­رانند، یا به عبارت ...  بیشتر

4. وابستگی متقابل قدرت و استعاره: رویکردی فوکویی- دریدایی

شهرام ولیدی؛ کیان سهیل

دوره 3، شماره 1 ، اسفند 1389

چکیده
  از دیدگاه فوکو، می توان قدرت و دانش را همانند دانست. از سویی، دانش سبب به وجود آمدن قدرت می شود و از دیگر سو قدرت، دانش می آفریند، آن را کنترل می نماید و در باز تولید و گردش زنجیروار آن سهم بسزایی ایفاء می کند. نمی توان بدون بهره گیری از اندیشیدن و زبان، دانش به وجود آورد و یا آن را انتقال داد؛ در نتیجه دانش نمی تواند به هیچوجه خود را از ...  بیشتر