Critical Language and Literary Studies
1. از انزوا تا ادغام: نقش دیگری در بازیابی هویت سوژه ی اقلیت قومی در امضاء جمع کن اثر زیدی اسمیت

دکتر کیهان بهمنی؛ Maryam Shokouhi

دوره 17، شماره 25 ، پاییز و زمستان 1399، ، صفحه 45-73

http://dx.doi.org/10.52547/clls.17.25.45

چکیده
  این مقاله با بکارگیری رویکرد التقاطی اخلاقی-اجتماعی-فرهنگی به واکاوی نقش دیگری در فرایند فرهیزش[1] برای سوژه ی اقلیت در جامعه ی چندفرهنگی انگلستان به شکل نمود یافته در رمان امضاء جمع‌کن (2002) می پردازد. تنوع نژادی، فرهنگی و مذهبی اغلب سوژه ی اقلیت را با گسست بین-فردی مواجه میکند که مانع ارتباط مناسب او با اطرافیان و زندگی در زمان حال ...  بیشتر

2. واکاوی مفهوم «کازموپسیس» با رویکرد پیرونیستی در رمان پایان راه اثر جان بارت

جلال سخنور؛ زهرا بردباری؛ سیدوحید ابطحی

دوره 17، شماره 24 ، بهار و تابستان 1399، ، صفحه 15-38

http://dx.doi.org/10.29252/clls.17.24.15

چکیده
  جان بارت را می­توان احیا گر فلسفه پیرونیسم در حیطه ادبیات پسامدرن آمریکا در قرن بیستم دانست. او با خلق شخصیت­های پیرونیستی به انتقاد از نظام ارزشی در آمریکا پرداخته و اساسا زندگی بی مایه و پوچ انسان را در قرن بیستم دست مایه اثر خویش قرار می­ دهد. پایان راه نمونه ای است موفق از استحاله مفهوم قهرمان به ضد قهرمان که در آن شخصیت­ها ...  بیشتر

3. چشم طوفان: پوچی هویتی و شناختی سوژه پساانسانی در داستان‌های علمی-تخیلی سایبرپانک

حسین محسنی؛ کیان سهیل

دوره 16، شماره 22 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 77-98

http://dx.doi.org/10.29252/clls.16.22.77

چکیده
  گونه ادبی سایبرپانک یکی از متاخرترین گونه‌های داستان‌نویسی علمی‌-تخیلی است که در آن شخصیت‌ها در فضاهای شهری قرار می‌گیرند که غرق در پیشرفت‌های سایبرنتیکی و رایانه‌ای آینده‌نگر هستند. مطالعه حاضر بر آن است که به پاسخی برای این پرسش برسد: در شرایطی که ارزش‌ها و تصاویر سطحی تنها نمود‌های بارز در دنیای سایبرپانک است، تعریف و شناخت ...  بیشتر

4. آفرینش هنرمند مهاجر در فضای هیبریدی: تعامل نشانه های فرهنگی

هدا شب رنگ

دوره 16، شماره 22 ، بهار و تابستان 1398، ، صفحه 99-118

http://dx.doi.org/10.29252/clls.16.22.99

چکیده
  تجربه مهاجرت با نوعی تنش یا تناقض همراه است، مهاجر همواره با دستور/ خواسته ای دوگانه و متناقض رو به رو است. میزبان در آن واحد از مهاجر می خواهد هم با فرهنگ میزبان همانند و همسو شود و هم حدی از تفاوت را حفظ کند که این عمل منجر به ایجاد "پارادوکس همانندی و تفاوت" می شود. بدین صورت مهاجر در موقعیتی ناممکن قرار  می گیرد: از سویی، باید فعالانه ...  بیشتر

5. دوگانۀ‌ هویت/غیریت و بازتعریف نوع ادبی حماسه

دومینیک کارنوی-ترابی؛ منیره اکبرپوران

دوره 13، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1395، ، صفحه 79-99

چکیده
  تصویرشناسی به‌‌‌‌‌عنوان گرایشی در ادبیات تطبیقی که به مطالعۀ‌‌ تصاویر و بازنمایی­های بیگانه («دیگری») در یک اثر ادبی یا یک ادبیات می‌پردازد می‌تواند با نوع ادبی حماسه مناسبتی ویژه داشته باشد؛ چرا که‌ ‌تنها در این نوع ادبی بازنمایی دیگری الزاماً با طرد، هراس و تحقیری مبالغه‌آمیز همراه است و در سه‌گانۀ‌ بیگانه‌‌‌هراسی، بیگانه‌دوستی ...  بیشتر

6. زبان، اخلاق‌ و هویت‌‌ در تئاتر‌ پسامدرن

نرگس منتخبی‌‌ بخت‌ور

دوره 13، شماره 17 ، پاییز و زمستان 1395، ، صفحه 245-268

چکیده
  اخلاق در عصر پسامدرن دستخوش تغییرات عمده­ای در زمینه‌­ی‌ هویت شده است و تئاتر پسامدرن بستری مناسب برای به تصویر کشیدن و عرضه­ی رابطه­ی تنگاتنگ بین اخلاق، هویت و زبان بوده است. این مقاله بر آن است تا ابعاد جدیدی از اخلاق‌ و کنش اخلاقی را در تئاتر دهه­‌های شصت تا هشتاد آمریکا و انگلیس را مورد بررسی قرار دهد. چهارچوب نظری برای تحلیل ...  بیشتر

7. هویت و مهاجرت از دیدگاه میلان کوندرا

مریم ساسان

دوره 7، شماره 1 ، بهار و تابستان 1393

چکیده
  چکیده  کوندرا در رمان هایش دنیایی ترسیم می کند سرشار از تفکر و پرسش. این تفکرات همواره پیرامون انسان و هستی او و به نوعی سرگشتگی و سختی بودن در این جهان شکل گرفته اند. در این مقاله نگاهی داریم به مضامینی که در آثار کوندرا از رمانی به رمان دیگر تکرار می شوند، تا مشخصات و ویژگی های بارز رمان های او را برجسته سازیم. مفاهیم هویت و مهاجرت ...  بیشتر

8. جامعه ناممکن و بازگشت امر سیاسی در رمان بهشت (1997) اثر تونی موریسون

عرفان رجبی؛ جلال سخنور

دوره 6، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1392

چکیده
  با توجه به موقعیت آفریقایی ـ آمریکایی‌ها در جامعه آمریکا، مسئله هویت در ادبیات آفریقایی ـ آمریکایی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی(و شاید هم بزرگترین دغدغه) نویسندگان، شاعران و نمایشنامه‌نویسان آفریقایی ـ آمریکایی بوده است. در این میان، تونی موریسون در مقام نویسنده آفریقایی ـ آمریکایی زن ازرابطه تعین بین فرهنگ غالب و مغلوب فراتر ...  بیشتر

9. آگاهی دوگانه: بحران دنیای استعماری

الهه قره سوفلو؛ میر محمد خادم نبی

دوره 5، شماره 2 ، بهار و تابستان 1392

چکیده
  فیلیپ مایکل اونداتیه یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ضداستعماری در دوران معاصر است. رمان‌های این نویسنده اغلب به زندگی مظلومان و استعمارزدگانی می‌پردازد که از فقدان یا آشفتگی هویت رنج می‌برند. تحقیق حاضر تلاشی‌است در راستای خوانش رمان‌های انداتیه با عناوین در پوست شیر و روح آنیل در چارچوب نظریه‌های فانون و دوبوآ در باب آگاهی دوگانه. ...  بیشتر

10. بازروایی هویت از طریق تاریخ: خوانش پساساختارگرایانه‌ی‌ رمان مامبو جامبو اثر ایشمائیل رید

بختیار سجادی؛ سمیه قربانی

دوره 5، شماره 1 ، پاییز و زمستان 1391

چکیده
  فلسفه‌ی پسامدرنیستی تاریخ با زیر سوال بردن پیش‌فرض‌های اساسی فلسفه‌های روشنگری و مدرنیستی که در طول سده‌های متمادی به عنوان دیدگاه غالب و تعریف کننده تاریخ و مفهوم و کارکرد آن در حوزه علوم انسانی تلقی می‌شد، سعی در ارائه‌ی رویکردی جدید به مسئله‌ی تاریخ با تأکید بر هستی‌شناسی آن دارد. در این میان می‌توان به فلسفه پساساختارگرایانه‌ی ...  بیشتر

11. خوانش داستان "گزارش گیری" اثر سونتاگ بر اساس نظرات ایریگاری

نگار شریف؛ شیده احمد زاده

دوره 3، شماره 2 ، بهار و تابستان 1390

چکیده
  جنبه‌هایی از تجربه‌ی شخصی که در آثار ادبی می‌آیند را می‌توان به عنوان بازتاب هویت فردی و اجتماعی شخصیت‌ها مورد بررسی قرار داد. فمینیسم پساساختارگرا که نقد بر اساس روانکاوی سنتی را به دلیل تعریف هویتی منفعل و وابسته از زنانگی نقد می‌کند، آن را گفتمانی مردسالارانه می‌داند که همواره جنسیت زنانه را با فقدان مرتبط دانسته‌است. توجه ...  بیشتر

12. زندگیهای دیگر آندره برینک: روایتی از هویت آفریکانرها در آفریقای جنوبی پساآپارتاید

زکریا بزدوده؛ امیرعلی نجومیان

دوره 3، شماره 2 ، بهار و تابستان 1390

چکیده
  ادبیات پساآپارتایدی آفریقای ‌جنوبی، که به زعم بعضی از نظریه‌پردازان شاخه‌ای از ادبیات پسااستعمارگری است، جایگاه خاصی در مطالعات هویت دارد زیرا با تغییر از نظام آپارتایدی به پساآپارتاید، همان‌گونه که فرانتس فانون باور دارد، گونه‌ای از انسان (آفریکانرهای سفیدپوست) جای خود را به گونه‌ای دیگر (بومیان سیاه پوست) داده‌است. این تغییر، ...  بیشتر

13. استحاله‌ی شخصیت در نمایشنامه‌ی آدم آدم است

محمد حسین حدادی

دوره 1، شماره 2 ، بهار و تابستان 1388

چکیده
  نمایشنامه‌ی آدم آدم است نتیجه‌ی نگرش برتولت برشت به ایدئولوژی مارکسیسم در اواسط دهه‌ی بیست قرن بیستم است و در راستای مجاب کردن تماشاگر به لزوم تغییر جامعه بر اساس این مکتب قرار دارد. برشت در نمایشنامه‌ی خود مسخ و استحاله‌ی شخصیتی را که قادر به گفتن نه نیست، به تصویر کشیده است، فرآیندی که در نهایت منجر به این می‌شود که او هویت سابق ...  بیشتر