Critical Language and Literary Studies
گذار از وحشتِ مرگ به عنوانِ دیگری به واسطه زبان زنانه؛ مطالعه‌ای از بالکن اثر ژنه

بهاره سقازاده؛ بهمن نامور مطلق

دوره 18، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 265-291

https://doi.org/10.52547/clls.18.27.265

چکیده
  پژوهش حاضر، با کمک گرفتن از آرای فمنیست‌های فرانسوی —ژولیا کریستوا و هلن سیکسو— و همچنین موریس بلانشو سعی در واکاوی «زنانگی» و ارتباطش با «مرگ» در نمایشنامه بالکن دارد. این دو مفهوم در تاریخ اندیشه نرینه-منطق-محور غربی همواره به عنوان «دیگری» طرد شده‌اند. به اعتقاد هلن سیکسو ریشه این طردشدگی در مورد زنان، برمی‌گرد ...  بیشتر

از لاهور تا نیویورک: در جست‌وجوی «فضای‌ سوم» در رمان‌ بنیادگرای‌ ناراضی‌ ‌

مسعود فرهمندفر؛ غیاث الدین علیزاده

دوره 16، شماره 23 ، مهر 1398، ، صفحه 250-266

https://doi.org/10.29252/clls.16.23.250

چکیده
  واقعۀ‌ 11 سپتامبر بهانه‌ای‌ به‌ دست‌ نو‌‌‌‌‌‌امپریالیسم‌ امریکایی‌ داد تا زیر لوای‌ جنگ علیه‌ تروریسم‌، گفتمان‌ اسلام‌ هراسی‌ را تبلیغ‌ کند. این‌ واقعه‌ بر ادبیات‌ هم‌ تأثیر گذاشت‌ و نویسندگان‌ بسیاری‌ بر آن‌ شدند تا به «دیگری‌سازیِ» مسلمانان‌ و در کل‌ مردمان‌ خاورمیانه‌ در روایت‌های‌ غربی‌ پاسخ‌ دهند. ...  بیشتر

استعمار نوین آمریکا و دیگرستیزی: هویت "دشمن دوست‌نما" در رمان‌های دربِ پلکان اثر لری مور و زن بالای پلکان اثرکلر مسود

فاطمه برناکی؛ جواد یعقوبی درابی

دوره 15، شماره 21 ، آبان 1397، ، صفحه 33-56

چکیده
   مضمون استعمار و جلوه‌های آن از دیرباز در آثار ادبی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته است. با گذر از دوران استعمار، بررسی جایگاه هویت دیگر نژادها در قرن 21 میلادی در کشور آمریکا، نمایانگر جلوه‌های اجتماعی و سیاسی عصر حاضر خواهد بود. مقاله‌ حاضر خوانشی سیاسی-اجتماعی است بر جایگاه شخصیت‌های سایر نژادها و مسلمانان در رمان‌های «دربِ پلکان» ...  بیشتر

جایگاهِ شکسپیر در فلسفه ی لویناس

مهرداد بیدگلی؛ شمس الدین رویانیان

دوره 15، شماره 21 ، آبان 1397، ، صفحه 57-96

چکیده
  امانوئل لویناس، فیلسوف دیر آشنای قرن بیستم، در فلسفه‌پردازی خود، قبل از رونمایی از ایده­های نوین در سال 1961، متاثر از هنر بود. نه تنها هنر، بلکه به­طورِ پارادوکس گونه­ای ادبیات و ادیبانِ بزرگ جهان نیز وی را تحت تأثیر قرار داده بودند. درواقع متفکرانی نظیر داستایوفسکی، گوگول، سروانتس، و چهره­های بزرگ ادبیات­ ملل مختلف، خواه آگاهانه ...  بیشتر

دنیای پیش و پساآخرالزمانیِ مارگارت اتوود: تجلّیِ سوژه‌ی لویناسی در ساحتِ دیگری

نگار منفرد سعید؛ زکریا بزدوده؛ سیروس امیری

دوره 14، شماره 18 ، شهریور 1396، ، صفحه 235-259

چکیده
  در این تحقیق کوشش شده است رمان­های سه­گانه­ی مدادم، اثر مارگارت اتوود با اخلاقیات لویناس مورد واکاوی قرار داده شود. با اخلاقیات لویناس که شامل کلیدواژه­های دیگری، سوژه­شدگی، تروما، و مسئولیت است پلی به دنیای آخرالزمانی اتوود زده شده است تا ثابت شود چگونه شخصیت­های این آثار سوژه­های مسئولِ لویناسی هستند. بازماندگان بعد از پایان ...  بیشتر

دوگانۀ‌ هویت/غیریت و بازتعریف نوع ادبی حماسه

دومینیک کارنوی-ترابی؛ منیره اکبرپوران

دوره 13، شماره 17 ، آبان 1395، ، صفحه 79-99

چکیده
  تصویرشناسی به‌‌‌‌‌عنوان گرایشی در ادبیات تطبیقی که به مطالعۀ‌‌ تصاویر و بازنمایی­های بیگانه («دیگری») در یک اثر ادبی یا یک ادبیات می‌پردازد می‌تواند با نوع ادبی حماسه مناسبتی ویژه داشته باشد؛ چرا که‌ ‌تنها در این نوع ادبی بازنمایی دیگری الزاماً با طرد، هراس و تحقیری مبالغه‌آمیز همراه است و در سه‌گانۀ‌ بیگانه‌‌‌هراسی، بیگانه‌دوستی ...  بیشتر

خوانش پسا استعماری از رمان مردم جولای اثر نادین گردیمر

مینو جوان مولایی؛ رضا یاوریان

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392

چکیده
  این مقاله رمان مردم جولای اثر نادین گوردیمر را در پرتو نظریات هومی بابا مانند پیوند بودگی ، محاکات و در آستانه بودن بررسی می‌کند. او تقابل‌های دو گانه استعمارگر و استعمار شده، سفید و سیاه، خود و دیگری و تعریف غرب از هویت که بر پایه تقابل‌های دوگانه شکل گرفته‌اند را واسازی می‌کند. چنین تفکری بطور مطلق هویت خود را برتر و هویت دیگری ...  بیشتر

دوره پسا آپارتاید و باز تعریف «دیگری» به مثابه عنصر پی افزود «خود» در رمان پیکاپ، اثر نادین گوردیمر

انسیه درزی نژاد

دوره 5، شماره 2 ، شهریور 1392

چکیده
  نادین گوردیمر نویسنده معاصر و سفید پوست آفریقای جنوبی یکی از پرچمداران ادبیات ضدآپارتاید بشمار می‌آید. آثار او به دو دسته تقسیم می‌شوند که گروه اول در زمان سلطه آپارتاید و گروه دوم پس از آن نگاشته شده‌اند. رمان پیکاپ (2001) در گروه دوم جای می‌گیرد. مقاله حاضر این رمان را به عنوان بازتاب جامعه آفریقای جنوبی در دوره پس از آپارتاید مورد ...  بیشتر

نظم‌های سه‌گانه‌ی لاکان در نمایشنامه‌ی سیر طولانی روز در شب اثر یوجین اونیل

سیما فرشید؛ بیتا دارابی

دوره 5، شماره 1 ، اسفند 1391

چکیده
  ژاک لاکان، روانکاو مشهور فرانسوی معتقد است که روان انسان براساس الگویی سه‌گانه (خیالی، نمادین و واقع) شکل می‌گیرد که با تجزیه و تحلیل آن می‌توان به شکل‌گیری ضمیر ناخودآگاه و همچنین تفسیر کنش و واکنش‌های آدمیان پرداخت. او همچنین بر این باور است که شکل‌گیری سه نظم «خیالی»، «نمادین» و «واقع» در ضمیر ناخود آگاه بسیار متاثر از نقش و ...  بیشتر

تلاقی موتیف افق و تبعید در آثار ژان ـ ماری گوستاو لوکلزیو

علی عباسی؛ سمانه طغیانی‌ریزی

دوره 5، شماره 1 ، اسفند 1391

چکیده
  در آثار لوکلزیو درونمایه‌ی تبعید و افقهای جدید به شکل مستقیم با هم مربوط هستند. همچنان که در نظریه میشکل کولو موتیف تبعید به موتیف افق نزدیک می‌شود در آثار لوکلوزیو نیز مفهوم عبور از افق ـ مرز وجود دارد و می‌توان بازنمودهای آن مثل جابجایی، مهاجرت، تبعید و کوچ را مشاهده کرد. مفهومی که به زایش نوعی تمایل به مهاجرت در زمان و مکان منجر ...  بیشتر

زن سیکسویی در داستان مداوای بی بی هالدر اثر جومپا لاهیری

علیرضا فرحبخش؛ شبنم بزرگی

دوره 4، شماره 2 ، مرداد 1391

چکیده
  الن سیکسو برای خلق گونه ای مستقل از پساساختارگرایی فمینیسم، اجزایی از تفکر فروید و لکان را اقتباس کرد و به تکمیل آنها پرداخت. او که به امکان دگرگونی نظم نمادین پدرسالار خوشبین است، زن را به دریافت تازه ای از خود می رساند و به معانی و ارزش-های زنانه ی متفاوتی قطعیت می بخشد. سیکسو به بازنگری وجوه به خصوصی از مناسبات قدرت در جامعه می اندیشد. ...  بیشتر

در انتظار بربرها «دیگری» از نوع دیگر

هاله رفیع

دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1388

چکیده
  مقاله ی حاضر با این پیش فرض آغاز می شود که فلسفه ی غرب همواره با گفتمان تقابلی سخن گفته است. در این گفتمان تقابلی، خودی و دیگری، به خصوص در نقد پسااستعماری، جایگاه ویژه ای دارند. خودی، در عین تمایل به حفظ برتری، دائم در پی نزدیک شدن به دیگری است، اگرچه که این حرکت به سوی دیگری هرگز پایانی ندارد و «دیگری» برای ابد غیر قابل دسترس باقی می ...  بیشتر