Critical Language and Literary Studies
گذار از وحشتِ مرگ به عنوانِ دیگری به واسطه زبان زنانه؛ مطالعه‌ای از بالکن اثر ژنه

بهاره سقازاده؛ بهمن نامور مطلق

دوره 18، شماره 27 ، اسفند 1400، ، صفحه 265-291

https://doi.org/10.52547/clls.18.27.265

چکیده
  پژوهش حاضر، با کمک گرفتن از آرای فمنیست‌های فرانسوی —ژولیا کریستوا و هلن سیکسو— و همچنین موریس بلانشو سعی در واکاوی «زنانگی» و ارتباطش با «مرگ» در نمایشنامه بالکن دارد. این دو مفهوم در تاریخ اندیشه نرینه-منطق-محور غربی همواره به عنوان «دیگری» طرد شده‌اند. به اعتقاد هلن سیکسو ریشه این طردشدگی در مورد زنان، برمی‌گرد ...  بیشتر

درد و رنج و ناخشنودی انسان از شرایط زندگی در آ ثار بوریس ویان

شادی خلیقی

دوره 10، شماره 14 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 215-229

چکیده
  نخستین اثر بوریس ویان در طی جنگ جهانی دوم نوشته شده اما او مستقیماً تحت تأثیر جنگ نبوده است. اساساً طرز فکر خودمحور او مانع از وابستگی وی به هر گونه مکتب و جهان بینی گروهی می­شود به همین دلیل هم عقاید و افکارش برخلاف نویسندگان بزرگی چون سارتر وکامو است.سارتر با توسل به آزادی می­تواند تا حدی به زندگی پوچ، سرزندگی دهد اما آزادی نمی­تواند ...  بیشتر

مرگ اندیشی در اشعار عمرخیام و فدریکو گارسیا لورکا

سودابه باشی زاده

دوره 6، شماره 2 ، شهریور 1393

چکیده
  مرگ را می توان مهم ترین موضوع مشترک میان تمامی انسان های روی کره ی زمین، فارغ از زمان و مکان دانست که در ادوارمختلف تلاش شده به نحوی درباره آن اندیشه شود. زبان فارسی و زبان اسپانیایی از نظر در برداشتن مفاهیم  طغیان و اعتراض و بیان احساسات درونی جز زبانهای ممتاز دنیا محسوب می شوند و خیام و لورکا دو نمونه ی  برجسته از شاعرانی هستند که ...  بیشتر

مرگ یا جاودانگی تحلیلی روانکاوانه از غزلیات ویلیام شکسپیر

شیده احمدزاده

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1388

چکیده
  غزلیات شکسپیر از برجسته‌ترین غزلیات دوره رنسانس محسوب می‌شوند. در این اشعار شکسپیر نه تنها فرم ظاهری غزل را با ترکیبی متفاوت از نوع ایتالیایی آن تغییر می‌دهد که با نگاهی متفاوت از هم‌عصران خود به هویت عشق می‌پردازد. شکسپیر هویت عشق را با مفاهیمی مانند زمان، زیبایی، مرگ و جاودانگی گره خورده می‌بیند. در اینجا زمان خطی است و عاشق پیاپی ...  بیشتر

تلفیق رویدادهای تاریخی و عناصر خیالی در خاطرات آدرین اثر مارگریت یورسنار

محبوبه فهیم کلام

دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1388

چکیده
  در خلق یک اثر ادبی، به ویژه رمان، درونمایه‌ی داستان و شیوه‌ی تخیل نویسنده در آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در خاطرات آدرین که می توان آن را یکی از آثار برجسته‌ی نیمه‌ی دوم قرن بیستم قلمداد کرد، یورسنار رویدادهای تاریخی را با بهره گیری از نیروی تخیل خود و بر اساس دغدغه های ذهنی اش بازآفرینی کرده است. این مقاله می‌کوشد تا ضمن بر شمردن ...  بیشتر