Critical Language and Literary Studies
اساطیر‌ فضایی ‌‌آشکار ‌و پنهان ‌در شعر آپولینر و سپانلو بر اساس روش‌‌شناسی‌ ژیلبر دوران‌

زهرا تقوی فردود

دوره 13، شماره 17 ، آبان 1395، ، صفحه 101-116

چکیده
  کشف فهرست عظیمی از اساطیر فضایی آشکار در شعر آپولینر و سپانلو نشان می‌‌دهد ‌‌هر دو شاعر به‌‌‌خوبی از جغرافیای اجتماعی، فرهنگی، سنتی و ادبی ملل مختلف آگاه هستند و آگاهانه به بازسازی ‌شاعرانۀ‌ فضا می‌‌پردازند تا تعاملاتی بین فضای انسانی و ادبیات برقرار سازند. علیرغم این، علاوه بر اساطیر آشکار در شعر آن‌ها شاهد عناصر اسطوره‌‌‌گونه‌‌‌ای ...  بیشتر

تحلیل داستان «ساداکو وهزار درنای کاغذی» بر پایه‌ی نظریه«ژیلبردوران»

مصطفی صدیقی

دوره 6، شماره 1 ، دی 1392

چکیده
  «ژیلبر دوران» آثار ادبی را بر آمده از اساطیر می‌داند؛ اساطیر با رهایی از زمان تاریخی، برمرگ غلبه می‌کنند. «دوران» با تحلیل متون ادبی بر پایه‌ی منظومه‌های روزانه و شبانه‌ی تخیل، ترس از زمان و غلبه بر این ترس را نشان می‌دهد. در این نوشتار داستان «ساداکو و هزار درنای کاغذی» نوشته‌ی الینور کوئر براساس نظریه «دوران» ...  بیشتر

فضا و کارکرد تخیل در اثر ژان ژیونو : شاه سرگرمی ندارد

فرزانه کریمیان

دوره 2، شماره 1 ، اسفند 1388

چکیده
  آثار ژان ژیونو را می‌توان از منشور دوگانه‌ی روانشناسی و رویکرد انتقادی مربوط به تخیل گذراند و با توجه به تأثیر گاستون باشلار و ژیلبر دوران مطالعه کرد. ژیونو از جنگ جهانی اول که در آن شرکت جست جراحت‌های روحی قابل توجهی برداشت و اتهام همدستی او با آلمانی‌های نازی و عدم اجازه‌ی چاپ کتاب‌هایش در دوران جنگ جهانی دوم ضربه‌ی روحی عمیق ...  بیشتر

اسطوره‌سنجی نزد ژیلبر دوران مورد کاربردی آثار خاویر دو مستر

بهمن نامور مطلق

دوره 1، شماره 2 ، شهریور 1388

چکیده
  روشهای نقد اسطوره ای در ایران بسیار ناشناخته باقی مانده اند و در این خصوص به جز چند روش معروف همچون سرنمونی یونگی، یا تک اسطوره ای کمبلی، یا نقد اسطوره ای فرای که کم و بیش شناخته شده اند، دیگر روشها، به ویژه روشهای اصلی در عرصه‌ی ادبیات و هنر همچون اسطوره سنجی؛ اسطوره کاوی؛ و بوطیقای اسطوره ای، هنوز با وجود گذشت سالها از ارائه‌ی آنها ...  بیشتر