آندیا عبائی؛ آرزو رسولی (طالقانی)
دوره 14، شماره 18 ، شهریور 1396، ، صفحه 133-149
چکیده
اسطورۀ گرال در ادبیات و توسط ادبیات ساخته شده است. این اسطوره از زمان کرتین دو تروا و تحت تاثیر متون مقدس شکل گرفت. در ابتدا گرال جنبۀ تقدس ندارد اما ظهور آن میان رشته ای حوادث عجیب معمایی است که سرآغاز اسطوره ای می شود. هستۀ اسرار آمیز گرال رفته رفته موضوع جستجویی می شود که تداوم می یابد بازنویسی و بازنویسی می شود. سپس شکوفایی این اسطوره ...
بیشتر
اسطورۀ گرال در ادبیات و توسط ادبیات ساخته شده است. این اسطوره از زمان کرتین دو تروا و تحت تاثیر متون مقدس شکل گرفت. در ابتدا گرال جنبۀ تقدس ندارد اما ظهور آن میان رشته ای حوادث عجیب معمایی است که سرآغاز اسطوره ای می شود. هستۀ اسرار آمیز گرال رفته رفته موضوع جستجویی می شود که تداوم می یابد بازنویسی و بازنویسی می شود. سپس شکوفایی این اسطوره در قرن بیستم به اوج خود می رسد، به گونه ای می توان از مجموعۀ جدید گرال سخن گفت. این مجموعه با پاسخ پروردگار اثر آلفونس دو شاتوبریان آغاز می گردد. پس از او ژان کوکتو، ژولین گراک و پی یر بونوا در آثار خود این اسطوره را زنده می کنند. بدین ترتیب، تعداد زیادی رمان های گرال پدید می آید. اما همۀ این گرال ها مانند هم نیستند. در این پژوهش سعی خواهیم کرد، با مطالعۀ این آثار در ادبیات فرانسه قوانین تحول این اسطوره را مشاهده و استخراج کنیم.