Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه

2 استادیار و عضو هیئت علمی گروه تخصصی زبان فرانسه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

3 استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزه‌ی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوه‌های آموزشی پشت سر گذاشته‌اند، امروزه ساده‌ و سودمند‌تر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری مؤثر قلمداد می‌شود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه نقشه‌ی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارت‌های زبانی‌ کودکان و نوجوانان فرانسه‌آموز بر یادگیری واژگان متن داستانی تأثیر می‌گذارد. هدف بررسی تأثیر اجرای روش نقشه‌ی ذهنی برای یادگیری واژگان متون داستانی نزد کودکان و نوجوانان است. جهت بررسی رویکرد فوق 50 کودک و نوجوان زبان‌آموز فرانسه از میان دختران و پسران ایرانی به شیوه‌ی خوشه‌ای و تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه ‌آزمایشی بوده و جامعه‌ی آماری به 2 گروه 25 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شد و پیش از آموزش از هر دو گروه آزمون پیش‌آزمون به عمل آمد. برای بررسی تأثیر الگوی نقشه ذهنی به مدت 5 هفته و طی 5 جلسه با گروه آزمایش به خوانش داستانهای ویلیام پوآر نوشته‌ی ژان کلود لومه پرداختیم و واژگان جدید را با اجرای روش نقشه‌ی ذهنی در گروه آزمایش تدریس کردیم. در گروه کنترل نیز طی همان تعداد جلسات آموزش کلمات کتاب فوق را به سبک سنتی اجرا کردیم و کلمات تازه را به شیوه‌ی خطی و نوشتن مترادف‌ها در پایان متن آوردیم و در پایان آزمون پس‌آزمون را از دو گروه فوق به عمل آوردیم. داده‌های پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری شد و یافته‌ها تأثیر نقشه ذهنی بر یادگیری واژگان متون داستانی را جهت پرورش توانش استدلالی و تقویت مهارت‌های زبانی تأیید کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of mind mapping on vocabulary acquisition in fictional texts to enhance reasoning development and strengthen language skills of Iranian French-learning children and teenagers.

نویسندگان [English]

  • SEPIDEH KARIMI HEIDARI 1
  • Leila Shobeiry 2
  • Hamidreza SHAIRI 3
  • Karim Hayati Ashtiani 2

1 PhD student in French language and literature, specialized department of French language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Research Sciences Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of French Language, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences,, Science and Research, Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Professor of French Language Literature and Semiotics, Tarbiat Modarres University، tehran، iran.

چکیده [English]

Introduction: Learning vocabulary and its memorization represent crucial challenges in language education. With the evolution of educational methodologies, contemporary techniques aim to streamline this process. Mind maps have emerged as a recent educational aid, offering effective learning strategies.
Background of the Study: This study examines how the application of mind mapping, directed at fostering reasoning and enhancing language skills (reading and writing) among French-learning children and teenagers, influences the acquisition of fictional texts vocabulary. The investigation seeks to gauge the impact of employing the mental mapping model to develop reasoning prowess and fortify language aptitude in children and teenagers. By emulating the brain's structure, the utilization of mind maps facilitates connecting the brain's left hemisphere (associated with reasoning and logic) to the right hemisphere (linked to literature and language).

Methodology: To test the hypothesis regarding the impact of mind mapping on fictional texts vocabulary acquisition and the enhancement of reasoning and language skills (reading and writing), 50 Iranian children and teenagers learning French in the sixth grade were selectively chosen through a clustered and randomized approach. These students were then divided into two groups of 25 individuals each, identified as the control group and the experimental group. Both cohorts underwent preliminary testing through a semi-experimental method before the training phase, with their scores meticulously recorded in group-specific tables.

Subsequently, the control group received conventional education, involving storytelling sessions where new words were presented on the blackboard, accompanied by synonyms, with students tasked to write and remember them. Post-sessions, a vocabulary post-test was conducted for the control group, and their scores were documented. In parallel, the experimental group, comprising 25 language learners, engaged in sessions where a page from the William Poire stories by Jean-Claude Lumet was read. These learners were taught words extracted from the text utilizing the mind map technique. Each session involved selecting a key word, establishing it as the central idea within the mind map, and subsequently connecting related words as sub-branches to the central concept, thereby introducing new vocabulary. A research questionnaire was designed for the experimental group's post-test to assess their acquired knowledge.

Conclusion: The analysis of the test results substantiates the hypothesis, demonstrating that the experimental group outperformed the control group in the post-vocabulary test. This confirms the significant impact of mind mapping on the acquisition of fictional texts vocabulary, fostering reasoning ability, and fortifying language skills (reading and writing) in French language learners. The experimental group showcased remarkable progress in the vocabulary post-test.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mental map
  • fictional texts
  • reasoning ability
  • learning vocabulary
  • strengthening language skills
  • children and teenagers
  • French language
- Bruner, Jerome."Comment les enfants apprennent à parler". Revue française de pédagogie, volume 85. 1988 :86-88.
-Buzan, Tony. Une tête bien faite : exploitez pleinement vos ressources intellectuelles. Paris: Eyrolles,2011.
-Broeck, Fabienne & Pierre Mongin. Enseigner autrement avec le Mind Mapping : cartes mentales et conceptuelles, Paris : Dunod. 2016.
-Buzan, Tony et Paul Griffiths. Le mind mapping au service du manager. Paris : Eyrolles.2011.
-Cellier, Michelle.Le vocabulaire et son enseignement. Paris : Retz ,2015.
-Goldberg, Natalie. Pourquoi écrire va nous rendre heureux. U.S.A: Fabrice Midal, 2022.
-Leon, René. Enseigner la grammaire et le vocabulaire à l’école, Pourquoi et comment? Paris : Hachette Education.2008.
-Lumet, Jean-Claude. William POIRE. Petit pave. Brissac.2014.
-Mayer, Richard. La théorie cognitive d’apprentissage multimédia. New York : Presse Cambridge University.pub.2001.
-Prochazkova, Hana. Enseigner le vocabulaire en classe de FLE, Mémoire Université de Bohème de l’Ouest, Pilsen, Tchéquie.2013.
-Piaget, Jean& Barbe Inhelder. La psychologie de l’enfant. Paris: L’I.N.E.D.1967.
-Piaget, Jean.le jugement et le raisonnement chez l’enfant. Paris: Neuchâtel .1993.
-Regnard, Delphine. "Apports pédagogiques de l’utilisation de la carte heuristique en classe ". ELA. Études de linguistique appliquée » n° 158, 2010 :215-222.
-Stein,Nancy & Elizabeth Albro. The origins, Development, and nature of arguments understanding. U.S.A: 1 st. 2002.
-Vygotski, Léo. "Le rôle du jeu dans le développement de l’enfant." In Grijalbo. N° 6.1996. 1-14.
-Vergnaud, Gérard. Lev Vygotski Pédagogue et penseur de notre temps. Paris : Hachette.1705.
-Vancomelbeke, Philippe.Enseigner le vocabulaire, Paris : Nathan.2004.
 
 
 
- Letafati, Roya & Zarini, Atefeh. " Mind map: a creative method in teaching and learning French". Criticism of foreign language and literature.5. 2013: 1-21.
-Reza Pourkoishahi, Maryam. The effect of mind map and summarization on the skill of understanding the concepts of language learners. Master's thesis. Gilan University,2015.
-Fahim, Mansoor. "The effect of teaching mental map as post-auditory method on the listening comprehension of language learners". Allameh Tabatabai University, period 8, Nr24.2005 : 104-87.
-Sahrai,M, Hosseini, Z. Pahlavan Nejad M, Afkhami A,. "The effect of concept map on strengthening reading skills and motivation of foreign Persian learners." Research paper on teaching Farsi to non-Persian speakers. Volume 5, Number 12, 2015: 95-122.
-Shobeiri‚ Leila. "The study of the role of memory in the Didactics of Grammar" .1400 : 135-161