Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه کاشان

چکیده

مقالۀ حاضر به ­بررسی ظهور پدیدۀ «کمپ» و بازپیدایش شخصیت «هومو ساکر» در عصر حاضر می­پردازد. نویسنده با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی چپ­نوگرا و بهره­گیری از نظریات منتقدانی نظیر جورجیو آگامبن و تمرکز بر موضوعاتی نظیر «زیست- سیاست» و «قلمرو نامرئی» در­پی پاسخ به ­این پرسش بنیادی است که چگونه گفتمان نئولیبرالیسمی قدرت در غرب پسا- استعمار توانسته با سوء ­استفاده از مفهوم «وضعیت استثنایی» نوع متفاوتی از «نژادپرستی» را به نمایش بگذارد؟ بدین منظور کتاب در آشپزخانه (2009) اثر برجسته مونیکا علی، نویسندۀ معاصر بنگلادشی- انگلیسی بررسی می­شود تا با تمرکز بر تاثیر «وضعیت استثنایی» بر مقولۀ­های «حیات طبیعی» و «حیات مدنی» به چگونگی بازظهور مفهوم «حیات برهنه» در عصر حاضر بپردازد. چنین استدلال می­شود که با «سیاسی­شدن» مقولۀ حیات طبیعی در دو دهۀ اخیر، نه­تنها جامعه غربی به «کمپی» تقلیل داده شده که در آن قراردادهای سنتی«شمول/حذف» امری «سیال» به­شمار می­روند، بلکه سوژۀ مدرنیته نیز با اسارت در برزخ دوانگاره­های «شهروند/ اجنبی»، «خود/ دیگری» و «انسان/ حیوان» هرلحظه پتانسیل تبدیل­شدن­ به هومو ساکر و در نتیجه «دشمن ملی» را دارا است

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of Campzenship and Homo Sacer in Monica Ali’s In the Kitchen

نویسنده [English]

  • Zahra Taheri

University of Kashan

چکیده [English]

This article focuses on the re-emergence of “camp” and rebirth of “homo sacers” in Monica Ali’s In the Kitchen (2009) through the perspective of new-left thinkers. Deploying Giorgio Agamben’s views, the writer has tried to discuss how the biopolitical stands of the neo-liberal humanism in the West has abused the notion of “state of exception” to trigger a new type of “master-slave discourse” in the postcolonial era. To this end, notions of “bio-politics,” “indistinct zones/non-places,” and “bare life” have been studied. It is argued that with the politicization of life, the deprivation of migrants from “bios” and “zoe,” the imposition of “bare life” on them, and their limitaion to the borders of “citizenship/ noncitizenship,” “life/ death,” “belonging- nonbelonging,” and “the self/ the other,” the West has once more repeated the old binary opposition of the “us/ them” in the recent decades. Such treatment on the part of the West has given birth to “homo sacer” figures as well as establishment of “camps” in the center of imperialism and, thus, justified the violation of migrants’ rights under the stigmatization of them as “national enemies.”

کلیدواژه‌ها [English]

  • camp
  • homo sacer
  • “state of exception
  • ” In the Kitchen
  • bare life
  • Monica Ali
  1. آگامبن، جورجو. (1395) وضعیت استثنایی. ترجمۀ پویا ایمانی، تهران: نشر نی.
  2. فوکو، میشل. (1384) اراده به دانستن، ترجمة نیکو سرخوش و افشین جهان دیده، تهران: نشر نی.
  3. نجف زاده، رضا. (1393) "زیست قدرت در اندیشة سیاسی فوکو، آگامبن، و نگری: از جامعة انضباطی تا جامعة کنترلی جهانی." جستارهای سیاسی معاصر، 3/5: ، 172-149.
  4. Agamben, Giorgio. “Security and Terror.” Theory and Event, Vol.5, No. 4, 2002, pp. 1-2.
  5. ───. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life, Stanford University Press, 1998.
  6. Ali, Monica. In the Kitchen. London: Black Swan, 2010.
  7. Asibong, Andrew. “Mulier Sacra: Marie Chauvet, Marie Darrieussecq and the Sexual Metamorphoses of ‘Bare Life.” French Cultural Studies, Vol.14, No. 2, 2003, pp. 169–177.
  8. Funke, Odelia. ‘Biopolitics and Public Policy: Controlling Biotechnology’, in PS, vol. 18, No. 1, 1985.
  9. Graham, James. “Postcolonial purgatory: The Space of Migrancy in Dirty Pretty Things.” In Postcolonial Spaces: The Politics of Place in Contemporary Culture. Eds. Andrew Teverson and Sara Upstone. London: Palgrave, 2011. 112-128.
  10. Kureishi, Hanif. “Hanif Kureishi: The Migrant Has No Face, Status or Story.” Guardian, May 30, 2014. http://www.theguardian.com/books/2014/may/30/hanif-kureishi-migrant-immigration-1
  11. Procter, James. Dwelling Places: Postwar Black British Writing, New York: Palgrave Macmillan, 2003.
  12. Sigona, Nando."Campzenship: Reimagining the Camp as a Social and Political Space.” Citizenship Studies, 2014, pp. 1-16.
  13. Teverson, Andrew, and Sara Upstone Eds. Postcolonial Spaces: The Politics of Place in Contemporary Culture. London: Palgrave, 2011.
  14. Tyler, I. “’Welcome to Britain”: The Cultural Politics of Asylum.” European Journal of Cultural Studies, Vol 9, No 2, 2006, pp. 185–202.
  15. Zizek, Slovej. Welcome to the Desert of the Real. Verso, London, 2002.