Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات آلمانی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: از آنجا که هدف نهایی از یادگیری زبان خارجی، توانایی ایجاد ارتباط در آن زبان است، مفهوم توانش ارتباطی به معنای توانایی به‌کارگیری زبان در بافت‌های اجتماعی مختلف اهمیت بسزایی در مطالعه پیرامون آموزش و یادگیری زبان خارجی دارد. از سوی دیگر، آهنگ به عنوان رمزگان پیرازبانی که تأثیر مستقیم در لحن زبان‌آموز یا همان لهجه خارجی دارد، از جنبه‌های بسیار مهم در خصوص زبان خارجی است.
پیشینه مطالعات: چامسکی (1965) به مفهوم کنش در برابر توانش اشاره می‌کند. هایمز (1972) مفهوم توانش را گسترش می‌دهد تا کاربرد زبان در موقعیت‌های اجتماعی را دربربگیرد و از این رو توانش ارتباطی را معرفی می‌کند. براساس مطالعات کرامش (1986) مفاهیم مخاطب و بافت ارتباط عوامل اصلی هستند که تواش ارتباطی را از توانش تعاملی مشخص می‌کنند. به اعتقاد یانگ (2011) توانش تعاملی شامل منابع زبانی، تعاملی و هویتی می‌شود. مارکی (2008) توانش تعاملی را در سه سطح نظام‌های صوری، نشانه‌شناختی و مشخصه‌های پیرازبانی مطرح می‌کند.
روش‌شناسی: در این مقاله سعی بر آن است که با گذار از توانش زبانی و توانش ارتباطی به توانش تعاملی، که همان توانش ارتباطی متکی به مخاطب و بافت است، به نقش آهنگ در ویژگی تعاملی مکالمه بپردازیم. هدف این مقاله معرفی کارکردهای آهنگ در زبان آلمانی و اشاره به نقش این رمزگان در رسیدن به سطح توانش تعاملی برای ایجاد ارتباط موفق در این زبان است.
نتیجه‌گیری: در تدریس زبان خارجی باید حساسیت زبان آموز را به جنبه های اجتماعی-فرهنگی برانگیخت تا مهارت های تعاملی وی گسترش پیدا کند و هر چه بیشتر به توانش گویشور زبان مادری نزدیک شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Interactional Competence and Intonation in Teaching German

نویسنده [English]

  • Armin Fazelzad

Assistant Professor of German Language and Literature, Central Tehran Branch of Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: Since the ultimate purpose of learning a foreign language is being capable of communicating in that language, the concept of interactional competence is of dire importance in teaching and learning a second language. Interactional competence is the ability to use language in different social contexts. Furthermore, as a paralinguistic code, intonation has direct influence on the accent of learner or the so-called foreign accent. 
Literature Review: Chomsky (1965) introduces performance versus competence. Hymes (1972) broadens competence to include language use in social situations that he calls communicative competence. According to Kramsch (1986) concepts of addressee and communication context are main factors that differentiate interactional competence from communicative competence. Based on Young (2011), interactional competence includes identity, linguistic and interactional resources. Markee (2008) views interactional competence in three elements, namely, a formal system, a semiotic system and paralinguistic features.  
Methodology: This article aims at going from linguistic and communicative competence to interactional competence that is both context- and interactants-dependent, in order to study intonation in real conversation. To this end, functions of intonation in German language are introduced and described in the process of reaching interactional competence and maintaining successful communication in this language. 
Results: In teaching a foreign language, we should engage the learners in social and cultural aspects of the language in order to improve and develop their interactional skills and reach near native accent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intonation
  • Communicative Competence
  • Interactional Competence
  • Teaching Foreign Language
  • German Language
Al-Wossabi, Sami Ali Nasr (2016), “A Conversational Analysis Model for Promoting Practices of Interactional Competence in the EFL Context”, International Journal of English Linguistics, Vol. 6, No. 6, PP 32-44.
Austin, J. L. (1962), How to do Things with Words, Clarendon Press, University of Michigan
Bolinger, D. (1985), Intonation and its Parts, Melody in Spoken English, Stanford University Press.
Brown, G. and G. Yule (1989), Teaching Spoken Language: An approach based on analysis of conversational English, Cuba, Edicion Revolucionaria. 
Canale, M. and M. Swain (1980), “Theoretical Bases of Communicative Approaches to Second Language Teaching and Testing”, Applied Linguistics, 1, PP. 1-47
Chomsky, N. (1965), Aspects of the Theory of Syntax, MIT Press.
Clennel, C. (1997), “Raising the Pedagogic Status of Discourse Intonation Teaching”, in ELT Journal, 51(2), PP. 117-125.
Coulthard, M. (1992), Advances in Spoken Discourse Analysis, Routledge. 
Cruttenden, A. (1986), Intonation, Cambridge University Press.
Crystal, D. (1995), Cambridge Encyclopedia of English Language, Cambridge University Press.
Fagan, Sarah M. B. (2009), German, a Linguistic Introduction, Cambridge University Press
Firth, J. R. (1957), Applications of General Linguistics, Philological Society, Vol. 56, Issue 1, PP. 1-14.
Fox, Anthony, T. C. (1978), A Comparative Study of English and German Intonation, Ph.D. Thesis, University of Edinburgh.
Grice, M. & S. Baumann (2007). Introduction to Intonation – Functions and Models. In Trouvain, Jürgen & Ulrike Gut (Eds.). Non-Native Prosody. Phonetic Description and Teaching Practice. De Gruyter, PP. 25-51.
Gussenhoven, C. (2004), Phonology of Tone and Intonation, Cambridge University Press. 
Halliday, M.A.K. (1967), Intonation and Grammar in British English. Mouton.
Hymes, D. H. (1972), “On Communicative Competence”, J.B. Pride and J. Holmes (eds), Sociolinguistics. Selected Readings, Penguin, PP. 269-293.
Kramsch, C. (1986), “From Language Proficiency to Interactional Competence”, Modern Language Journal, Vol. 70, Issue 4, PP. 366-372.
Malinowski, B. (1923), “Problem of Meaning in Primitive Languages”, in C.K. Ogden and I.A. Richards (Eds.), The Meaning of Meaning, PP. 296-336, K. Paul, Trend, Trubner. 
Manso Lopez, Carlos Alberto and Sergio Arruda de Moura (2017), “Communicative View Towards Teaching of Spoken Language: Distinctive Features and Functions” Inter Science Place, No. 4, Vol. 12, pp. 176-191.
Moulton, W. G. (1962), Sounds of English and German, Contrastive Structure Series, Charles A. Ferguson, Ed., University of Chicago Press.
Oksaar, E. (1990), “Language Contact and Culture Contact: Towards an Integrative Approach in Second Language Acquisition”, H. Dechert (ed.), Current Trends in European Second Language Acquisition Research, PP. 230-243, Multilingual Matters.
Puga, K., Fuchs, R., Setter, J. and Mok, P. (2017), “Perception of English intonation patterns by German L2 speakers of English”, INTERSPEECH, Aug. 20-24, 2017, Stockholm, Sweden
Swain, M. (2001), “Integrating Language and Content Teaching Through Collaborative Tasks”, Canadian Modern Language Review, 58:1, PP. 44-63.
Wells, J. C. (2006), English Intonation: An Introduction, Cambridge University Press.
Wong, J. & Waring, H. Z. (2010), Conversation Analysis and Second Language Pedagogy: A Guide for ESL/EFL Teachers, Routledge.
Yang, Li-chiung (2016), “Optimizing Pronunciation and Prosody Teaching in Second Language Learning”, International Symposium on Applied Phonetics, 25-28 March 2016, Nagoya, Japan
Young, Richard F. (2014), “What is interactional competence?”, TESOL International Association, AL Forum, September 2014
Young, Richard F. (2013), “Learning to talk the talk and walk the walk: Interactional competence in academic spoken English”, Ibérica 25, pp. 15-38, Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, Spain