بهاره نیلفروشان؛ بختیار سجادی؛ فریبا پرویزی؛ فرید پروانه
چکیده
پژوهش در حوزهی رمان معاصر از منظر رویکردهای متفاوت نظری بخش عمدهای از مطالعات ادبی و به ویژه ادبیات روایی را دربرمیگیرد که خود بستر مناسبی را به منظور مطالعه و تحلیل گفتمانهای بینارشتهای فراهم میکند. رمان ذات خون اثر کریل فیلیپس هزارتویی از روایات را شامل میشود که هولوکاست در کانون این هزارتو قرار دارد. فیلیپپس، با ...
بیشتر
پژوهش در حوزهی رمان معاصر از منظر رویکردهای متفاوت نظری بخش عمدهای از مطالعات ادبی و به ویژه ادبیات روایی را دربرمیگیرد که خود بستر مناسبی را به منظور مطالعه و تحلیل گفتمانهای بینارشتهای فراهم میکند. رمان ذات خون اثر کریل فیلیپس هزارتویی از روایات را شامل میشود که هولوکاست در کانون این هزارتو قرار دارد. فیلیپپس، با روایت خاطرات هولناک یک بازمانده از اردوگاههای آدم سوزی، خاطرات تلخ نژادپرستی را میکاود و آن را تا زمانهای کهن، حتی تا زمان اتللو در ونیز به عقب میبرد. مطالعهی پیش رو این میراث را از منظر رویکردی جدید به ادبیات از طریق مفاهیم جامعه شناختی فرهنگی و انسان شناسی مورد بررسی قرار داده است. از همین روی، مقاله حاضر رمان را با بررسی مفاهیمی چون انگ مکان، گتو، و مهار تادیبی مورد مطالعه قرار داده است تا نقش غیر قابل انکار و حقیقی داستان در دیگر علوم اجتماعی را ترسیم کند و مهر تاییدی باشد بر طبیعت بینارشته ای ادبیات، به ویژه رمان. این مقاله با تمرکز بر مفهوم گتو به عنوان محلی انگخورده که از سوی دو راوی اصلی رمان روایت میشود، نشان میدهد گتو یک راهبرد در دسترس و کم هزینهی مهار تادیبی است که در طول تاریخ به کار رفته، در ادبیات مجسم شده و در رمان به عنوان نمونهای از داستان معاصر به آن پرداخته شده است. مطالعهی حاضر تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که چگونه ادبیات میتواند آیندهی مهاجرین با برچسبگذاریهای قومی، نژادی و مذهبی را به تصویر بکشد و چگونه تعامل جامعه شناسی و ادبیات به تحقق عدالت اجتماعی میانجامد.
مهدی خوش کلام پور؛ بختیار سجادی؛ فریبا پرویزی
چکیده
این مقاله با بهرهگیری از نظریه سکسوئیشن که لاکان آن را مطرح نمود و همچنین مباحث روانشناختی و اجتماعی آلن بدیو و اسلاوی ژیژک در مورد روابط جنسی سوژه معاصر، سعی دارد نشان دهد رمان شکننده (2010) اثر لیزا آنگر تحت تاثیر روابط اجتماعی مختص به دوران پسا-سرمایه داری عاری از پدرادیپی اقتدارگرا است. در رمان مذکور فقدان هرگونه رابطه جنسی واقعی ...
بیشتر
این مقاله با بهرهگیری از نظریه سکسوئیشن که لاکان آن را مطرح نمود و همچنین مباحث روانشناختی و اجتماعی آلن بدیو و اسلاوی ژیژک در مورد روابط جنسی سوژه معاصر، سعی دارد نشان دهد رمان شکننده (2010) اثر لیزا آنگر تحت تاثیر روابط اجتماعی مختص به دوران پسا-سرمایه داری عاری از پدرادیپی اقتدارگرا است. در رمان مذکور فقدان هرگونه رابطه جنسی واقعی روابط فردی و اجتماعی ساکنین شهر هالوز را تحت تاثیر قرار میدهد و تمام تلاش هایی را که شخصیت های داستان در جهت کامجویی مطلق در روابط جنسی انجام می دهند با ناکامی مواجه می کند. هبوط نقش پدری به آزادی هرچه بیشتر روابط میان مادر و پسر انجامیده است و دراین میان پدرتضعیف شده دوران کنونی تنها می تواند نظاره گر از میان رفتن نقش نمادین خود باشد. رمان شکننده روایتگر رقابت میان مردان و زنان بر سر ژویسانس مرتبط با روابط جنسی است و آنها بر این باورند که جنس مخالف سارق ژویسانس آنهاست. بنابراین، شخصیتهای آنگر به طیف گستردهای از رفتارهای ناهنجار روی میآورند تا بتوانند از این لذت برخوردار شوند. از این رو دچار شدن به مشکلات روحی و جنسی ازجمله انحراف اخلاقی، روانپریشی، و اختلال روانی کمترین هزینه ای است که در این راه می پردازند.
پیمان امان الهی بهاروند؛ بختیار سجادی
چکیده
استعمار اروپایی ها در آمریکای شمالی به آسیب ها و بحران های محیطی و اکولوژیک فراوانی در این قاره پهناور منتج شد. تا پیش از ورود اروپایی ها به آمریکا، جنگل های این قاره با وجود سکونت هزاران ساله بومیان آمریکایی در آنها سرشار از منابع طبیعی بکر بودند. مهاجران اروپایی که با عبور از اقیانوس اطلس پا بر سواحل شرقی آمریکایی شمالی نهادند ...
بیشتر
استعمار اروپایی ها در آمریکای شمالی به آسیب ها و بحران های محیطی و اکولوژیک فراوانی در این قاره پهناور منتج شد. تا پیش از ورود اروپایی ها به آمریکا، جنگل های این قاره با وجود سکونت هزاران ساله بومیان آمریکایی در آنها سرشار از منابع طبیعی بکر بودند. مهاجران اروپایی که با عبور از اقیانوس اطلس پا بر سواحل شرقی آمریکایی شمالی نهادند با انبوهی از اراضی جنگلی، حیوانات وحشی و روان آب های زلال مواجه شدند که به آنها نوید ساختن آینده ای روشن می دادند. این پژوهش با بهره گیری از نقد بوم گرا و با تکیه بر مفاهیم انسان مداری و زیست مداری به بررسی رمان چساپیکه( 1978) از جیمز ای میچنر می پردازد تا نشان دهد برخلاف بومیان آمریکایی که خود را بخشی از طبیعت می دانستند و نه حاکم بر آن، استعمار گران اروپایی که متاثر از جهان بینی انسان مداری بودند از هیچ تلاشی برای نیل به اهداف اقتصادی خود از طریق نابود کردن طبیعت و موجودات زنده فروگذار نکردند. این مقاله که پژوهشی مبتنی بر تحقیق کتابخانه ای به شمار می آید، با مبانی نظری آغاز می شود و در ادامه به بررسی نمونه های عینی مفاهیم نظری در رمان چساپیکه می پردازد. در همین راستا ضمن ارزیابی آثار ویرانگر ایدئولوژی انسان مداری در چارچوب نقد بوم گرا مصادیق جنگل زدایی گسترده، که یکی از نتایج فاجعه بار رواج انسان مداری در بین اروپایی های ساکن آمریکای شمالی بود، در رمان چساپیکه به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت. هدف اصلی نگارش این مقاله به چالش کشیدن نظرات انتقادی پاره ای از پژوهشگران و انسان شناسان اروپایی در رابطه با نقش مخرب بومیان آمریکایی در از دست رفتن منابع طبیعی آمریکای شمالی است. پژوهش حاضر ضمن تشریح نمونه های عینی تخریب محیط زیست در رمان مورد بررسی، نظریه های این محققین را زیر سوال می برد و نشان می دهد بومیان نه تنها نقشی در تخریب طبیعت ندارند بلکه همواره دارای دغدغه حفظ دنیای پیرامون خود و مظاهر زیبایی آن نیز هستند.
محسن خالصه دهقان؛ بختیار سجادی
دوره 14، شماره 19 ، آبان 1396، ، صفحه 119-140
چکیده
امروزه مصرف به ویژگی مهمی برای فهم جامعه پسامدرن بدل شده است؛ به طوری که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است. اگر چه نگرش اولیه به مصرف، صرفاً اقتصادی بوده، اما اندیشمندان قرن بیستم، بیش از همه بر شکل فرهنگی مصرف تاکید کرده، و مصرف فرهنگی را شاخصترین مسئله جامعه معاصر دانستهاند. مصرف و رسانه سبک زندگی ما را شکل داده، نیازها و ...
بیشتر
امروزه مصرف به ویژگی مهمی برای فهم جامعه پسامدرن بدل شده است؛ به طوری که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است. اگر چه نگرش اولیه به مصرف، صرفاً اقتصادی بوده، اما اندیشمندان قرن بیستم، بیش از همه بر شکل فرهنگی مصرف تاکید کرده، و مصرف فرهنگی را شاخصترین مسئله جامعه معاصر دانستهاند. مصرف و رسانه سبک زندگی ما را شکل داده، نیازها و تمایلات ما را جهتدهی کرده و مواد لازم برای تولید تخیلات و رویاهای ما را فراهم میکنند. پژوهش حاضر مفاهیم مصرف و رسانه را به تفصیل در رمان روانی آمریکایی اثر برت ایستن اِلیس از منظر آرا و آموزههای ژان بودریار بررسی میکند. در رمان پسامدرن آمریکا بهویژه در نویسندگانی نظیر اِلیس، خواننده با مفاهیم غالبی همچون مصرف و رسانه مواجه میشود. در این تحقیق هدف پژوهشگر تحلیل تاثیرات ناشی از مصرف و رسانه بر روی شخصیتهای اصلی رمان روانی آمریکایی و واکنش متقابل شخصیتها در قبال مصرف و رسانه است. در آثار اِلیس، جامعه پسامدرن آمریکا، جامعهای سطحی و نمایشگونه قلمداد میگردد که افراد انسانی در آن مصرفکنندگانی صرف هستند که با تقلید از فرهنگ القایی رسانهها به تقلید از یکدیگر پرداخته و از نظر ذهنی، احساسی و اخلاقی رو به زوال میروند. در این رمان، کنشهای شخصیت اصلی رمان بر مبنای حوادثی است که در رسانههای جمعی شاهد آن بوده است. تکیه کلام او این است: مصرف میکنم، پس هستم. تاثیر رسانه و مصرف را حتی در ضربآهنگ روایی روانی آمریکایی نیز میتوان مشاهده نمود.