سپیده کریمی حیدری؛ لیلا شوبیری؛ حمیدرضا شعیری؛ کریم حیاتی آشتیانی
چکیده
یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزهی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوههای آموزشی پشت سر گذاشتهاند، امروزه ساده و سودمندتر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری مؤثر قلمداد میشود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه نقشهی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارتهای ...
بیشتر
یادگیری و به خاطرسپاری واژگان از موضوعات مهم در حوزهی آموزش زبان است. پس از فراز و فرودهایی که شیوههای آموزشی پشت سر گذاشتهاند، امروزه ساده و سودمندتر کردن یادگیری با استفاده از نقشه ذهنی به عنوان ابزاری مؤثر قلمداد میشود. در پژوهش حاضر به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه نقشهی ذهنی با هدف پرورش استدلال و تقویت مهارتهای زبانی کودکان و نوجوانان فرانسهآموز بر یادگیری واژگان متن داستانی تأثیر میگذارد. هدف بررسی تأثیر اجرای روش نقشهی ذهنی برای یادگیری واژگان متون داستانی نزد کودکان و نوجوانان است. جهت بررسی رویکرد فوق 50 کودک و نوجوان زبانآموز فرانسه از میان دختران و پسران ایرانی به شیوهی خوشهای و تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش نیمه آزمایشی بوده و جامعهی آماری به 2 گروه 25 نفره کنترل و آزمایش تقسیم شد و پیش از آموزش از هر دو گروه آزمون پیشآزمون به عمل آمد. برای بررسی تأثیر الگوی نقشه ذهنی به مدت 5 هفته و طی 5 جلسه با گروه آزمایش به خوانش داستانهای ویلیام پوآر نوشتهی ژان کلود لومه پرداختیم و واژگان جدید را با اجرای روش نقشهی ذهنی در گروه آزمایش تدریس کردیم. در گروه کنترل نیز طی همان تعداد جلسات آموزش کلمات کتاب فوق را به سبک سنتی اجرا کردیم و کلمات تازه را به شیوهی خطی و نوشتن مترادفها در پایان متن آوردیم و در پایان آزمون پسآزمون را از دو گروه فوق به عمل آوردیم. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد و یافتهها تأثیر نقشه ذهنی بر یادگیری واژگان متون داستانی را جهت پرورش توانش استدلالی و تقویت مهارتهای زبانی تأیید کرد.
سعید خزایی؛ محمدرضا عابدی؛ غلامرضا زارعی؛ احمدرضا لطفی
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر حافظه کوتاه مدت بر روی توانایی یادگیری واژگان فراگیران فارسی زبان از طریق تلفن همراه انجام شد. بدین منظور 164 نفر از زبان آموزان از رده سنی بین 18 تا 23 سال انتخاب شدند. برای اطمینان از هم سطح بودن مهارت زبانی آنها آزمون تعیین سطح مهارت زبان برگزار شد و فراگیران با استفاده از آزمونهای حافظه کوتاه مدت بصری و کلامی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی اثر حافظه کوتاه مدت بر روی توانایی یادگیری واژگان فراگیران فارسی زبان از طریق تلفن همراه انجام شد. بدین منظور 164 نفر از زبان آموزان از رده سنی بین 18 تا 23 سال انتخاب شدند. برای اطمینان از هم سطح بودن مهارت زبانی آنها آزمون تعیین سطح مهارت زبان برگزار شد و فراگیران با استفاده از آزمونهای حافظه کوتاه مدت بصری و کلامی به چهار گروه تقسیم شدند. بعلاوه واژگان جدید با ضمائم تصویری و نوشتاری بر روی تلفنهای همراه شان ارسال شد. درپایان آنها در آزمونهای شناختی و یاد آوری شرکت کردند. فراگیران با حافظههای بصری و کلامی قوی در یادگیری واژگانی که همراه با ضمیمه ارائه شده بود عملکرد خوبی داشتند. همچنین فراگیران با حافظه کوتاه مدت بصری قوی ولی حافظه کوتاه مدت کلامی ضعیف و فراگیران با حافظه کوتاه مدت کلامی قوی و بصری ضعیف عملکرد مشابهی در یادگیری واژگان همراه ضمائم تصویری یا نوشتاری داشتند. اما فراگیران با حافظههای بصری و کلامی ضعیف واژههای جدید بدون ضمیمه موفق تر بودند. رابطه نزدیکی بین بعد شناختی فراگیران و توان یادگیری واژگان زبان انگلیسی از طریق تلفن همراه وجود دارد.