Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات

چکیده

عصر رنسانس انگلستان همواره به عنوان عرصه ای بی بدیل برای خلاقیت ادبی در ادوار پس از خودش مطرح بوده است. در دوران زمامداری چهل و پنج سالۀ ملکه الیزابت اول، از 1558 تا 1603، و نیز دوره پادشاهی جیمز اول که از سال 1603 تا 1625 به طول انجامید، فرهنگ، هنر و ادب انگلستان دستخوش تحولاتی و پیشرفت­هایی شگرف شد که حاصل آن، پدیداری شخصیتهایی چون شکسپیر، جان وبستر، تامس میدلتن، جان فلچر، کریستوفر مارلو و تامس کید در نمایشنامه نوسی و ادموند اسپنسر، سر فیلیپ سیدنی، بن جانسن و بسیاری دیگر در شعر شد. این افراد کم و بیش در بسیاری از آثاری که در سده­های هجده و نوزده خلق شدند بازتابهای قابل توجهی یافتد و البته شکسپیر بیش از هر نویسنده دیگری بر سنت ادبی پس از خودش تاثیرگذار بود و ویلیام وردزورث یکی از نویسندگانی بود که بوطیقای شعری و نمایشی شکسپیر را ارج می نهاد و از آن بهره های زیبایی شناختی و سبکی فراوان برد. وردزورث در طول عمر هنری خود تنها یک نمایشنامه نگاشت که در آن رگه هایی ازفن و سبک نوشتار شکسپیر آشکار است. پژوهش حاضر با رویکردی تطبیقی-انتقادی به بررسی نقش شکسپیر در خودآگاهی دراماتیک وردزورث و بازتاب آن نقش در نمایشنامه مرزنشینان می پردازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Echoes of Shakespeare's Dramatic Art in William Wordsworth's Tragedy The Borderers

نویسنده [English]

  • Morteza Lak

Islamic Azad University of Tehran, Science and Research Branch

چکیده [English]

The English Renaissance era has always been acknowledged as a unique arena for literary creativity in the periods that followed it. From the 45-year reign of Queen Elizabeth I (1558-1603) to the end of King James’s monarchy, 1603-1625, English culture, art and literature experienced a range of brilliant, progressive changes that culminated in the appearing of leading figures as William Shakespeare, John Webster, Thomas Middleton, John Fletcher, Christopher Marlowe and Thomas Kyd in drama, and Edmund Spenser, Sir Philip Sidney, Ben Jonson, among others, in poetry. These figures more or less enjoyed resonance in their 18th and 19th-century ancestors’ literary productions, nevertheless, Shakespeare’s influence was more extensive. William Wordsworth was a poet who benefited widely from Shakespeare’s style and dramatic poetics. Wordsworth, in the course of his literary career, produced only one play in which a variety of Shakespearean aesthetics and textual techniques can be traced. The current research employs a contrastive approach to examine the role of Shakespeare in Wordsworth’s authorial consciousness of writing his play The Borderers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • William Shakespeare
  • William Wordsworth
  • The Borderers
  • English Romanticism