Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

آلن‌ رب‌‌‌‌‌‌‌‌ـ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گریه‌‌در سال 1981 اعلام کرد‌ ‌‌‌دیگر قصد ندارد به‌ نگارش رمان‌ ‌ادامه‌ دهد ‌و‌ این در حالی بود که‌ او اندکی پیش از هشتاد سالگی خود (در سال 2001) رمانی به‌‌‌‌نام‌ ‌ازسرگیری را منتشر کرد. عنوان این رمان، ملهم از کی‌یرکگور است و رب-گریه در آن از تمایز میان به خاطر آوردن یا یادآوری و‌ از سرگیری پیروی کرده: مفهوم اول، در معنای «از سرگیری رو به عقب» درک می‌شد درحالی‌که «از سرگیری در معنای واقعی، یادآوری رو به جلو دانسته می‌شد.» رب-گریه از خلال روش‌های مختلف روایی همچون تنوع‌ و تغییر‌پذیری‌ سطوح گفتاری و روایی در صدد بود تا با ‌ از سرگیری، «رمان نو» را تخریب کرده و از نو بسازد و در نهایت رمانی را ارائه کند که «یادآوری رو به جلو» باشد و نه‌‌ تکرارِ‌ گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور آثار قدیمی. این مقاله به‌ بررسی فرآیند‌ نگارشی‌ای‌‌‌‌‌‌ می‌‌پردازد که این رمان‌‌‌نویس با آن و به‌‌‌‌مدد از سرگیری بی‌‌وقفه‌ی‌ کار نگارش، بر آن بوده تا اثر جدیدی را با ریشه‌های جدید بیافریند و از منزوی‌‌‌‌‌شدن کتاب در دنیایی که قبلاً دیده شده و یگانه است، جلوگیری کند.       

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The New Narrative Approaches of Renewal in the Reprise d'Alain Robbe-Grillet

نویسنده [English]

  • Andia Abaie

ShahidBeheshti University

چکیده [English]

Whilein 1981 Alain Robbe-Grillet announcedthathe no longer wanted to writenovels, hepublished one, La Reprise, on the eve of his 80 years (2001). The title of thisnovelisinspired by Kierkegaard, whosenovelistfollows the distinction betweenreminiscence or recollection and reprise: the first one is considered as a “backward remembering”, but “resumption is a forward remembering”. Throughvarious narrative means, such as diversification and variability of the discursive and narrative levels, Robbe-Grillet tries, with La Reprise, to destroy and renew the "new novel", in order to propose a novelthatis a “forward remembering”, and not a resumption oriented to his ancient works.  This article examines the process of writing by which the novelist, through an incessant resumption of the work of writing, wants to create a new workwith new roots and to prevent the book fromresting in a world alreadyknown.

کلیدواژه‌ها [English]

  • La Reprise
  • AlainRobbe-Grillet
  • forward remembering
  • backward remembering
  1. ALLEMAND Roger-Michel, Alain Robbe-Grillet, Paris, Seuil, 1997.
  2. BISHOP Tom, Topologie d'une reprise ou le retour de Robbe-Grillet,Critique, n°651-652, août-septembre 2001 : « Alain Robbe-Grillet », pp 595-652.
  3. CALLE-GRUBER Mireille, Alain Robbe-Grillet ou la reprise-en-avant, Critique, n°651-652, août-septembre 2001 : « Alain Robbe-Grillet », pp 673-672.
  4. DEN HEUVEL Pierre van, Dysnarration et coherence, Critique, n°651-652, août-septembre 2001 : « Alain Robbe-Grillet », pp 605-618.
  5. KIERKEGAARD Sören, La Reprise, Traduction de Nelly Viallaneix, Paris, Flammarion, 1990.
  6. MILAT Christian, Robbe-Grillet romancier alchimiste, Ottawa / Paris, Les Éditions David / L’Harmattan, 2001.
  7. ROBBE-GRILLET Alain, Les Gommes, Paris, Editions de Minuit, 1953.
  8. - ,Pour un nouveau roman, Paris, Editions de Minuit, 1961.
  9. - ,La Reprise, Paris, Editions de Minuit, 2001.
  10. - ,Le Voyageur. Textes, causeries et entretiens, choisis et presentes par Olivier Corpet, Paris, Christian Bourgeois Editeur, 2001.
  11. RODRIGUEZ Mariadel Carmen, Poetique, repetition et subjectivite dans les romans d’Alain Robbe-Grillet, 2 volumes, Thèses de doctorat Universite de Caen, Presses Universitaire du Septentrion, 2002.