palette
واسازی تاریخ و نمایش قدرت در نمایشنامه ی هنری چهارم
سمیه قربانی, زکریا بزدوده

چکیده

مطالعه­ی حاضر بر آن است خوانشی را بر اساس رویکرد ماتریالیسم فرهنگی از نمایشنامه­ی هنری چهارم، بخش اول اثر ویلیام شکسپیر ارائه کند. یکی از اهداف ماتریالیسم فرهنگی برجسته نمودن آن دسته از صداهای سرکوب­ شده و به حاشیه رانده شده­ای است که مشروعیت و یکپارچگی گفتمان­های غالب را از درون تهدید کرده و به چالش می­کشند. بر همین اساس، مطالعه­ی حاضر هاتسپر را به عنوان یکی از نمایندگان این دسته از صداهای مخالف معرفی می کند. هاتسپر از طریق شورش خود علیه هنری چهارم، مشروعیت گفتمان رسمی و ایدئولوژیک عصر خود موسوم به الوهیت شاهان را، که در روزگار شکسپیر رایج و متداول بوده است، مورد چالش قرار می­دهد. هاتسپر با به زیر سؤال بردن این مفهوم، تردید خود را در مورد برحق بودن هنری چهارم که سلطنت خود را نه از طریق خواست و فرمان الهی که از طریق نیرنگ و فریب به دست آورده است ابراز می­نماید. گرچه در پایان نمایشنامه هاتسپر توسط رقیب خود ولیعهد هری کشته می­شود، اما با سرکشی و نافرمانی خود نظام­های ایدئولوژیک و سیاسی روزگار خویش را به چالش کشانده و مقبولیت گفتمان­های غالب را زیر سؤال می­برد.

واژگان کلیدی
نافرمانی، خشونت، نمایشی بودن قدرت، نمایشنامه ی تاریخی، الوهیت پادشاهان، عصر الیزابت.

منابع و مآخذ مقاله

Bulman, James C. “Henry IV, Parts 1 and 2.” The Cambridge Companion to Shakespeare’s History Plays. Ed. Michael Hattaway. Cambridge: Cambridge University Press, 2002. 158-176.

Carroll, William C. “Theories of Kingship in Shakespeare’s England.” A Companion to Shakespeare’s Works: The Histories. Eds. Richard Dutton, and Jean E. Howard. Vol. 2. Oxford: Blackwell, 2003. 125-145.

Findlay, Alison. “New Directions: The Madcap and Politic Prince of Wales: Ceremony and Courtly Performance in Henry IV.” 1 Henry IV: A Critical Guide. Ed. Stephen Longstaffe. London: Continuum, 2011. 86-98.

Greenblatt, Stephen. “Invisible Bullets: Renaissance, Authority and its Subversion, Henry IV and Henry V.” Shakespeare: An Anthology of Criticism and Theory 1945-2000. Ed. Russ McDonald. Oxford: Blackwell, 2004. 435-457.

James I. The True Law of Free Monarchies. Ed. Charles Howard McIlwain.

Knowles, James. “1 Henry IV.” A Companion to Shakespeare’s Works: The Histories. Eds. Richard Dutton, and Jean E. Howard. Vol. 2. Oxford: Blackwell, 2003. 412-431.

Laroque, François. “Shakespeare’s ‘Battle of Carnival and Lent’. The Falstaff Scenes Reconsidered (1 & 2 Henry IV).” Shakespeare and Carnival: After Bakhtin. Ed. Ronald Knowles. London: Macmillan Press Ltd, 1998. 83-96.

Machiavelli, Nicolo. Discourses on Livy. Trans. Harvey C. Mansfield and Nathan Tarcov. Chicago & London: The University of Chicago Press, 1996.

---. The Prince. Trans. W. K. Marriott.

Munslow, Alun. Deconstructing History. 2nd ed. London and New York: Routledge, 2006.

Pugliatti, Paolo. Shakespeare the Historian. Basingstoke: Macmillan, 1996.

Rabkin, Norman. “Rabbits, Ducks, and Henry V.” Shakespeare: An Anthology of Criticism and Theory 1945-2000. Ed. Russ McDonald. Oxford: Blackwell, 2004. 245-263.

Raleigh, Sir Walter. The History of the World in Five Books. Book I. London, Printed for Walter Burre, 1614.

Shakespeare, William. King Henry IV: Part One. San Diego: Icon Classics, 2005.

Sinfield, Alan. “Cultural Materialism, Othello, and the Politics of Plausibility.” Literary Theory: An Anthology. 2nd ed. Eds. Julie Rivkin, and Michael Ryan. Oxford: Blackwell, 2004. 743-762.

---. “Macbeth: History, Ideology, and Intellectuals.” Faultlines: Cultural Materialism and the Politics of Dissident Reading. California: University of California Press, 1992. 96-109.

Tillyard, E. M. W. The Elizabethan World Picture: A Study of the Idea of Order in the Age of Shakespeare, Donne and Milton. London: Chatto & Windus, 1943.

Walsh, Brian. “New Directions: ‘By Shrewsbury Clock’: The Time of Day and the Death of

Hotspur in 1 Henry IV.” 1 Henry IV: A Critical Guide. Ed. Stephen Longstaffe. London: Continuum, 2011. 142-159.

White, Hayden. The Content of the Form: Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 1987.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.