palette
بررسی ترس از مرگ در سه قطره خون هدایت و ضد اخلاق ژید بر اساس روش نقد ژیلبر دوران
نگار مزاری

چکیده

دراین مقاله سعی خواهیم کردسه قطره خون صادق هدایت و ضد اخلاق ژید را مورد مطالعه قرار دهیم. ما به مطالعۀتصاویری می پردازیم که در سه قطره خون و ضداخلاق برخاسته از نوعی تشویش و نگرانی نزد نویسندگان این دو اثر است. دراین مقاله به بررسی سه قطره خون صادق هدایت و ضد اخلاق آندره ژید خواهیم پرداخت، تا با مطالعه تصاویری که در این دو اثر،  برخاسته از نوعی تشویش و نگرانی نزد نویسندگان این دو رمان است نشان دهیم چگونه تخیل دو نویسنده منجر به رؤیاپردازی‌هایی برای مقابله با حس نگرانی و ترس از مرگ می شود و به خلق تصاویری می انجامد که بیانگر روحیات درونی شخصیتهای دو داستان می باشند. تمایلات ناخودآگاه و رؤیاپردازیی هایی را که مدام در خودآگاه دو نویسنده آشکار می‌شوند، مورد مطالعه قرار خواهیم داد. برای دستیابی به این هدف، از روش نقد ژیلبر دوران بهره خواهیم برد، بر این اساس دسته بندی تصاویر ادبی در منظومه های تخیلی، راهگشای شناخت تخیل هدایت و ژید خواهند بود. از این طریق گرایش تخیل دو نویسنده را مشخص خواهیم کرد.

واژگان کلیدی
ژید، رؤیاپردازی، ژیلبردوران، تصویر، هدایت

منابع و مآخذ مقاله

کتابنامه

رنجبر، ابراهیم، «مقایسه زنبق دره بالزاک و داش آکل هدایت»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز، شماره 207، تبریز، 1387.

دهباشی، علی،خاطرات صادق هدایت، تهران، نشر ثالث، 1380.

ژید، آندره، رذل، ترجمه علی پاک بین، انتشارات جامی، تهران، 1388.

شریعتی، علی، تاریخ تمدن، تهران، نشر قلم، 1375.

شریفیان، مهدی و رحمانی ، کیومرث، «نقد مکتبی رمان های هدایت»، مجله بوستان ادب، شماره 3، تهران، 1389.

شمیسا، سیروس،داستان یک روح، تهران، نشر فردوس، 1382.

صنعتی، محمد،صادق هدایت و هراس از مرگ، تهران، نشر مرکز، 1381.

عباسی، علی، تخیل و مرگ در ادبیات و هنر، تهران، نشر سخن،1391.

عباسی، علی، «طبقه بندی تصاویر ادبی براساس روش جدید نقد ادبی»، "فصلنامه پژوهشي تحليلي و آموزشي" ، شمارۀ 29، تهران، دانشگاه شهید بهشتی، 1380.

نامورمطلق، بهمن، درآمدی بر اسطوره شناسی،تهران، سخن، 1392.

هدایت، صادق، سه قطره خون، تهران، کیهان، 1338.

CHAHRTACHE, Amir Saïd, « Trois gouttes de sang ou Trilogie d’une douleur », Le centre de recherche des sciences humaines et des études culturelles, Cinquième année, nº 11, Téhéran, 2010.

DORITY, Hippolytus, OUELLET, Réal, « Les images de la nature dans l’Immoraliste », Études littéraires, vol.2, nº 3, 1969, p. 313-334.

DURAND, Gilbert, Les structures anthropologiques de l’imaginaire, Paris ,11ème èd., Bordas, 1992.

GIDE, André, L’Immoraliste, Paris, Mercure de France, 1902.

HAFEZ-ERGAUT, Agnès, « L’Immoraliste : un libertaire », Australie, Çédille, revista de estudios franceses, Université de Tasmanie, nº 6, 2010, 129-137.

HAGHIGHAT KHÂH, Roghayeh, « Représentation de l’angoisse de Schopenhauer dans les œuvres de Gide et de Hedayat», Revue de Téhéran, nº 22, Téhéran, 2007.

HEDAYAT, Sadegh, Trois Gouttes de Sang, Traduit par Madame F. Razavi, Téhéran, Keyhan, 1959.

HOSSEINI, Rouhollah, MOHMMAD-ZADEH Asadollah, «Expérience de la finitude chez Sadegh Hedayat », Pazhuhesh-e Zabanhay-e Khareji, nº 36, Spécial Issue, Téhéran, 2007, pp. 39-49.

MALKA, Ruth, Fonction autour et autour-fiction chez Gide, mémoire de master en langue et littérature Française, Montréal, université McGill, 2013.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.