ارتباط جهانی-محلی شدن و نمایش تک گویی در شفادهنده اثر برایان فری یل

احمد شیرخانی, امیر علی نجومیان

چکیده


جهانی شدن، علاوه بر نوید برخی مزیت های اقتصادی، چالش هایی را نیز در عرصه فرهنگ بدنبال می آورد. از جمله این چالش ها به حاشیه رانده شدن فرهنگ های ناهمگون محلی و جایگزین شدن آن با فرهنگ جهانی است. ایرلند نیز در طی فرآیند جهانی شدن با چنین چالشی مواجهه شده است و برایان فری یل در نمایشنامه ی تک گویی شفادهنده در پی انعکاس آن و یافتن راه حلی برای این چالش است. فری یل راه برون رفت از چالش های جهانی شدن را از طریق فرم نمایشنامه تک گویی بیان می کند. این فرم بدلیل دارا بودن ویژگی های نظریه جهانی-محلی شدن رولاند رابرتسون، امکان حفظ ناهمگونی ها، افزایش عاملیت عنصر محلی، و عبور از دوگانه جهانی/محلی را در تعامل فرهنگ ایرلند و فرهنگ جهانی فراهم می آورد. مقاله حاضر با بررسی این نمایشنامه و اجراهای آن راهبرد جهانی-محلی شدن فری یل را در ارتباط با فرم نمایشنامه تک گویی به تصویر می کشد.

واژگان کلیدی


فری یل- نمایشنامه تک گویی- جهانی-محلی شدن- شفادهنده

منابع و مآخذ مقاله


DeVinney, Karen. "Monologue as Dramatic Action in Brian Friel's Faith Healer and Molly Sweeney." Twentieth Century Literature. 45, 1 (1999): 110-119.

Edurardo Carvalho, Paulo. "About Some Healthy Intersections: Brian Friel and Field Day." HJEAS. 2,2 (1996): 45-57.

Friel, Brian. Brian Friel: Plays 2. London: Faber and Faber, 1999.

---------------. Selected Plays. Washington, D. C: The Catholic University of America Press, 1986.

Grene, Nicholas. "Five Ways of Looking at Faith Healer." The Cambridge Companion to Brian Friel. Ed. Anthony Roche. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.

Harvey, David. The Condition of Postmodern. Massachusetts: Blackwell Publishers, 1989.

Inglis, Tom. Global Ireland: Same Difference. New York: Routledge, 2008.

Kawaguchi, Kazuko. "The Irish People's Identity Expressed in Personal Story Telling: Brian Friel's Faith Healer." Journal of Irish Studies 22 (2007): 116-123.

Lanters, Jose. "Gender and Identity in Brian Friel's Faith Healer and Thomas Murphy's The Gigli Concert." Irish University Review. 22, 2 (1992): 278- 298.

Lonergan, Patrick. Theatre and Globalization: Irish Drama in the Celtic Tiger Era. New York: Palgrave, 2009.

McGrath, F.C. Brian Friel's (post)Colonial Drama: Language, Illusion, and Politics. New York: Syracuse, 1999.

Murray, Christopher. Twentieth Century Irish Drama: Mirror Up to Nation. Manchester: Manchester University Press, 1996.

Pavis, Patrice. Dictionary of the Theatre: Terms, Concepts, and Analysis. Trans. Christine Shantz. Toronto: University of Toronto Press, 1998.

Richards, Shaun. "Brian Friel: Seizing the Moment of Flux." Irish University Review 30,2 (Autumn-Winter 2000): 254-271.

Ritzer, George, Zeynep Atalay, eds. Readings in Globalization: Key Concepts and Major Debates. West Sussex: Blackwell Publishing Ltd., 2010.

Robertson, Roland. Globalization: Social Theory and Global Culture. London: SAGE Publications, 1998.

Russell, Richard Rankin. "Home, Exile, and Unease in Brian Friel's Globalized Drama Since 1990: Molly Sweeney, The Home Place, and Hedda Gabler (after Ibsen)." Modern Drama 56, 2 (summer 2013): 206-231).

Russell, Richard Rankin. Modernity, Community, and Place in Brian Friel's Drama. New York: Syracuse University Press, 2014.

Szasz, Maria. Brian Friel and America. Dublin: Glansnevin Publishing, 2013.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.