palette
بررسی بینامتنی خواب و بیداری در هزارو یکشب و رمان بیداری فینیگانها اثر جیمز جویس
لیلا برادران جمیلی

چکیده

چکیده

 

جیمز جویس با مطالعه ادبیات کهن و فرهنگ کشورهای متفاوت، به خصوص ایران، اثری جاودانه یعنی رمان بیداری فینیگانها را خلق کرده است که هیچ پایانی در مراحل خواندن روایت های آن متصور نیست. او با در هم آمیختن قصه های ایرانی هزارویکشب با فرهنگ و قصه های انگلیسی نوعی بینامتنیت جذاب با نقل قول هایی بدون علائم نقل قول بین این دو اثر خلق کرده است که خواننده را درگیر بازی کلامی جدیدی می کند. در این مقاله به کمک نظریات رولاند بارث و جولیا کریستوا و با بهره گیری از نظریات بینامتنیت ردپای هزارویکشب شهرزاد را در بیداری فینیگانهای جویس جستجو می کنیم. ضمنا این مقاله نشان خواهد داد که چگونه حوادث درون این رمان از الگوهای خواب و بیداری شهرزاد تبعیت می کند تا شخصیت های درون قصه را از خواب غفلت رهانیده و به بیداری و دانش برساند. جویس برای خوانندگانش یک معمای هزار تویی در روایت جدیدش طراحی می کند که شب ها، حتی بیش از هزارویکشب، آنها را سرگرم کند و به آنان توانایی داوری بین خواب و بیداری را بدهد. در نتیجه این افق دانش جدید خوانندگان می آموزند تا با فرهنگ های دیگر تعامل داشته باشند و سعی در برقراری ارتباط با آنها نمایند. 

واژگان کلیدی
بینامتنیت-هزارویکشب-فرهنگ-روایت-شهرزاد-الگوهای خواب و بیداری

منابع و مآخذ مقاله

-Allen, Graham. Intertextuality. London: Routledge, 2000.

- -----. Routledge Critical Thinkers: Roland Barthes. London: Routledge, 2003.

-Attridge, Derek (ed.). The Cambridge Companion to James Joyce. Cambridge: Cambridge UP, 1999.

-Barthes, Roland. Image, Music, Text. Transl. Stephen Heath. New York: Hill and Wang, 1978.

-----. The Pleasure of the Text. Transl. Richard Miller. Notes Richard Howard. New York: Hill and Wang, 1975.

-Beardsworth, Sara. Julia Kristeva: Psychoanalysis and Modernity. Albany: State U of New York P, 2004.

-Becker-Leckrone, Megan. “Joyce’s ‘Quashed Quotatoes’.” Julia Kristeva and Literary Theory. New York: Palgrave Macmillan, 2005. 90-134.

-Bulson, Eric. The Cambridge Introduction to James Joyce. Cambridge: Cambridge UP, 2006.

-Ellmann, Richard. James Joyce. New York: Oxford UP, 1982.

-Joyce, James. Finnegans Wake. Introduction by Seamus Deane. London: Penguin Books, 1992. (FW)

- -----. Dubliners. Hertfordshire: Wordsworth, 1993.

-Kristeva, Julia. Desire and Language: A Semiotic Approach to Literature and Art. Transl. Leon S. Roudiez. New York: Columbia UP, 1980.

-Malti-Douglas, F. “Homosociality, Heterosexuality, and Shahrazâd.” The Arabian Nights: Encyclopedia. Eds. Ulrich Marzolph, Richard van Leeuwen, and Hassan Wassouf. California: ABC-CLIO, 2004. 38-42.

-McAfee, Noelle. Routledge Critical Thinkers: Julia Kristeva. New York: Routledge.

-Norris, Margot. “Finnegans Wake.” The Cambridge Companion to James Joyce. Cambridge: Cambridge UP, 1999. 161-84.

-Power, Henriette Lazaridis. “Shahrazade, Turko the Terrible, and Shem: The Reader as Voyeur in Finnegans Wake.” Coping with Joyce: Essays from the Copenhagen Symposium. Eds. Morris Beja and Shari Benstock. Columbus: Ohio State UP, 1989. 250-56.

-Schmitz, Thomas A. Modern Literary Theory and Ancient Texts: An Introduction. Massachuset: Blackwell, 2007.

-Schulze, Reinhard. “Images of Masculinity in the Arabian Nights.” The Arabian Nights: Encyclopedia. Eds. Ulrich Marzolph, Richard van Leeuwen, and Hassan Wassouf. California: ABC-CLIO, 2004. 46-50.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.