Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکاه آزاد اسلامی-واحد تهران مرکزی

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

در این مقاله ”فردیت“ شخصیتها در اثر معروف ساموئل جانسون تاریخچه ی راسلس، پرنس ابی سینا درپرتو تئوری ”فردیت“ دلوز و گواتری تحلیل و بررسی میشود. با در نظر گرفتن میل شخصیتها بر اساس” تولید مطلوب“ دلوز و گواتری در اثر جانسون، نتیجه حاکی از آن است که میل در شخصیت راسلس و یارانش نه تنها ریشه در کمبود ویا فقدان ندارد بلکه به آنها انرژی و تحرک بخشیده، به انگیزه ی آنها برای تحقیق می افزاید وعلیرغم دیدگاه روانشناسی فروید و لکان، میل همواره نقش مثبتی را ایفا میکند. همچنین، در این مقاله نشان میدهد سرکوبی میل در راسلس و همسفرانش ریشه در ارتباطات و عوامل اجتماعی دارد. زیرا ماهیت آزادگونه ی میل با شرایط  اجتماعی که تابع قوانین و قواعد میباشند سازگار نیست و این ناسازگاری میل را در شخصیتها سرکوب میکند و آنها هربار تجربه ای کسب میکنند. از سوی دیگر، هر تجربه به شخصیت ”فردیتی“ مختص همان تجربه ی خاص  را میبخشد که با ”فردیت“ قبل و بعد او متفاوت میباشد. بنابراین، هیچیک از شخصیتها دارای ”فردیت“ یکسان و ثابتی نیستند. 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Subjectivity: A DeleuzoGuattarian Study of Samuel Johnson’s Selected Works The History of Rasselas, Prince of Abyssinia

چکیده [English]

The present article attempted to analyze the characters'
"subjectivity" in Samuel Johnson's The History of Rasselas, Prince of Abyssinia under the aegis of Deleuze and Guattari's theory of "subjectivity." Doing so, the characters' desires have been considered to clarify if their desire is the product of a lack (as psychoanalysis insists), or it is productive (as Deleuze and Guattari believe). By focusing on Deleuze and Guattari's famous syntheses in Johnson's Rasselas, it was revealed that it is the energy of the desire that sets Rasselas and his fellow travelers in motion to follow their quest. Moreover, it was cleared that their desire does not get repressed in the triangular family relation; instead, it is the social relations which is the main cause for repressing their desire, and the characters' subjectivity is constructed based on the repression society imposes on them. In fact, the characters' desire is not compatible with the social requirements such as social differentiation, and ideology, thus, desire gets repressed, and each repression renders the character "a" subjectivity specific to that experience.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anti-Production-Body-Without-Organs-Desiring-Production-Schizophrenia
  1. Acker, Julia Robertson. “No Woman Is the Worse for Sense and Knowledge": Samuel Johnson and Women. Maryland: ProQuest, 2007.
  2. Barnouw, Jeffrey. "Britain and European Literature and Thought." The Cambridge History of English Literature, 1660–1780. Ed. John Richetti. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. 423-444.
  3. Bogue, Ronald. Deleuze and Guattari. London: Routledge, 1989.
  4. Buchanan, Ian. Deleuze and Guattari’s Anti-Oedipus: A Reader’s Guide. London: Continuum, 2000.
  5. Colebrook, Clair. Understanding Deleuze. Sydney: Allen & Unwin, 2002.
  6. Deleuze, Gilles, and Felix Guattari. Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. Trans. Robert Hurley, Mark Seem, and Helen R. Lane. Vol.1.2 vols: University of Minnesota Press, 1983.
  7. Guattari, Felix. Chasophy: Texts and Interviews 1972-1977. Ed. Sylvere Lotringer. New York: Semiotext (e), 2008.
  8. Holland, Eugene. Deleuze and Guattari’s Anti-Oedipus: Introduction to Schizoanalysis. London: Routledge, 1999.
  9. Johnson, Samuel. “The History of Rasselas, Prince of Abyssinia.” The Norton Anthology of English Literature: The Major Edition. Ed. M. H. Abrams. New York: Norton, 1993. 1141-1206.
  10. Ritter, Judith Joan. Outside the Gates of Eden: A Study of Melancholy in Rasselas. Diss. McGill University, 1972.
  11. Žižek, Slavoj. The Parallax View. Massachusetts: The MIT Press, 2006.