palette
ماشین و ماشینیسم در ادبیات فرانسه، مورد پژوهی آثار زولا
محمدرضا فارسیان

چکیده
وقوع و بروز انقلاب صنعتی را بدون شک باید به اختراع ماشین نسبت داد و قرن 19 را بدین ترتیب قرن ماشین ها نامید. مدرنیته با ماشین به روز شد و آن را به عنوان سمبل خود معرفی کرد. در نیمه دوم قرن 19، ادبیات و رمان نیز به عنوان آینه های منعکس کننده جامعه به موضوع پیدایش این عناصر رویکرد خوبی نشان دادند. نویسندگان متفاوت واکنش های متفاوتی نسبت به ماشین از خود بروز دادند. برخی کلا آن را طرد نمودند؛ برخی دیگر علی رغم دشمنی با این وسیله، بی اراده آن را ستودند و برخی دیگر نیز به آن جایگاهی اصیل و با اهمیت بخشیده، حتی آن را به عنوان یک شخصیت واقعی در آثارشان معرفی کردند. زولا را می توان در زمره نویسندگان گروه آخر جای داد، چرا که ماشین، در عمده آثار اصلی و مشهور وی، جایگاهی معنادار را به خود اختصاص داده است. این مقاله خواهد کوشید تا ضمن معرفی این ماشین-پرسوناژها، جایگاه آن ها را نیز بررسی کرده، به این ترتیب به ادبیات آگاهی بخش یا تحذیر دهنده زولا در این مورد بپردازد و نیز رابطه انسان-ماشین و بالعکس را از دیدگاه زولا به نظاره بنشیند.
واژگان کلیدی
زولا-ادبیات فرانسه-انقلاب صنعتی-ماشینیسم-ماشین

منابع و مآخذ مقاله

زولا، امیل، (1361)، آسوموار، ترجمه فرهاد غبرائی، تهران، نیلوفر.

زولا، امیل، (1386)، ژرمینال، ترجمه سروش حبیبی ، تهران، نیلوفر.

زولا، امیل، (1367)، شهر آفتاب، ترجمه علی اصغر خبره زاده، تهران، جامی.

-ABENDROTH, Wolfgang, Histoire du mouvement ouvrier en Europe, traduit de l’allemand par Jean DENAND et Paul LAVEAU, Paris, Librairie François Maspero, 1967.

-BAROLI, Marc, « Introduction à la littérature de chemin de fer », in Ecritures du chemin de fer : actes de la journée scientifique, Paris, Klincksieck, 1997.

-BECKER, Colette, « La Condition ouvrière dans L’Assommoir : un inéluctable enlisement», Les Cahiers naturalistes, n° 52, 1978.

-CABANES, Jean-Louis, « Les locomotives du lieu commun », in Feuilles de Rail : les littératures du chemin de fer, CHAMARAT, Gabrielle, LEROY, Claude (sous la dir. de), Paris, Ed. Paris-Méditerranée, 2006.

-HAMON, Philippe. VIBOUD, Alexandre, Dictionnaire thématique du roman de moeurs : 1850-1914, Paris, Presses de la Sorbonne nouvelle, 2003

-LAROUSSE, Pierre, Grand dictionnaire universel du XIXe siècle, 28 vol., Nimes, Lacour, 1990-1992.

-MARX, Karl, Le Capital 2, Le Procès de la Production du Capital, Paris, Alfred Costes, 1932.

-MITTERAND, Henri (édition établie par), Carnets d’enquêtes d’Emile Zola : une ethnographie inédite de la France, [Paris], Plon, 1986.

-NOIRAY, Jacques, Le romancier et la machine : l'image de la machine dans le roman français (1850-1900), 1, Paris, Corti, 1981.

-NOIRAY, Jacques, Le romancier et la machine : l'image de la machine dans le roman français (1850-1900), 2, Paris, Corti, 1989.

-POSSOT, André, « Thèmes et fantasmes de la machine dans La Bête humaine », Les Cahiers naturalistes, n° 57, 1983.

-SEASSAU, Claude, Zola, le réalisme symbolique, Paris, Corti, 1989.

-SERRES, Michel, Feux et signaux de brume : Zola, Paris, Grasset, 1975.

-VERRET, Michel, Le Travail ouvrier, Paris, Armand Colin, 1982.

-ZOLA, Emile, Germinal, préface d’André Wurmser, [Paris], Gallimard, 1978.

-ZOLA, Emile, La Bête humaine, Paris, Fasquelle, 1997.

-ZOLA, Emile, L’Assommoir, Paris, Ed. Pocket, 1990.

-ZOLA, Emile, Les Quatre Evangiles : Travail, préface de Thierry Paquot, Paris, L’Harmattan, 1994.

-Zola, Emile, Les Rougon-Macquart, vol. III, édition intégrale publiée sous la dir. d'A. Lanoux, études, notes et variantes par H. Mitterand, Paris, Gallimard, 1964.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.