palette
خوانش لاکلائویی از اِدی به شهر شعر می‌رود اثر ریچارد فور
سید بختیار سجادی

چکیده

این مقاله درصدد آن است تا نمایش اِدی به شهر شعر می‌رود اثر ریچارد فورمنرا با توجه به رویکرد پسامارکسیستی ارنستو لاکلائو تجزیه و تحلیل کند؛ این رویکرد مفهوم دال تهی را در بررسی سوژه به کار می‌گیرد. ظهور رویکرد پسامارکسیستیِ لاکلائو به اواسط دهه‌ی80 برمی‌گردد، یعنی زمانی که وی از مارکسیسم تقلیل‌گرا فاصله گرفت و نظریه‌ی گفتمان خود را از نو فرمول‌بندی نمود. تصور گفتمانی-تحلیلی لاکلائو از ایدئولوژی و هژمونی به واسازی مفاهیم کلیدی زیر ختم شد: گفتمان، دال شناور، دال تهی، ضدیت، و مقوله‌ی سوژه. به‌طور مشابه، نمایشنامه‌ی هیستریک-بودشناختی فورمن، که فاقد هر گونه استراتژی‌ روایی برنامه‌ریزی‌شده است، از نتیجه‌گیری‌ها و تصورات نابهنگام و پیش‌ازموعد خواننده جلوگیری می‌کند. نمایشنامه‌های فورمن در صدد هستند تا از طریق رهاسازی تکانه‌ها از خودِ شرطی‌شده (از لحاظ اجتماعی) دوری گزینند. بنابراین، بین مفاهیم انتقادی لاکلائو و تئاتر هیستریک-بودشناختی فورمن نوعی همگرایی وجود دارد چراکه هر دو سوژه‌ای ازهم‌پاشیده را در ساختارهای گفتمانی نشان می‌دهند.

 

واژگان کلیدی
پسامارکسیسم، نظریه‌ی گفتمان، دال تهی،نمایشنامه‌ی هیستریک-بودشناسانه‌، مقوله‌ی سوژه.

منابع و مآخذ مقاله

Arditi, Benjamin. "Populism Is Hegemony is Politics? On Ernesto Laclau's On Populist Reason."Constellations 17.2 (2010): 1-10.

Berlanga, José Luis Villacañas and Jorge Ledo. “The Liberal Roots of Populism: A Critique of Laclau.” The New Centennial Review, Volume 10, Number 2, (Fall 2010), pp. 151-182.

Falk, Florence A.. “Physics and the Theatre: Richard Foreman's "Particle Theory".” Educational Theatre Journal, Vol. 29, No. 3 (Oct., 1977), pp. 395-404.

Foreman, Richard. Eddie Goes to Poetry City (Seattle Version, 1991) inMy Head Was a Sledgehammer: Six Plays. New York: The Overlook Press, 1995.1-43.

---. “Ontological-Hysteric Manifesto I” in Richard Foreman (PAJ books. Art + Performance).Rabkin, Grald, ed. Maryland, Johns Hopkins University Press, 1999.145-158.

---. Unbalancing Acts: Foundations for a Theater. New York: Theater Communication Group, 1992.

Harries, Martin.“Richard Foreman and the Ends of an Avant-Garde.”Theatre Journal, Vol. 56, No. 1 (Mar., 2004), pp. 83-96.

Laclau, Ernesto. Emancipation(s), London: Verso, 2007

---.The Rhetorical Foundations of Society. London: Verso, 2014.

---, and Chantal Mouffe.Hegemony and Socialist Strategy: Towards a Radical Democratic Politics. London: Verso, 1985.

Riha, Rado. “Politics as the Real of Philosophy” in Laclau: A Critical Reader. Critchley Simon, and Oliver Marchart, eds. New York: Routledge, 2004. 73-87.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.