Critical Language and Literary Studies

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی تهران- دانشکده ادبیات

2 دانشگاه شهید بهشتی تهران

چکیده

پژوهش حاضر،  بررسی و تحلیلی بر نظام آوایی زبان معیار چینی است. این مهم، در امر آموزش زبان­چینی به فارسی­زبانان تأثیر بسزایی دارد. زبان­چینی و زبان فارسی از نظر ساخت­واژی باهم تفاوت­هایی دارند، زبان چینی از خانواده زبان­های تکواژی ساده[1] است و زبان فارسی از گروه زبان­های چند تکواژی[2] است. در این مقاله در ابتدا به معرفی واج­های زبان­چینی می­پردازیم، طبق بررسی­های صورت­گرفته در این جستار، زبان چینی 21 همخوان،2 نیم­واکه و 36 واکه دارد، همخوان­ها به لحاظ جایگاه و شیوه تولید[3] تقسیم­بندی و توصیف خواهند شد، و آن­ها با همخوان­های زبان فارسی مقایسه خواهند شد. در مورد واکه­ها نیز تقسیم­بندی جامعی صورت خواهد گرفت. سپس به توصیف سیستم آوانگاری چینی -  پین­یین -  رسیده و نکاتی ذیل این عنوان بیان خواهد شد. لایة نواخت در زبان­چینی طبق نظریه خود­واحد [4]بررسی می­شود و در آخر ساختمان هجا و محدودیت های با­هم­آیی[5] واج­ها بررسی­خواهدشد.  

عنوان مقاله [English]

Contrastive Analysis of chinese - Persian languages phonetic system

چکیده [English]

The current paper reviews Contrastive Analysis of chinese& Persian standard languages, that notion affects the process of language teaching. sincechinese language is a syllabic language & has a tier of tone, & Persian is a alphabetical language, the description of each will be discussed in the proper approaches. Initially, there is an introduction to chinese phonemes. chinese language holds 21 consonants, 2 semivowlesand 36 vowles. In this paper, consonant will be classified according to place & manner of articulation, &they are compared with Persian consonants. the current paper provides perfect & comprehensive classification on vowles, but their perfect technically description is pending to another research. so, the transcription of chinese language –PinYin – to be introduced &reviwed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pin yin
  1. الف .فارسی
  2. براون، اچ. داگلاس (1390). مترجم: منصور فهیم، اصول یادگیری و آموزش زبان، ویرایش پنجم، چاپ دوم، تهران: انتشارات رهنما
  3. ثمره، یدالله (1391). آواشناسی زبان فارسی آواها و ساخت آوایی هجا، ویرایش دوم، چاپ نهم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی
  4. حق شناس، علی محمد (1388). آواشناسی ( فونتیک)، چاپ دوازدهم، تهران: نشر آگاه
  5. کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه (1390). واج شناسی رویکردهای قاعده بنیاد، چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت
  6. یار محمدی، لطف الله (1364). درآمدی به آواشناسی، تهران: نشر دانشگاهی
  7. ب . غیر فارسی
  8. Catford , J.C . (1994). A practical introduction toPhonetics .ed2, New York :Clarendon Press. Oxford
  9. Fromkin, Victoria .Robert, Rodman. Nina, Hyams (2007) . An Introduction toLanguage , Eight Edition , U.S.A: THOMASON WADTHWORTH
  10. Beijing Language and Culture University foreign language teaching materials research and development center planning project ( 2011). Road to Success 1 ,Beijing:Beijing Language and Culture University Press
  11. H.Shen , Helen . ChenHui, Tsai . Yunong, Zhou (2007) . chinese pinyin getting started, Beijing:Beijing Language and Culture University Press
  12. Yansheng,ceng (1997) . Persian Chinese dictionary, Beijing:Commercial Press
  13. ج . منابع اینترنتی
  14. http://zh.wikipedia.org/wiki
  15. http://en.wikipedia.org/wiki