تصویر روی جلد

اسطوره شکنی ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر خوانش نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته دیوید ریب

رویا یعقوبی, امیرعلی نجومیان

چکیده



چکیده:

مراد از مقاله حاضر تجزیه و تحلیل چگونگی ترسیم واسازی اسطوره ایماژ قهرمان جنگ به مثابه مرد محوری سلطه گر در نمایشنامه آموزش اولیه پاولو هامل نوشته ی دیوید ریب، نویسنده آمریکایی، می باشد. برای نیل به این هدف، از رویکرد لوٸی آلتوسر[1] به ایدئولوژی در تحلیل گفتمانهای اجتماعی و شکل گیری جنسیتی سود جسته ایم. هویت مرد محوری به مثابه ایدئولوژی عمل می کند و از طریق سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی[2] مانند خانواده، موسسات آموزشی، هنر و رسانه که موجود ایدوئولوژی هستند و افراد جامعه آنها را در خود نهادینه می سازند شکل می گیرند و ساخته می شوند. هویت مرد محوری از ساختاراجتماعی و فرهنگی نشأت می گیرد وحامل ویژگی های خاص خود مانند برترپنداری مرد، خشونت، ستیزه جویی، پرخاشگری، وقدرت روحی و جسمی می باشد. تاثیر خانواده، فرهنگ عامیانه و رسانه که نظام عقیدتی و ارزشی را شکل می دهند درنمایشنامه  آموزش اولیه پاولو هامل به خوبی ترسیم شده است. دراین نمایشنامه مردان شخصیتهایی هستند که تلاش می کنند برمبنای گفتمان حاکم و خصلت های مردانه مثل خدمت سربازی ؛ شرکت در جنگ ؛ و ستیزه جوئی، خشونت وسلطه گری رفتار کنند اما تلاشهای آنها بی نتیجه است چراکه اسطوره ارزشهای آمریکایی دررابطه با مردانگی دراین نمایشنامه زیر سٸوال می رود و واسازی[3] می شود.

کلید واژه ها: اسطوره شکنی مرد محوری سلطه گر، سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی، دیوید ریب، آموزش اولیه پاولو هامل

[1] Louis Althusser (1918-1990).

[2] Ideological States Apparatuses [ISAs].

[3] Deconstruction.


واژگان کلیدی


اسطوره شکنی مرد محوری سلطه گر، سازوبرگ های ایدئولوژیک حکومتی، دیوید ریب، آموزش اولیه پاولو هامل

منابع و مآخذ مقاله


Adler, Thomas P. South Central Review. Vol.5, No. 2 (Summer 1988) 111-113. Web. 31

March 2011.

Althusser, Louis. “Ideology and Ideological State Apparatuses” in Literary Theory: An

Anthology. Eds. Rivkin, Julie. and Michael Ryan. Maiden: Blackwell Publishers Inc.,

693-702.

Altwein, Sabien. The Quest for American Manhood: Issues of Race and Gender in David

Rabe’s Vietnam Trilogy. Saarbrucken: VDM Verlag Dr. Muller Aktiengesllschaft &

Co., 2008.

Bigsby, C. W. E. A Critical Introduction to Twentieth-Century American Drama. (Vol.3)

United Kingdom: Cambridge, 1985.

Blackshaw, Tony. Myth, Masculinity and Modernity. London and New York: Routledge, 2003.

Collier, Richard. Masculinity, Law and the Family. London and New York: Routledge, 1995.

Faludi, Susan. Stiffed: The Betrayal of the American Man. New York: Morrow, 1999.

Fenn, Jeffery W. “Conditioned Responses: David Rabe’s The Basic Training of Pavlo

Hummel” in Contemporary Literary Criticism. Vol.200. Ed. Jeffrey W. Hunter

Framington Hills, MI: Gale, 2005. 285-294.

Fiske, John. “Culture, Ideology, Interpellation” in Literary Theory: An anthology. Eds. Rivkin, Julie. and Michael Ryan. Maiden: Blackwell Publishers Inc., 2004. 1268-73.

Kolin, Philip C. David Rabe: A Stage History and A Primary and Secondary Bibliography. New York, Garland Publishing, INC., 1988.

McDonough, Carla, J. “David Rabe: Men under Fire” Staging Masculinity: Male

Identity in Contemporary American Drama. North Carolina: McFarland and Co.

Publishers. 1997. 103-132.

Rabe, David. The Vietnam Plays, Volume One: The Basic Training of Pavlo Hummel and Sticks and Bones, New York Grove Press, 1993.

---. The Vietnam Plays, Volume Two: Streamers and The Orphan, New York: Grove Press, 1993.

Rivkin, Julie. and Michael Ryan. Literary Theory: An Anthology. Malden: Blackwell

Publishers Inc., 2000.


ارجاعات

  • در حال حاضر ارجاعی نیست.