palette
بررسی مفاهیم میان فرهنگی، ایدئولوژی، و دو هویتی در نمایشنامه های بهترین جذابیت زندگی و کشتی بردگان لیروی جونز( امیری باراکا)

چکیده

مقاله ی حاضر در نظر دارد تا در نمایشنامه های ایدئولوژیکی لیروی جونز یا امیری باراکا (2014-1934) با عناوین بهترین جذابیت زندگی (1969) و کشتی بردگان (1967) به بررسی مفاهیم میان فرهنگی، ایدئولوژی، و موضوع دو هویتی بپردازد. برای نیل به این منظور، از رویکردهای فرانتس فانون در حیطه ی مفاهیم میان فرهنگی و تحلیل هویت سیاهپوستان، و از نظرات اسلاوی ژیژک در تحلیل رویکردهای ایدئولوژیکی-روانشناختی استفاده شده است. یکی از مدلهای ارتباطات میان فرهنگی در حیطه ی عملکرد قوانین استعماری در ایجاد مستعمرات با عنوانِ حمایت از کشور آفریقایی یا منطقه ی سیاهپوست نشین و یا جذب سیاهپوستان مهاجر به کشورهای سفیدپوست اروپایی-آمریکایی صورت می گیرد.  تأثیرات فرهنگ های مختلف در مستعمرات، حاصل آمیزش بین نژادها و فرهنگ ها، باعث ایجاد تضادها، ترسها، نفرت ها، خشونت ها، و جنایات هر روزه خواهند بود. نمایشنامه های باراکا مانند سلاحی سیاسی و انقلابی، به ساختارهای ایدئولوژی حاکم، فرهنگ و نهادهای قراردادی-اجتماعی سفیدپوستان حمله می کند، و آزادی سیاهپوستان،  نابودی انواع برده داری، و رهایی از تبعیض نژادی از درون مایه های نمایشنامه های باراکا می باشند. نمایشنامه های ایدئولوژیکی باراکا باعث ترویج فرهنگ مقاومت در سیاهپوستان و افزایش خودآگاهی نژادی و اعتماد به نفس در میان آنان گردیده است، او سیاهپوستان را صاحب فرهنگ و زبان مستقل می شمارد و اذعان می دارد که آنان باید برای کسب استقلال و آزادی خویش به پا خیزند. این مقاله بر آن است تا با تمرکز بر نمایشنامه های ایدئولوژیکی باراکا، پیامدهای تقابل فرهنگ ها را با توجه به عملکردهای ایدئولوژیکی حاکم از طرف استعمارگران سفیدپوست بر سیاهپوستان تفسیر نماید، و براین اساس، به بررسی عوامل قدرت از طریق توصیف ابزارهای مختلف برده داری از جمله خشونت و سرکوب جهت ایجاد دوسویگی، تردید، و دوهویتی در سیاهپوستان بپردازد.

واژگان کلیدی
استعمارگر - امیری باراکا - ایدئولوژی - دو هویتی - مستعمره - میان فرهنگی

منابع و مآخذ مقاله

Ashcroft, Bill, Gareth Griffiths, and Helen Tiffin, editors. The Post-Colonial Studies Reader. London: Routledge, 1995.

Bhabha, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 1994.

Darzinejad, Ensiyeh, and Leila Baradaran Jamili. ‘‘The performative Subjectivity of Muslim Women in the Diasporic Discourse of Leila Aboulela’’. Journal of Critical Language and Literary Studies. Shahid Beheshti University. vol, 14, no. 18, Spring and Summer 2017. 59-85.

Du Bois, W. E. B. The education of Black people. NY: Monthly Review Press, 1989.

Fanon, Frantz. Black Skins, White Masks. Ed. Charles Lam Markman. NY: Grove Press,

Gafio Watts, Jerry. Amiri Baraka: The Politics and Art of a Black Intellectual. NY: NY UP,

Griffiths, Gareth. "The Myth of Authenticity." The Post-Colonial Studies Reader, edited by Bill Ashcroft et al., London: Routledge, 1995. 237-241.

Jafari, Alireza. Jalal Sokhanvar and Shahab Sadati. ‘‘Black dissident subculture in the selected poems of Imamu Amiri Baraka’’. Journal of Critical Language Literary Studies. Shahid Beheshti University. Vol 7. No 11. Autumn and Winter. 1392. 1-24.

Homi K. Bhabha. The Location of Culture. London and NY: Routledge, 1994.

Jones, LeRoi. Great Goodness of Life: A Coon Show. New York: Spirit House, 1969.

Jones, LeRoi. Home: Social Essays. New York: William Morrow, 1966.

Jones, LeRoi. The Autobiography of LeRoi Jones. New York: Freundlich Books. 1997.

Jones, LeRoi. The Slave Ship: A Historical Pageant. NY: William Morrow and Company, 1967.

Loomba, Ania. Colonialism-postcolonialism. London: Routledge, 2000.

Mehrabi, Khojasteh, Jalal Sokanvar. ‘‘A Cultural Reading of a Selected Novel (The Farming of Bones) of Edwidge Danticat in the Light of Stuart Hall’s Theory of Identity’’. Critical Language and Theory Studies. Tehran: Shahid Beheshti University. Vol.14, No 18, Spring and Summer 2017. 287-307.

Sadati, Shahab. Alireza Jafari. ‘‘Ideology and Interpellation of Black Americans' Community in Amiri Baraka's In Memory of Radio: Althusserian Reading’’. Journal of Critical Language and Literary Studies. Tehran: Shahid Beheshti University.Vol.14, No 19, Autumn and Winter. 1396. 187-208.

Schaefer, R. T. ‘‘Double consciousness’’. Encyclopedia of race, ethnicity and society. 2008:5,

-414.

Shabrang, Hoda. ‘‘The Artistic Creation of an Immigrant Artist in a Hybridized Atmosphere: The Interplay of Cultural Signs’’. Journal of Critical Language and Literary Studies. Tehran: Shahid Beheshti University. Vol.16, No 22, Spring and Summer 2019. 99-117

Spivak, Gayatri Chakravorty. “Can the Subaltern Speak?” Marxism and the Interpretation of

Culture. Ed. Cary Nelson and Lawrence Grossberge. London: Macmillan, 1988. 271-313.

Watts, Jerry Gafio. Amiri Baraka: The Politics and Art of a Black Intellectual. New York: New York University Press, 2001.

Zizek, Slavoj. The Sublime Object of Ideology. NY and London: Verso, 1989.

.Zizek, Slavoj. Violence. NY: Picador, 2008


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.