palette
ارزیابی برنامه درسی رشته آموزش زبان آلمانی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

برنامه ی آموزشی مانند نقشه ای، مسير حرکت دانشجو را در طول دوره ی آموزش نشان می دهد و کيفيت علمی هر رشته و موفقيت دانشجو در دوره ی تحصیل وابسته به نحوه ی تدوين و محتوای آن مي باشد. اگر برنامه ی آموزشی تدوین شده مبتنی بر شرایط و امکانات موجود بوده و آخرين پيشرفت ها و دستاوردهاي علمي در آن لحاظ نشود، باعث افت نظام آموزشی می شود. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسي و ارزيابي دوره كارشناسي ارشد رشته آموزش زبان آلمانی مي باشد که با وجود گذشت حدود بیست سال از تشكيل آن، هنوز هيچ نوع ارزيابي و یا بازنگری درباره اين رشته انجام نشده است. در این پژوهش به تجزيه و تحليل و نقد و بررسي برنامه ی درسي رشته ی آموزش زبان آلماني در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقیقات تهران پرداخته شده و نقاط ضعف و قوت آن مطرح می شود. در انتها نیز يافته ها و نتايج حاصل از این تحقيق در قالب پيشنهادات و راهكارهايي براي بهبود و ارتقاي سطح كيفي وكمي اين رشته ارائه مي شود.

واژگان کلیدی
برنامه ی درسی، مقطع کارشناسی ارشد، رشته آموزش زبان آلمانی، محورهای آموزشی، واحدهای درسی.

منابع و مآخذ مقاله

Birjandi, Parviz; Nosrati Nia, Mania "A Quantitative Study of Postgraduate in English Translation Course in Iran." Educational Management Innovations 4.4 (2009): 37-55. Print.

Divsar, Hoda; Jafarigouhar Manoochehr. "Evaluation of Undergraduate and Graduate Tefl Curricula in Terms of Bloom’s Revised Taxonomy." UNIVERSITY TEXTBOOKS, RESEARCH AND WRITING 18.32 (2014): 73-99. Print.

Dörnyei, Zoltán. Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies. Oxford University Press Oxford, 2007. Print.

Doustizadeh, Mohammadreza. "Evaluating the Ba Curriculum Program for “German Language and Translation” at Islamic Azad University of Tehran." Foreign Language Research Journal 2.2 (2012): 23-42. Print.

Doustizadeh, Mohammadreza. "Language Competence in the Beam of Cultural Recognition." PAZHUHESH-E ZABANHA-YE KHAREJI 46 (2008): 67-84. Print.

Estarmi, Ebrahim; Ghodousi Shahneshin, Elnaz "The Role of Testing in Evaluating Learners of German." Foreign Language Research Journal 3.1 (2013): 19-43. Print.

Etaat, Javad; Rezayi, Masuod. "An Analysis over the Developments of Iran and Germany Relations." POLITICAL SCIENCE QUARTERLY 8.20 (2012): 163-92. Print.

Farhady H, Hedayati H. Language assessment policy in Iran. Annual review of applied linguistics. 2009 Mar;29:132-41.

Farhady, Hossein, Fattaneh Sajadi Hezaveh, and Hora Hedayati. "Reflections on Foreign Language Education in Iran." Tesl-ej 13.4 (2010): n4.

Finney, Denise. "The Elt Curriculum: A Flexible Model for a Changing World." Methodology in language teaching: An anthology of current practice (2002): 69-79. Print.

Freihoff, Roland. "Curriculare Modelle." Snell-Hornby, Mary; Hönig, Hans G.; Kussmaul, Paul (1999): 26-31. Print.

Haghani, Nader. " Specifications of a Modern Plan for Translation of German Language." PAZHUHESH-E ZABANHA-YE KHAREJI 9.17 (2004): 63-76. Print.

Haghani, Nader. "Teaching Translation: Language Teaching or Translation." PAZHUHESH-E ZABANHA-YE KHAREJI 16 (2004): 63-76. Print.

Haghani, Nader; Maleki, Mostafa. "L2 Motivational Self-System and Learning of German in Iran." FOREIGN LANGUAGE RESEARCH JOURNAL 8.2 (2018): 627-43. Print.

Hameyer, Uwe. Handbuch Der Curriculumforschung: Übersichten Zur Forschung. Beltz, 1983. Print.

Krumm, Hans-Jürgen. Ein Curriculum Für Integrationssprachkurse Sollte Mehr Leisten Als Die Legitimierung Von Prüfungen. na, 2007. Print.

Maleki, Mostafa. "Lernkultur Im Deutschunterricht Im Iranischen Schulkontext: Form Und Inhalt Als Herausforderung. Regionale Lehrwerke Für Regionale Lernkultur." Alexis Feldmeier und Annett Eichstaedt (Hg.) Lernkulturen–Schriftsprache in DaZ–Grammatik–Sprachliche Anforderungen in den Fächern (2016): 65. Print.

Orzolavize, Fayaze. "The Importance of Using Literary Texts in Foreign Language Teaching for Young and Adult Students." Journal of Humanities.56 (2007): 152-. Print.

Plews, John L. The Core, the Outside, and the Borders: A Critical Curriculum History of Postsecondary German in Canada. na, 2007. Print.

Rezvani, Reza; Farahzad, Farzaneh; Mina. Vakilinejad. . " Looking at the Overlooked: Students' Needs and Perceptions in Ma Translation Quality Assessment Curriculum." TRANSLATION STUDIES 10.38 (2012): 83-98. Print.

Rouhi, Fatemeh;Dargahi tarki, Hoda "Assessment of German Learners’ Motives in Iran and Its Educational Outcomes." FOREIGN LANGUAGE RESEARCH JOURNAL 7.1 (2017): 129-51. Print.

Salari, zahra; Khazaee Farid, Ali "The Necessity of Updating the English Translation Ba Syllabus Based on Translation Market in Iran." Language and Translation Studies 48.19-51 (2015). Print.

Samir, Aynaz; Motallebzadeh, Khalil; Ashraf, Hamid;Ghonsooly, Behzad. "Investigating Master’s Curriculum of Translation Studies at Leading Asian Universities." Foreign Language Research Journal 9.1 (2019): 217-54. Print.

Stotsky, Sandra. "Research on Reading/Writing Relationships: A Synthesis and Suggested Directions." Language arts 60.5 (1983): 627-42. Print.

Tajbakhsh, Nassim; Letafati, R.; Djalili Marand, Nahid "A Glimpse of the Problems Amongst the Students of Translation in French at the Universities of Iran." Language Related Research 8.2 (2017): 171-95. Print.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.