palette
از لاهور تا نیویورک: در جست‌وجوی «فضای‌ سوم» در رمان‌ بنیادگرای‌ ناراضی‌ ‌

چکیده

واقعۀ‌ 11 سپتامبر بهانه‌ای‌ به‌ دست‌ نو‌‌‌‌‌‌امپریالیسم‌ امریکایی‌ داد تا زیر لوای‌ جنگ علیه‌ تروریسم‌، گفتمان‌ اسلام‌ هراسی‌ را تبلیغ‌ کند. این‌ واقعه‌ بر ادبیات‌ هم‌ تأثیر گذاشت‌ و نویسندگان‌ بسیاری‌ بر آن‌ شدند تا به «دیگری‌سازیِ» مسلمانان‌ و در کل‌ مردمان‌ خاورمیانه‌ در روایت‌های‌ غربی‌ پاسخ‌ دهند. یکی‌ از این‌ نویسندگان‌ محسن‌ حمید‌ِ پاکستانی‌ است ‌ که‌ ‌در رمان‌ بنیادگرای‌ ناراضی‌ ‌‌‌‌به‌طور مستقیم‌ و صریح‌ ما را با ابعاد اقتصادیِ‌ بی‌عدالتی‌ فرهنگی‌ و بین‌المللی‌ ‌مواجه‌ می‌سازد و از نقایص‌ گفتمان‌ جهانی‌شدن‌ می‌گوید. این‌ مقاله‌ برساخته‌شدن‌ سوژگی‌ِ چنگیز، شخصیت‌ اصلی‌ رمان، را در حکم‌ یک‌ بیگانه‌‌ و «دیگری» پس‌ از 11 سپتامبر بررسی‌ می‌کند. بنیادگرای‌ ناراضی‌ رمانی‌ است‌ که‌ خواننده‌ را مجبور می‌سازد به‌ دروغ‌های‌ پنهان‌شده‌ در پس‌ مقوله‌های‌ کلی‌ و ‌تمامیت‌‌بخش‌ ‌همچون «غرب/شرق» و «ما/آن‌ها» به‌دقت‌ بیندیشد. محسن‌ حمید نشان‌ می‌دهد که‌ نقشۀ‌ فرهنگی‌ جهان‌ ‌به‌ طراحی‌ دوباره‌ نیاز دارد زیرا فرهنگ‌های ‌ملی‌ بر مبنای‌ محدودسازی‌ بیگانه‌ استوار گشته‌اند، درحالی‌که‌ فرهنگ‌‌ها برخاسته‌ از رفتار و اعمال‌ مردمان‌ است و اصالتی‌ ذاتی‌ ‌و ناب‌ ندارند. این‌ مقاله‌ می‌کوشد ‌‌مفاهیم‌ پیوندخوردگی هویت و فضای سوم‌‌ را، از رهگذر بررسی‌ ‌شخصیت‌ چنگیز، بررسی‌ کند.

واژگان کلیدی
فضای‌ سوم - 11 سپتامبر - دیگری - بنیادگرای‌ ‌ناراضی - محسن‌ حمید

منابع و مآخذ مقاله

-Afrākhteh, Hasan. “The Third Space and Transnational Phenomenon in Postcolonial Cities-Spaces,” Eghtesād-e Fazā va Tose’e-ye Roostāyi, no. 4 (2016): 1-26. [In Persian]

-Ashcroft, Bill and PalAhluwalia. Edward Said. London: Routledge, 2001.

-Barthes, Roland. The Pleasure of the Text. Trans. Richard Miller. New York: Hill & Wang, 1975.

-Bhabha, Homi K. The Location of Culture. London: Routledge, 2004 [1994].

-Camus, Albert. The Fall. Trans. A. Lāhooti. Tehran: Jāmi, 2009. [In Persian]

-Darda, Joseph. “Precarious World: Rethinking Global Fiction in Mohsin Hamid’s The Reluctant Fundamentalist,” Mosaic 47, 3 (2014): 107-122.

-Easthope, Antony. Privileging Difference. Hampshire and New York: Palgrave, 2002.

-Farahmandfar, Masoud. “The Liminal Location of Culture: Homi k. Bhabha and Postcolonial Theory,” Motāle’āt-e Enteghādi-ye Adabiyāt, no. 4 (2016): 17-34. [In Persian]

-Hall, Stuart. “Cultural Identity and Diaspora,” in Jonathan Rutherford (ed), Identity: Community, Culture, Difference. London: Lawrence and Wishart (1990): 207-221.

-Hamid, Mohsin. Reluctant Fundamentalist. Trans. A. Sādeghi and H. Entesāri. Tehran: Morvārid, 2018. [In Persian]

-Hamid, Mohsin. Exit West. Trans. R. Milāni. Tehran: Morvārid, 2019. [In Persian]

-Huddart, David. Homi K. Bhabha. London and New York: Routledge, 2006.

-Ikas, Karin and Gerhard Wagner. Communicating in the Third Space. London and New York: Routledge, 2009.

-Kalra, Virinder S. et al. Diaspora & Hybridity. London: SAGE, 2005.

-Kalua, Fetson. “Homi Bhabha’s Third Space and African Identity,” Journal of African Cultural Studies 21, 1 (2009): 23-32.

-Macherey, Pierre (1978). A Theory of Literary Production. Trans. G. Wall. London: Routledge, 1978 [1966].

-Morey, Peter. Islamophobia and the Novel. New York: Columbia UP, 2018.

-Rutherford, Jonathan. Identity: Community, Culture, Identity. London: Lawrence and Wishart, 1990.

-Said, Edward W. Orientalism. London and New York: Vintage, 1978.

-Soja, Edward W. “Third Space: Toward a New Consciousness of Space and Spatiality,” in Communicating in the Third Space, eds. Karin Ikas and Gerhard Wagner (New York: Routledge, 2009): 49-61.

-Wisker, Gina. Key Concepts in Postcolonial Literature. Hampshire and New York: Palgrave, 2007.

-Wolf, Michaela. “The Third Space in Postcolonial Representation,” in Changing the Terms: Translating in the Postcolonial Era, eds. Sherry Simon and Paul St. Pierre (U of Ottawa P, 2000): 127-145.

-Woodward, Kath. Questioning Identity: Gender, Class, Nation. London: Routledge, 2000.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.