palette
مطالعه مفاهیم فرا واقعیت و وانمایی در رمان برفک اثر دان دلیلو
عبدالباقی رضایی تالار پشتی, فهیمه حکم آبادی, بهزاد پورقریب

چکیده

پسامدرنیسم به عنوان یک مکتب ادبی همواره با مضامینی همچون ابهام، پیچیدگی و عدم قطعیت شناخته می‌شود. از جمله این مفاهیم می­توان به وانمایی[1] و فراواقعیت[2] اشاره کرد؛ مفاهیمی متعلق به ژان بودریار، فیلسوف و نظریه‌پرداز معاصر فرانسوی که از آثار وی در ابعاد مختلف پسامدرنیسم استفاده می‌گردد. از دیدگاه بودریار، امروزه واقعیت جایگاه حقیقی خود را از دست داده و به واسطه­ی مفهوم وانمایی و سیطره­ی آن بر تمامی ابعاد زندگی بشر به فراواقعیت بدل شده­است. از طرفی بودریار مدعی­ است این مفاهیم متأثر از سلطه­ی روزافزون رسانه­های جمعی و تکنولوژی پیشرفته منجر به ظهور وضعیت پسا­مدرن شده­اند. وی نمونه بارز چنین وضعیتی را جامعه­ی آمریکا می­داند، جامعه­ای که آن را مصرف­گرا نیز نامیده است. رمان برفک اثرنویسنده­­ی معاصر آمریکایی، دان دلیلو، وضعیت پسا­مدرن حاکم بر جامعه­ی آمریکا را به خوبی به تصویر کشیده است. لذا این مقاله ضمن تشریح آرای بودریار در بستر فضای پسا­مدرن رمان، حقیقت گمشده عصر حاضر را ناشی از تسلط فرهنگ مصرف­گرایی و گسترش وسایل ارتباط جمعی می­داند.


 

واژگان کلیدی
پسامدرنیسم، بودریار، فراواقعیت، وانمایی (شبیه سازی)، مصرف گرایی

منابع و مآخذ مقاله

ایلزورث، گری. پسامدرنیسم، گلنار نریمانی. تهران: ققنوس، 2015.

بودریار، ژان. جامعه‌ی مصرفی (چاپ سوم)، پیروز ایزدی. تهران: نشر ثالث، 2007.

پاینده، حسین. نظریه و نقد ادبی: درسنامه‌ای میان رشته‌ای (جلد دوم)، تهران: سمت، 1397.

دلیلو، دان. برفک (چاپ دوم)، پیمان خاکسار. تهران: نشر چشمه، 1395.

کالینیکوس، الکس. نقد پست‌مدرنیسم، اعظم فرهادی. مشهد: نشر نیکا، 1382.

کهون، لارنس. متن‌های برگزیده از مدرنیسم تا پست‌مدرنیسم (چاپ هفتم)، تهران: نشر نی، 1388.

نوذری، حسینعلی. صورتبندی مدرنیته و پست‌مدرنیته: بسترهای تکوین تاریخی و زمینه‌های تکامل اجتماعی، تهران: نقش جهان، 1379.

وارد، گلن. پست‌مدرنیسم (چاپ ششم)، قادر فخر رنجبری و ابوذر کرمی. تهران: نشر ماهی، 1997.

یزدانجو، پیام. به سوی پسا‌مدرن: پسا‌ساختارگرایی در مطالعات ادبی، تهران: نشر مرکز، 1386.

Ballard, James Graham. Crash. New York: Vintage, 1993.

Baudrillard, Jean. The mirror of production. St. Louis: Telos Press, 1975.

Baudrillard, Jean. In the shadow of the silent majorities, or, The end of the social. New York City, N.Y., U.S.A: Semiotext(e), Inc, 1983a.

Baudrillard, Jean. Simulations. New York City, N.Y., U.S.A: Semiotext(e), Inc, 1983b.

Baudrillard, Jean. Symbolic exchange and death. London: Sage Publications, 1993.

Baudrillard, Jean. The system of objects. London: Verso, 1996.

Baudrillard, Jean. The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage Publications, 1998.

Baudrillard, Jean. Screened out. London: Verso, 2002.

Baudrillard, Jean and Sylvère Lotringer. The ecstasy of communication. Brooklyn, N.Y: Autonomedia, 1987.

Baudrillard, Jean and Chris Turner. America. London: Verso, 1989.

Baudrillard, Jean and Julia Witwer. The vital illusion. New York: Columbia University Press, 2000.

Bonca, Cornel. 1996. “Don DeLillo’s White Noise: The Natural Language of the Species.” College Literature, Vol. 23, No. 2, pp. 25-44.

Debord, Guy. The Society of the spectacle. New York: Zone Books, 1994.

Devetak, Richard. 2009. “After the event: Don DeLillo’s White Noise and September 11 narratives.” Review of International Studies, Vol. 35, No. 4, pp. 795-815.

Foster, Hal. The Anti-aesthetic: Essays on postmodern culture. Port Townsend, Washington: Bay Press, 1983.

Kellner, Douglas. Jean Baudrillard: From Marxism to postmodernism and beyond. Stanford, Calif: Stanford University Press, 1989.

Poster, Mark. Jean Baudrillard: Selected writings. Stanford, Calif: Stanford University Press, 1988.

Wiese, Anjeanette. 2012. “Rethinking Postmodern Narrativity: Narrative Construction and Identity Formation in Don DeLillo's ‘White Noise’.” College Literature, Vol. 39, No. 3, pp. 1-25.


ارجاعات
  • در حال حاضر ارجاعی نیست.